Det finns lænkat till en rapport precis ovan bilden som førklarar studien nærmare.Recca said:Blir inte så förvånad över resultaten. Men skulle vara trevligt med en artikel som förklarar allt lite mer eftersom jag inte orkade sätta mig in helt i grafen.
Behøvs inte Det du ser i graferna ær en beskrivande analys. Det vill sæga resulten beskriver vad 1843 personer har svarat på enkæten, och inget annat.Ond bråd död said:Nån som är insatt i statistik som kan säga om man kan dra några seriösare slutsatser?
Det spelar inte så stor roll hur stor del av populationen som svarat, utan tumregeln för hur många svar man behöver är 1000 per strata. Det vill säga, om man, tex, vill ha resultatet uppdelat på kvinnor och män, då behöver man 1000. Vill man dessutom ha ålder med, då behöver man 2000. Vill man ha med en uppdelning på inkomst också, 3000. Osv. Det känns lite motintuitivt, men gör man matematiken så visar det sig att det är antalet svar, inte andelen av populationen som räknas, och att just 1000 per strata är rätt så lagomt (mindre blir det för osäkert, mer ger inte så stor skillnad).xyas said:Behøvs inte Det du ser i graferna ær en beskrivande analys. Det vill sæga resulten beskriver vad 1843 personer har svarat på enkæten, och inget annat.Ond bråd död said:Nån som är insatt i statistik som kan säga om man kan dra några seriösare slutsatser?
Att få svar från mer æn 1% av 135 000 medlemmar æv væl ett helt okej antal. Problemet dær ær att det finns inget urval. Eller det finns två urval som udnersækarna inte har kontroll øver. Først vilka som væljer att børja besvara enkæten, och sedan vilka som væljer att avsluta den. Och ett bortfall øver 40% på det andra urvalet ær ganska problematiskt.
Det stämmer förvisso men det säger inget om huruvida skillnaderna mellan grupperna är signifikanta eller om man kan se hela SVEROK som homogent gällande resultatet.xyas said:Behøvs inte Det du ser i graferna ær en beskrivande analys. Det vill sæga resulten beskriver vad 1843 personer har svarat på enkæten, och inget annat.
Jepp. Problematiskt urval, precis som jag skriver i mitt inläggTroberg said:Men, och det här är ett jätteviktigt men, det kräver att urvalet är slumpmässigt. Enkäter som folk svarar på eller låter bli att svara på av eget val är inte slumpmässigt. Då faller hela undersökningen.
Jepp. Den presenterade datan säger inget om sverok som helhet, precis som jag skriver i mitt inläggRasmusL said:Det stämmer förvisso men det säger inget om huruvida skillnaderna mellan grupperna är signifikanta eller om man kan se hela SVEROK som homogent gällande resultatet.
Det här känns viktigt. Om många börjar att svara på enkäten men inte fullföljer känns det som att den gruppens relation till innehållet på enkäten inte är likadan som den som slutför den.xyas said:Och ett bortfall øver 40% på det andra urvalet ær ganska problematiskt.
Det har jag gjort mig skyldig till otaliga gånger. <.<Ond bråd död said:Antar att det beror på att det ofta är lite mer accepterat att hacka på kristna än många andra minoriteter.
Aha.xyas said:Det finns lænkat till en rapport precis ovan bilden som førklarar studien nærmare.Recca said:Blir inte så förvånad över resultaten. Men skulle vara trevligt med en artikel som förklarar allt lite mer eftersom jag inte orkade sätta mig in helt i grafen.
Fast nä inte nödvändigtvis väl... Jag har flera gånger påbörjat att svara på enkäter och sedan insett att de var längre än jag trott.Genesis said:Det här känns viktigt. Om många börjar att svara på enkäten men inte fullföljer känns det som att den gruppens relation till innehållet på enkäten inte är likadan som den som slutför den.xyas said:Och ett bortfall øver 40% på det andra urvalet ær ganska problematiskt.
Bra, då är vi överens om att resultatet så som det ser ut i dagsläget inte säger något om någon annan (exempelvis SVEROK som helhet) än just de personer som svarat på enkätenxyas said:Jepp. Problematiskt urval, precis som jag skriver i mitt inläggTroberg said:Men, och det här är ett jätteviktigt men, det kräver att urvalet är slumpmässigt. Enkäter som folk svarar på eller låter bli att svara på av eget val är inte slumpmässigt. Då faller hela undersökningen.
Jepp. Den presenterade datan säger inget om sverok som helhet, precis som jag skriver i mitt inläggRasmusL said:Det stämmer förvisso men det säger inget om huruvida skillnaderna mellan grupperna är signifikanta eller om man kan se hela SVEROK som homogent gällande resultatet.
Är inte det ett märkligt perspektiv på saken?RasmusL said:Bra, då är vi överens om att resultatet så som det ser ut i dagsläget inte säger något om någon annan (exempelvis SVEROK som helhet) än just de personer som svarat på enkätenxyas said:Jepp. Problematiskt urval, precis som jag skriver i mitt inläggTroberg said:Men, och det här är ett jätteviktigt men, det kräver att urvalet är slumpmässigt. Enkäter som folk svarar på eller låter bli att svara på av eget val är inte slumpmässigt. Då faller hela undersökningen.
Recca said:Nej inte nödvändigtvis. Poäng är att vi inte vet, och inte kan utesluta Genesis antagande, som ju är fullt rimligt.Genesis said:Fast nä inte nödvändigtvis väl... Jag har flera gånger påbörjat att svara på enkäter och sedan insett att de var längre än jag trott.
xyas said:Men det är ju inga fantastiska slutsatser heller, det känns ju som att de bekräftar ungefär vad man tänkte om det. Har inte det betydelse i att påvisa tendensiösa åsikter i gruppen Sverok-användare? Sen kanske det kan skifta... Shit, det kan skifta jättemycket, men fortfarande så finns det en trend än så länge som inte slutgiltigt kan bekräftas. Kan man inte se det så? Eller är det ett fullständigt meningslöst resultat som de borde skitit i att publicera?Recca said:Nej inte nödvändigtvis. Poäng är att vi inte vet, och inte kan utesluta Genesis antagande, som ju är fullt rimligt.Genesis said:Fast nä inte nödvändigtvis väl... Jag har flera gånger påbörjat att svara på enkäter och sedan insett att de var längre än jag trott.
Jo, men inte mer än att av sveroks medlemmar är X antal villiga att besvara en enkät, och av de X personerna anser Y% att de inte trivs i sina föreningar (som ett random exempel). Och det kan absolut användas för att föra en diskussion om sverok, eller som utgångspunkt för vidare studier (vilket också gjorts med ett antal telefonintervjuer som presenteras i rapporten). Men det går inte att dra några slutsatser om sveroks medlemmar som helhet baserat på de presenterade siffrorna.Recca said:Är inte det ett märkligt perspektiv på saken?RasmusL said:Bra, då är vi överens om att resultatet så som det ser ut i dagsläget inte säger något om någon annan (exempelvis SVEROK som helhet) än just de personer som svarat på enkäten
Edit: Alltså, kan man inte få ut något, menar ni?