Magnus utvecklar
Tack för att du tar dig tid att svara på frågor. Jag ska utveckla de två punkter du ville att jag skulle utveckla.
Vill du utveckla det vidare? Om ja, så ser jag fram mot att få veta vad du syftar på. Om nej, så tycker jag du ska undvika den typen av antydningar som jag tycker mig se här.
För det första. Råd och rön om vad jag ska undvika och inte undvika på detta forum undanber jag mig, så länge jag inte brutit mot någon av forumets regler.
För det andra. Att det vinnande bidraget ligger nästan på kronan 1000 spänn under det förslag som går under beteckningen "Gillbringarnas" är anmärkningsvärt, särskilt när mycket av diskussionen innan beslutet fokuserade på just kostnad. Huruvida det är anmärkningsvärt av den anledningen att November och Gillbringarna räknat ihop och fått nästan samma summa, eller om det är anmärkningsvärt av andra anledningar spelar egentligen ingen roll.
Själva faktumet är anmärkningsvärt. Det betyder inte, som du säkert vet, att det är klandervärt. Detta är min analys efter att ha deltagit i ett hundratal upphandlingar, varav några har vunnits och många har förlorats.
Var antyder ?man? att rollspelarna är en överspelad grupp? Utveckla gärna. När det gäller hobbygrenar så är rollspel den i särklass bäst representerade inom styrelsen, överrepresenterad enligt många.
Följande sekvens av händelser ligger till grund för mitt inlägg, där jag talar om "antydan":
Vi fick i ett inlägg från en styrelsemedlem veta att medelmedlemmen numera var intresserad av lajv och dataspel. Vi fick också av samme ledamot veta att vi inte var representativa bland medlemmarna. Detta forum är rollspel.nu, vars medlemmar alltså inte är representativa. Och att styrelsen anser att Sverok är inne i en förändringsprocess där mindre fokus läggs/vill läggas på rollspel i tex Sverox till förmån för förbundsinformation är väl ett etablerat faktum?
Detta sammantaget innebär något tillspetsat att jag, om detta skulle stämma, kan se att det finns en risk att vi som rollspelare är överspelade, till förmån för andra grupper. Jag är inte ensam om denna åsikt, i alla fall i denna tråd.
Karl och jag har messat litegrann, och han påpekar att jag övertolkade hans inlägg. Jag håller med om att det kan vara fallet och att jag läste hans inlägg som om de kom från styrelsen. Sånt är lätt hänt. Jag vill samtidigt poängtera att min känsla inte bara grundar sig på inläggen i denna tråd.
Vi rollspelare har skuffats undan från flera tidningar, Sinkadus på sin tid, Codex när den utvecklades till att primärt vara ett livsstilsmagasin, Runan har inte setts på länge, Rubicon försvann... Sverox var ett andningshål för oss. Nu ska det spelrelaterade materialet minskas, och det ska bli mer förbundsmaterial. Alltså känner i alla fall jag mig, som rollspelare, undanskuffad. Det finns säkert de som känner att vi rollspelare skuffar undan dem, men de får tala för sig.
Men tillbaks till frågan om spelpreferesner: om rollspelarna är överrepresenterade i styrelsen gör det inte det hela mindre intressant. Jag tycker fortfarande att det skulle vara intressant att få information om fördelningen på vad medlemmarna sysslar med, och vilken "gren" av hobbyn dess representanter sysslar med.
Nu har Karl alltså förklarat mer om vad han menade, och även understrykit att han talat som privatperson, vilket är bra. Men jag måste erkänna att jag har svårt att skilja på person och funktion i sådana här fall (kan man till exempel sklija mig och mina åsikter från ett av de forlorande anbuden? Nej, troligen inte).
Är det nog utvecklat eller vill du att jag försöker igen?
MVH
Magnus