Nekromanti Sword & Sorcery

PAX

Jordisk Äventyrare
Läser lite löst kring Conan och några andra fantasyfigurer och funderar på vilket rollspel eller rollspelsvärld som skulle passa bäst för en kampanj i Sword & Sorcery stil. Behöver inte vara Conan eller D20-varianter.

PAX

Jordisk Äventyrare
anth;n68595 said:
Orkar du vänta kommer det här till hösten
http://www.modiphius.com/conan.html

Annars tycker jag personligen att Mongoose Conan är den bästa lösningen

Men om jag inte är så sugen på just Conans värld? Naturligtvis kan jag copy-paste från den men gärna en annan spelvärld.

anth

Vetefan
Sorry. Läste inte så noga. Fick för mig att du ville spela i Conans Hyperborea.

kloptok

Pensionerad astrolog
Här är en länk till en lista på ett gäng S&S-spel. Till exempel verkar det finnas ett S&S-supplement till Ron Edwards Sorcerer. Sedan finns det ett par till OSR-spel i Conanstil, som till exempel Crypts & Things och Astonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyboria eller Warriors of the Red Planet (som väl snarare är Sword & Planet men det är nog ganska lätt att plocka bort strålpistolerna). Barbarians of Lemuria är i övrigt ett exempel på ett S&S-spel som vad jag förstår inte är d20. Carcosa känns mycket åt S&S-hållet, fast inte så hjältemodigt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Här kommer tre sword & sorcery-spel i med minskande igenkänningsgrad för den som mest hållit sig till klassiska rollspel:

Barbarians of Lemuria. Jag har inte tittat så noga på det men jag har för mig slanfan kört det en del. Han kanske tittar in och säger nåt klokt.

On Mighty Thews är ett spel som verkar påminna en del om det jag var inne på när jag försökte skriva något som man skulle kunna spela Conan:aktigt i. Man ritar karta gemensamt som en del av förberedelsen.

Jag diggar In A Wicked Age som tagit fasta på att mycket sword & sorcery serveras i novellform. Coolt, lite knepigt upplagt och med ett rätt oortodoxt system.

chrull

Stockholm Kartell
Crypts & Things kommer snart med en Kickstarter för en ny, expanderad utgåva.

Astonishing Sorcerers & Swordsmen of Hyperborea har bara några få ex kvar av den fantastiska boxen innan det är dags för en tråkigare bok-variant.

Själv skulle jag nog husregla LotFP med lite inspiration från de ovan nämnda spelen.

Eller kanske hacka om Dungeon World med hjälp av Class Warfare?

gustaf s

Warrior
- Barbarians of Lemuria har ju redan nämnts här och nämns ofta och med viss värme i diskussioner om genren. Snabbt och ganska traddigt. Alla RP har fyra attribut, fyra yrken och fyra stridförmågor (fria och kanske inte helt klockrena översättningar). Slå 2t6 och lägg på värdet du har i det passande attributet, yrket och/eller stridsförmågan. Klart. Gillar också magisystemet i spelet starkt. Kan inte säga så mycket om spelvärlden, men systemet tycker jag passar genren utmärkt. Kom dessutom i ny utgåva förra året.

- Fate Core borde väl kunna göra jobbet med en pulpig S&S kampanj rätt bra tänker jag. Det enda som behöver petas är väl egentligen ett passande magisystem (jag har lurat lite på att låna just BoL's, men inte hittat ett sätt att göra det snyggt).

- Swords Without Master är kanske egentligen inte ett kampanjspel som sådant, men men, för vad det är värt... 2t6 även här, men de har ingenting med huruvida RP:na lyckas eller misslyckas med sina handlingar göra. Framgång eller inte är i stort sett helt upp till spelaren och tärningarna beskriver istället känslan eller tonen i det RP:na utför. Ett annat sätt att förhålla sig till RP:na kanske, men ett finfint verktyg för att skapa S&S-berättelser.

God45

#PrayersForBahakan
Expansionen till Ron Edwards Sorcerer som heter Sorcerer & Sword. Första halvan av boken är en uppsatts om Sword & Sorcery genrens historia och vad som gör genren bra. Sedan är det mother fucking Sorcerer också,

Eksem

Champion
Jag förstår inte varför man skulle välja något annat än OD&D jag. Det är liksom som en kanalisering av allt som S&S är, som en koncis katalog över genren.

kloptok

Pensionerad astrolog
Eksem;n68674 said:
Jag förstår inte varför man skulle välja något annat än OD&D jag. Det är liksom som en kanalisering av allt som S&S är, som en koncis katalog över genren.
Det har du ju så klart helt rätt i, och det förklarar väldigt väl varför mina tankar instinktivt dras mot OSR och gamm-D&D när jag tänker på Conan och S&S. Appendix N innehåller ju i övrigt en hel drös med mer eller mindre renlärig S&S-litteratur.

DeBracy

Eksem;n68674 said:
Dunno... För mig är ett av problemen med att överföra en Conan-aktig känsla till rollspel att rollspel av tradition innebär äventyrargrupper. OD&D är väl typ urroten till den grejen, så det känns inte som något naturligt val även om det såklart bör gå att trixa till på nåt vis.

anth

Vetefan
DeBracy;n68679 said:
Dunno... För mig är ett av problemen med att överföra en Conan-aktig känsla till rollspel att rollspel av tradition innebär äventyrargrupper. OD&D är väl typ urroten till den grejen, så det känns inte som något naturligt val även om det såklart bör gå att trixa till på nåt vis.
Vill du spela solo finns alltid Ensamma Vargen... :)

DeBracy

anth;n68683 said:
Vill du spela solo finns alltid Ensamma Vargen... :)
Är de såpass sword & sorceriga att de passar här alltså? Jag är ju för ung för att ha varit med på det där vettu.

Botulf

Hero
Barbarians of Lemuria är för mig sedan flera år mitt to-go för S&S. Men även BoL varianten Honor+Intruige skulle funka för S&S istället för matiné. Heroes of Hellas, Legends of Steel och Swords of Almuric använder även BoL.

Atlantis:The Second Age som jag sett folk prisa för att vara ett mycket bra S&S spel.

Jaws of the Six Serpents. Likt BoL ganska regeltunt. Använder PDQsystemet som vad jag förstått är besläktat med Fate.

Savage Worlds skulle också funka. Finns ett par S&S settings(som Beasts&Barbarians tror jag) och ett fangjort Conan supplement till det som heter Savage Sword of Conan.

Trotts att gamla D&D var vaäldigt inspirerat av S&S så tycker jag dock inte det är så bra på att spegla genren. Men moddas lätt med någon form av hjältepoäng. Crypts&Things tycker jag har varit den bästa OSR varianten för S&S över lag. Det finns även OD&D hacket Age of Conan men det bygger på att man har tillgång till Chainmail(orginalet) vilket gör det lite mer obskyrt.

Primordial Thule, tror dock boken inte är släppt än. Massor med påkostad artwork. Finns för flera olika system: Pathfinder, 13th Age m.f.

Sedan har vi ju Stormbringer/Elric! som finns i massor a versioner.

Även Fritz Liebers värld från Fafrd&The Grey Mouser, Lankhmar, finns till (Mongoose) Runequest och gamla AD&D.

Massa att välja på =)

Eksem

Champion
DeBracy;n68679 said:
Soloöventyrande har jag aldrig sett som specifikt för S&S (och är de inte ofta duos? Elric å Moonglum, Fafhrd å Grey Mouser, et al), men ser man det som en central ingrediens antar jag att... öh... rollspel är ganska dåligt på att emulera S&S överlag? Som den gruppaktivitet det är, menar jag.

Ymir

Liten kantbaron
Eon IV, ärligt talat. Regelsystemet har många mekaniker som tenderar att leda till en påtaglig sword-and-sorcery-stämning, även om världsbeskrivningen ofta är mer high fantasy och historical fantasy - men just Jargien och Tarkas, som Eon IV fokuserar på, är ganska sword och sorcery:iga miljöer. Det hjälper att flera av författarna, tex undertecknad, är totalt uppfödda på Conan.

DeBracy

Eksem;n68689 said:
Soloöventyrande har jag aldrig sett som specifikt för S&S (och är de inte ofta duos? Elric å Moonglum, Fafhrd å Grey Mouser, et al), men ser man det som en central ingrediens antar jag att... öh... rollspel är ganska dåligt på att emulera S&S överlag? Som den gruppaktivitet det är, menar jag.
Soloäventyrenade tog anth upp, blanda inte in mig i det. XD Men ja, duos, trios, små grupper, tillfälliga grupper. In A Wicked Age löser det genom att ett par av rollpersonerna ofta kommer visa sig vara skurkar eller bifigurer om spelomgången varit en novell. I senaste tagning på Bläck kom jag fram till att man helt enkelt inte skulle vara fler än fyra när man spelar (tre spelare + spelledare). Rätt långt från ryth:iga grupper om... sa du 12-20? Dynamiken blir väldigt annorlunda.

Eksem

Champion
DeBracy;n68693 said:
Soloäventyrenade tog anth upp, blanda inte in mig i det. XD Men ja, duos, trios, små grupper, tillfälliga grupper. In A Wicked Age löser det genom att ett par av rollpersonerna ofta kommer visa sig vara skurkar eller bifigurer om spelomgången varit en novell. I senaste tagning på Bläck kom jag fram till att man helt enkelt inte skulle vara fler än fyra när man spelar (tre spelare + spelledare). Rätt långt från ryth:iga grupper om... sa du 12-20? Dynamiken blir väldigt annorlunda.
Tja, jag tycker ju inte antalet inblandade har så mycket med genren att göra så jag förstår väl helt enkelt inte invändningen antar jag. Definitionen är väl liksom svärdsvingande hjältar, övernaturligheter, magi och mer fokus på personliga öden än världsomvälvande händelser; men antalet deltagare vet jag inte om det har med saken att göra.