Nekromanti Sveroks undersökning: Normer, attityder, beteenden

Max Raven

T12-kultist
Rätt nyligen postat så jag har inte hunnit läsa igenom den, men kanske något ni kan vara intresserade av?

Länk

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jävligt intressanta grejer. Så det finns en allmänt negativ och elak attityd inom E-sport och LAN-grupper? Vem kunde väl kunnat tro det?

"Hudfärg 12.5%", vafan. Jag antar att det ska ses som något "positivt" att det talas nästan lika illa om folks bostadsort (!?)

EDIT: Och ja, jag läste bara sammanfattningen.

Recca

Femme Fatale
Blir inte så förvånad över resultaten. Men skulle vara trevligt med en artikel som förklarar allt lite mer eftersom jag inte orkade sätta mig in helt i grafen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag antar att det är rätt vanligt med så där dålig svarsfrekvens på enkäter. Men det är förstås lite synd att man inte får mer "tyngd" i resultatet.

Inte så förvånande att datorspelarna sticker ut som de gör. Man kan nog bli kallad en hel del otrevligheter när det sker lite anonymare online och många är lite yngre.

Lite förvånande att rollspelare stack ut lite vad gäller hudfärg (alltså inte särskilt dramatiskt, men ändå). Religion förvånar mig mindre då jag gissar att normen är ateism/agnosticism. Brädspelare som verkar vara de mest toleranta stack också ut lite på religion. Antar att det beror på att det ofta är lite mer accepterat att hacka på kristna än många andra minoriteter.

Nån som är insatt i statistik som kan säga om man kan dra några seriösare slutsatser?

RasmusL

Champion
Oklart. Jag hittar inte någon utskrift av analyserna eller testerna och jag orkar inte jobba själv för att se om det är signifikanta skillnader.

RasmusL

Champion
Det var väl 110 sidor ren text? :gremtongue:

De verkar dock inte ha använt någon mjukvara för analysen vilket känns tråkigt. Jag litar inte för fem öre på de här resultaten innan jag sett test som visar på att slutsatserna tycks stämma.

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
Blir inte så förvånad över resultaten. Men skulle vara trevligt med en artikel som förklarar allt lite mer eftersom jag inte orkade sätta mig in helt i grafen.
Det finns lænkat till en rapport precis ovan bilden som førklarar studien nærmare.

Xyas

Swashbuckler
Ond bråd död said:
Nån som är insatt i statistik som kan säga om man kan dra några seriösare slutsatser?
Behøvs inte :gremsmile: Det du ser i graferna ær en beskrivande analys. Det vill sæga resulten beskriver vad 1843 personer har svarat på enkæten, och inget annat.

Att få svar från mer æn 1% av 135 000 medlemmar æv væl ett helt okej antal. Problemet dær ær att det finns inget urval. Eller det finns två urval som udnersækarna inte har kontroll øver. Først vilka som væljer att børja besvara enkæten, och sedan vilka som væljer att avsluta den. Och ett bortfall øver 40% på det andra urvalet ær ganska problematiskt.

Det hær kan sækert vara ett intressant diskussionunderlag, men att skriva "Normer, attityder och beteende inom sverok" tycker jag ær missvisande då resultaten inte sæger något om sveroks medlemmar utvøver de 1% som svarade. Intressantare ær i så fall resultaten av de intervjuer som de skriver om i rapporten.

Troberg

Sinister eater
xyas said:
Ond bråd död said:
Behøvs inte :gremsmile: Det du ser i graferna ær en beskrivande analys. Det vill sæga resulten beskriver vad 1843 personer har svarat på enkæten, och inget annat.

Att få svar från mer æn 1% av 135 000 medlemmar æv væl ett helt okej antal. Problemet dær ær att det finns inget urval. Eller det finns två urval som udnersækarna inte har kontroll øver. Først vilka som væljer att børja besvara enkæten, och sedan vilka som væljer att avsluta den. Och ett bortfall øver 40% på det andra urvalet ær ganska problematiskt.
Det spelar inte så stor roll hur stor del av populationen som svarat, utan tumregeln för hur många svar man behöver är 1000 per strata. Det vill säga, om man, tex, vill ha resultatet uppdelat på kvinnor och män, då behöver man 1000. Vill man dessutom ha ålder med, då behöver man 2000. Vill man ha med en uppdelning på inkomst också, 3000. Osv. Det känns lite motintuitivt, men gör man matematiken så visar det sig att det är antalet svar, inte andelen av populationen som räknas, och att just 1000 per strata är rätt så lagomt (mindre blir det för osäkert, mer ger inte så stor skillnad).

Men, och det här är ett jätteviktigt men, det kräver att urvalet är slumpmässigt. Enkäter som folk svarar på eller låter bli att svara på av eget val är inte slumpmässigt. Då faller hela undersökningen.

Just slumpmässigheten finns ett lysande exempel på, där man i USA inför ett val hade opinionsundersökningar som visade att ena kandidaten skulle vinna en jordskredsseger. Dock förlorade den kandidaten stort. Vad var felet? Jo, man hade inte använt ett slumpmässigt urval. Man hade ringt folk på deras hemtelefon (och på den tiden så hade bara de rikare telefon), på kontorstid. Så, alla svar man fick var från de som hade pengar nog för att ha telefon och som var hemma när de flesta arbetade. Inte konstigt att det blev galet då...

RasmusL

Champion
xyas said:
Det stämmer förvisso men det säger inget om huruvida skillnaderna mellan grupperna är signifikanta eller om man kan se hela SVEROK som homogent gällande resultatet.

Xyas

Swashbuckler
Troberg said:
Men, och det här är ett jätteviktigt men, det kräver att urvalet är slumpmässigt. Enkäter som folk svarar på eller låter bli att svara på av eget val är inte slumpmässigt. Då faller hela undersökningen.
Jepp. Problematiskt urval, precis som jag skriver i mitt inlägg :gremsmile:

RasmusL said:
Det stämmer förvisso men det säger inget om huruvida skillnaderna mellan grupperna är signifikanta eller om man kan se hela SVEROK som homogent gällande resultatet.
Jepp. Den presenterade datan säger inget om sverok som helhet, precis som jag skriver i mitt inlägg :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
xyas said:
Och ett bortfall øver 40% på det andra urvalet ær ganska problematiskt.
Det här känns viktigt. Om många börjar att svara på enkäten men inte fullföljer känns det som att den gruppens relation till innehållet på enkäten inte är likadan som den som slutför den.

Recca

Femme Fatale
Ond bråd död said:
Antar att det beror på att det ofta är lite mer accepterat att hacka på kristna än många andra minoriteter.
Det har jag gjort mig skyldig till otaliga gånger. <.<

Recca

Femme Fatale
xyas said:
Recca said:
Det finns lænkat till en rapport precis ovan bilden som førklarar studien nærmare.
Aha. :gremtongue:

Recca

Femme Fatale
Genesis said:
xyas said:
Och ett bortfall øver 40% på det andra urvalet ær ganska problematiskt.
Det här känns viktigt. Om många börjar att svara på enkäten men inte fullföljer känns det som att den gruppens relation till innehållet på enkäten inte är likadan som den som slutför den.
Fast nä inte nödvändigtvis väl... Jag har flera gånger påbörjat att svara på enkäter och sedan insett att de var längre än jag trott.

RasmusL

Champion
xyas said:
Troberg said:

RasmusL said:
Jepp. Den presenterade datan säger inget om sverok som helhet, precis som jag skriver i mitt inlägg :gremsmile:
Bra, då är vi överens om att resultatet så som det ser ut i dagsläget inte säger något om någon annan (exempelvis SVEROK som helhet) än just de personer som svarat på enkäten :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
RasmusL said:
xyas said:
Troberg said:

RasmusL said:
Bra, då är vi överens om att resultatet så som det ser ut i dagsläget inte säger något om någon annan (exempelvis SVEROK som helhet) än just de personer som svarat på enkäten :gremsmile:
Är inte det ett märkligt perspektiv på saken?

Edit: Alltså, kan man inte få ut något, menar ni?

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
Genesis said:
Fast nä inte nödvändigtvis väl... Jag har flera gånger påbörjat att svara på enkäter och sedan insett att de var längre än jag trott.
Nej inte nödvändigtvis. Poäng är att vi inte vet, och inte kan utesluta Genesis antagande, som ju är fullt rimligt.

Recca

Femme Fatale
xyas said:
Recca said:
Genesis said:
Nej inte nödvändigtvis. Poäng är att vi inte vet, och inte kan utesluta Genesis antagande, som ju är fullt rimligt.
Men det är ju inga fantastiska slutsatser heller, det känns ju som att de bekräftar ungefär vad man tänkte om det. Har inte det betydelse i att påvisa tendensiösa åsikter i gruppen Sverok-användare? Sen kanske det kan skifta... Shit, det kan skifta jättemycket, men fortfarande så finns det en trend än så länge som inte slutgiltigt kan bekräftas. Kan man inte se det så? Eller är det ett fullständigt meningslöst resultat som de borde skitit i att publicera?

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
RasmusL said:
Är inte det ett märkligt perspektiv på saken?

Edit: Alltså, kan man inte få ut något, menar ni?
Jo, men inte mer än att av sveroks medlemmar är X antal villiga att besvara en enkät, och av de X personerna anser Y% att de inte trivs i sina föreningar (som ett random exempel). Och det kan absolut användas för att föra en diskussion om sverok, eller som utgångspunkt för vidare studier (vilket också gjorts med ett antal telefonintervjuer som presenteras i rapporten). Men det går inte att dra några slutsatser om sveroks medlemmar som helhet baserat på de presenterade siffrorna.