Nekromanti Swashbuckling och kort

Krille

Super Moderator
Pirater snor, dito jag!

"Jag lägger till några swashkorts idéer. Själv så kallade jag konceptet favörer."

De var riktigt trevliga. Jag tror att jag snor dem till Flow. :gremwink:

Sodivra

Champion
Det är väl ändå sånt man ska ha Drama till?

Viktiga personer har mycket Drama, och då kan dom alltid komma undan med någon läcker manöver, eller vräka på med stiliga manövrar som kanske inte skadar (Som att rista ett Z på bröstet) motståndaren, men väl förolämpar honom - Minska hans drama, eller få upp bättre kort på hand/få bättre läge själv? Sådant vore kul.

Fast jag kanske har missuppfattat det här med "drama".

Mask_UBBT

Hero
Mja...

Drama ska vara ett värde som appliceras på striden, och är ungefär ett mått på hur "het" striden är på en skala... Drama påverkar sedan vilka specialmanöver man har tillgång till, ju högre drama, desto häftigare swash och fulingar kan man dra till med...

/Mask

Sodivra

Champion
Instämmer.

Ja, det finns redan en del piratspel, men dom suger.
Och som du säger, det finns inget som hindrar en från att flytta reglerna till ett annat spel - Jag har lust att göra om magisystemet jag pysslar med nu till ett eget spel!

Sodivra

Champion
Lite mer generella kommentarer..

Jag håller med om att korten borde vara generella.. Och om dom är det så kan du väl använda en vanlig kortlek med dom olika sviterna för dom olika typerna av kort? Det är mer lättillgängligt, och iallafall jag tycker att det är mer stämningsfullt också..

Jag vet inte hur Drama fungerar, men man skulle ju kunna samla på sig det i form av guldpengamarkörer - Det diggade jag! :gremlaugh: Gärna så att Drama i allmänhet höjs för alla inblandade ju vildare striden går, men alla har ändå Drama oberoende från varandra.. Å andra sidan.. Spelarna har kanske inte så svårt att hålla ordning på sin Drama om dom har markörer, men det blir lite lurigare för SL.. Kanske en allmänn Drama för striden, där spelarna kan få extrapoäng, och motståndarsidan delar på Drama.. På så sätt kan spelledaren välja att låta piratbossen använda alla dramapoäng, så att han blir riktigt grym, medans hans thugs blir just.. thugs.

Drama skulle sedan kunna användas för alla snygga manövrar och så.. Ifall du vill använda en vanlig kortlek så skulle man kunna göra så att man lägger Drama på alla kortens valörer för att få fram hur "vilda" dom är, så ju vildare striden blir, desto vildare manövrar. :gremgrin:

Ungefär så här:
Alltså att man fick ett kort som kunde vara riskfyllt att spela. Ska jag ta chansen? Ja, jag gör det, säger spelaren, och sedan utför han en dödsföraktande handling och fäktar bort alla fienders värjor i ett enda svep. ah-HA!
Citat: Rising.

Eller, om man vill uppnå det att striderna blir vildare och vildare, så kan man göra så att kort med valörer under Drama är farliga, dom med valörer över är inte riktigt det, på något sätt, så man börjar med att knuffas lite, och allt eftersom blir striden ett virrvarr av stenhårda vansinnesattacker! :gremwink:

Så med en vanlig kortlek så skulle sviterna avgöra typ av handling (man kanske kan använda en svit till något annat med lite minus) och valörerna vildsintheten.. Sedan skulle rollpersonens värden kunna avgöra kontroll - Hur många kort man får ha på hand, som du sa, eller hur väl man kan kontrollera korten.. Med höga värden så kanske du kan vara cool och uträtta vilda kort lugnt ändå, eller så kanske du kan pressa dig ytterligare.. Mmm..

Jag tror det var något mer, får återkomma..
Riktigt trevlig tråd annars, jag känner mig engagerad, Dimfrost slänger in lite zeppelinare, och 2097 kommer tillbaka efter ett år.. (Okej, det här var tydligen andra inlägget, men..)

Mask_UBBT

Hero
Re: Lite mer generella kommentarer..

"Jag håller med om att korten borde vara generella.. Och om dom är det så kan du väl använda en vanlig kortlek med dom olika sviterna för dom olika typerna av kort?"

Nä... jag tänkte åxå på det, men har kommit fram till att det ingte fungerar. anledning; jag behöver fler kort än så! Dessutom ska ju alla swashkort och fulingkort vara unika, och det krävs något av en mångfald för att man ska kunna ha lite kul med dem... så man inte svingar sej i samma takkrona fyra gånger under samma strid...

För att spara på antalet kort har jag nog tänkt göra swash och fulingkorten till ett och samma, för att spara utrymme... alltså tudelade kort.

Jag å rising räknade ut att ungefär 90-100 kort nog är vad som kommer krävas för att man inte ska behöva vara rädd för upprepning. Av dem ska ungefär 50 vara vanliga stridskort, och alltså inte unika... Jag funderar på att ersätta dessa med vanliga kort, men det tror jag snarare skulle förta lite av stämningen, tyvärr... Jaag ska nog dock göra det möjligt att spela med en vanlig kortlek istället, om man inte känner för att skriva ut mer än 50 kort...

"Gärna så att Drama i allmänhet höjs för alla inblandade ju vildare striden går, men alla har ändå Drama oberoende från varandra.."

Jag har övervägt att man ska kunna få dramabonus om ens rollperson är väldigt dramatisk av sej, men längre än så kommer jag nog inte gå. Det blir som sagt lite väl rörigt om alla ska ha ett eget dramavärde...

"så ju vildare striden blir, desto vildare manövrar."

Det är precis den effekten jag vill uppnå, även om vi är inne på lite olika spår. Vad jag hade tänkt var att drama inte riktigt skulle vara ett bonus, utan snarare ett krav för vissa saker... Man ska lixom inte kunna göra som risings exempel för att avsluta en strid i början, striden måste ha blivit dramatisk nog...

Du har dock inte en dålig idé, jag ska se om jag kan klämma in så att striden även blir vildare och vildare, det borde väl inte vara så vädigt knepigt....

/Mask

Sodivra

Champion

så man inte svingar sej i samma takkrona fyra gånger under samma strid...
Ah - Jag tänkte att man skulle improvisera fritt, men det kanske inte var det du ville ha då.

Det blir som sagt lite väl rörigt om alla ska ha ett eget dramavärde...
Tja, jag såg det som "bonusstilpoäng" ungefär.. Äsch.. Det gör nog ingen skillnad. Okej.

Det är precis den effekten jag vill uppnå, även om vi är inne på lite olika spår. Vad jag hade tänkt var att drama inte riktigt skulle vara ett bonus, utan snarare ett krav för vissa saker... Man ska lixom inte kunna göra som risings exempel för att avsluta en strid i början, striden måste ha blivit dramatisk nog...
Du kan ju ha vildhetsvärden på manövrarna ändå. Man kan bara lägga sådant som är lika med eller under Drama.. Oj, här kommer lite vilt spån: Fast ifall man vill lägga något med Drama 12 och Drama är på 10 kanske man kan kombinera det med andra kort.. Genom att göra en extra häftig sekvens så kanske man boostar Drama lite extra denna runda, och det stannar kvar ifall man lyckas spela ut en dramatisk handling till.. äh.. Jag svamlar, vet inte om du fattar, men man kanske kan pressa sig över gränsen genom att spela ut en vild kombo?

Eller så kan du lägga Dramavärde till ett annat Värde för att avgöra hur vild manövern blir egentligen. Den där "Skutta undan"-manövern blir bara ett litet hopp på värde "3" och en takkronesving på "10".. Eller något.

Det beror ju lite på vilken skala du vill ha "Drama" på, ifall du vill ha det som en liten stege med 1-5, där striden får en ny NIVÅ efter ett tag, som man nästan kan namnge (Uppvärmning, Knuffande, Engagerad, Vild, Final.. eller något) eller 1-20, som är lite mer löst.. Det kommer ju funka och kännas lite annorlunda ifall det är lättare att gå upp "ett snäpp"

Och korts vildsinthetsvärde kan också visa hur svåra de är att kontrollera, som sagt.. Det gillade jag.

Mask_UBBT

Hero
Förmågor? Skada och... skadekort?

"Kommer det finnas nå förmågor och kommer figurerna ha kp eller nåt liknande? "

Defeniera "förmågor"... Det finns ju givetvis swash-kort och fulingkort, men det var kanske inte det du menade...

Kp kommer jag nog inte köra med. som dom flesta har föreslagit kommer jag nog försöka mej på ett enklare skadesystem; i stil med att man skulle dela upp skadorna i "mild", "svår", "inkapaciterande" och "död"...

Hmm.... man kanske rent av skulle göra så att man hade vissa skadekort?

En tanke om skadekort
När man gör en skada så kommer man nog spela ut ett stridskort, vilket resulterar i ett skadevärde...

Förutsatt att attacken lyckas kan SL dra ett kort ur skadekortshögen(de behöver inte vara så många, kanske tio stycken?) som ger lite info om hur det träffat, och effekterna av det...

Exempel;
Kapten Chamberlain och Skeppar Young hamnar i en duelll. Efter ett tag har Young fått övertaget, och genom en makalös fint får denne in en träff... Träffen gör sakdeverkan 12. SL drar ett skadekort ur högen. Till Kapten Chamberlains förtret blir träffen "Bröstkorg". Detta skadekort har följande värden;

Bröstkorg<table border=1><tr><td>Skada</td><td>skadeverkan</td><td>effekt</td></tr><tr><td>Lätt skada</td><td>0-4</td><td>Köttsår, kräver lätt förband, gör lite ont(har inga regler för smärta ännu, juh!), förhindrar inte handlingar mer än bara lite</td></tr><tr><td>Svår skada</td><td>5-9</td><td>Djupt sår, kräver snar läkarvård, gör mycket ont och försvårar för personen med yaddayaddayadda</td></tr><tr><td>Invalidiserad</td><td>10-14</td><td>Personen är okapabel att utföra vidare handlingar, är döende...</td></tr><tr><td>Död</td><td>15+</td><td>Personen avlider av såret</td></tr></table>

Varje kort har då olika värden för de olika "stadierna" av skador, och vissa kort kanske inte ens har ett "död" alternativ... Man dör ju inte av att bli huggen i armen, lixom...

/Mask

Mask_UBBT

Hero

"Ah - Jag tänkte att man skulle improvisera fritt, men det kanske inte var det du ville ha då."

Jag är lite kluven i det här... Jag hade nog tänkt skriva vissa absrakta riktlinjer på korten, exemelvis "Sista utväg - Genom ett utomstående element lyckas du ta dej från en plats till en annan utan att fienden kan skada dej..." Detta kan då innebära alltifrån takkronor, till att studsa på plankan eller dylikt. Man improviserar alltså inte helt fritt, men å andra sidan så väljer man ju inte heller vilka förutsättningar som finns för en när man strider....

"Jag svamlar, vet inte om du fattar, men man kanske kan pressa sig över gränsen genom att spela ut en vild kombo?"

Jupp. Genom att spela olika kort, slänga schyssta förolämpningar och dylikt kan man köra hur många kombinationer man vill, så länge SL tillåter det...

Jag ser för min inre syn framför mej hur den som tagit det lungt hela striden(för att han inte ville kassera sina specialkort med köga dramakrav) slänger ur sej en förolämpning som i spelarens huvud utvecklats till perfektion under stridens gång, varpå dennes rollperson svingar sej upp i masten och spetsar tre buckanjärer på sin värja, verefter han sparkar ytterligare två överbord...

"Och korts vildsinthetsvärde kan också visa hur svåra de är att kontrollera, som sagt.. Det gillade jag. "

Samma här... ska försöka få med det...

/Mask

Sodivra

Champion
Re: Förmågor? Skada och... skadekort?

Visserligen tyckte jag nog bättre om ett enda skadevärde för hela piraten, det är lagom enkelt och så.. Eller ja, det kanske man kan ha för kroppsdelar också?

Hur som helst, ifall du väljer att använda kroppsdelar, klart som fan att man kan ha "död" på alla kroppsdelar! Döda armar eller ben = avhuggna eller behöver amputeras..
Hur ska man annars få krokar och träben?!

Gärna något som avgör hur mycket som går åt, så att man kan förlora både armen och handen, och kanske ett öra eller ett öga på huvudet..

Mask_UBBT

Hero
Re: Förmågor? Skada och... skadekort?

"Visserligen tyckte jag nog bättre om ett enda skadevärde för hela piraten, det är lagom enkelt och så.. Eller ja, det kanske man kan ha för kroppsdelar också?"

Första tanken var att det skulle vara skador och så i stil med "liten skada" och så, men sen kom jag på att det ju inte var nån bra idé...

Nästa idé vara tt man skullee få behålla sina skadekort. Att spelledaren delade ut ett till varje rollperson, lixom... När man fick ett kort som det stod "skada på armen" på, så fick man behålla det. Det tyckte jag var en enkel lösning...

Men då insåg jag att man började komma upp i en väldans massa kort :gremtongue:

"Gärna något som avgör hur mycket som går åt, så att man kan förlora både armen och handen, och kanske ett öra eller ett öga på huvudet.. "

Sånt där är det nog upp till spelledaren att bedömma, tror jag...

/Mask

Mer rom!

Jag tycker inte avståndsvapen ska vara kraftlösa, men de ska vara svåra som faen att använda... Såvitt jag fattat det var ju sånadär grejjer nästan värdelösa att sikta medpå mer än 15 m... eller har jag fel?
Jag tolkar utifrån filmerna. Har du någonsin sett en av de goda dö av ett pistolskott? En eller ett par mindre viktiga goda personer kan dö i en matinérulle men det brukar alltid vara i en maffig fäktningsscen. Men jag kan minnas fel, har inte sett matinéfilmer på länge.

En annan grej är att alla i filmerna verkar kunna använda alla sorters vapen. Jag föreslår att du inte har några som helst vapenfärdigheter utan bara en närstridsfärdighet. Möjligtvis kan man köpa kunskap om olika specialvapen som inte vanliga personer klarar av.

/Faehrengaust

Ju lägre man har i "Ädelhet" och ju högre man har "Uppfinningsrikedom", desto fler Fuling-kort får man ha på handen....
Men ädelhet borde väl ge drama-kort i stället? Då får du en naturlig uppdelning mellan hjältar och skurkar. Hjältarna får mer drama medan skurkarna får mer fuling kort. Det gäller inte alltid huvudskurken som ibland kan vara en ädel man han också även om han slåss på fel sida.

/Faehrengaust, gillar hela piratkonceptet mer och mer

"Jag svamlar, vet inte om du fattar, men man kanske kan pressa sig över gränsen genom att spela ut en vild kombo?"

Jupp. Genom att spela olika kort, slänga schyssta förolämpningar och dylikt kan man köra hur många kombinationer man vill, så länge SL tillåter det...
En variant kanske vore att man kan chansa, dvs att man kan utföra en drama 12 manöver med 10 drama, men med någon annan extra kostnad OCH även en stor riskpotential.

Appropå risker så måste det kunna hända rätt intressanta saker när man misslyckas stort. I filmerna brukar det förekomma rätt fantasifulla misslyckande/fummel. Ofta är ju hjälten i rätt grova bekymmer i början av striden (ofta vapenlös av någon anledning) men kommer igen sen mot slutet.

/Faehrengaust som gillar den gamla "tre musketörerna" filmen

Sodivra

Champion
Mer text!

Något som JAG tycker är väldigt dramatiskt korrekt är att visa brutal överlägsenhet med vapen som dundrar och fräser. (Nåja, typ.)

Jag tänker på den klassiska scenen där skottet avlossas, och den viktiga personen inser att hon/han är skjuten, och faller tyst mot marken, stirrandes på sitt sår/sin mördare/sin älskade. Ni vet vad jag snackar om.

Fast detta kanske inte är en sådan situationer som Drama är till för, kanske det till och med är att ta i att lägga med en sådan - En sådan har ju alltid stor betydelse för handlingen, och att låta handlingen utgå från att en viktig person dör (RP/SLP) kan vara lite väl styrt.

Eller ja, såvida man inte har engagerade spelare, som kan spinna vidare egen dramatik, handling och engagemang på att någon av dom råkar dö, eller som verkligen bryr sig om SLP's, som man kan avliva lite hur man vill.. -Även om det är lite klyschigt att avliva SLP:s som spelarna bryr sig om för att skapa en handling, man får helt enkelt använda det smakfullt när det verkligen passar, istället som en förevändning..

Oj, det var mycket text för att inte säga något relevant alls, egentligen. :gremsmile:

Mask_UBBT

Hero
Re: Mer text!

"Fast detta kanske inte är en sådan situationer som Drama är till för"

Jo, skador och dödsfall höjer drama rejält, om det är det du menar.

Jag funderar på att kanske byta ut "drama" emot något i stil med "intensitet", eller något... folk verkar missuppfatta "drama" ganska mycket...

/Mask