anth;n68716 said:
De klassiska författarna är
Robert E. Howard (Conan)
Fritz Leiber (Fafhrd & Grey Mouser)
Michael Moorcock (Elric)
Med lite tvekan stoppar jag även in
E.R.Burroughs (John Carter on Mars) även om magin är utbytt till SF med ray-guns så fäktas man fortfarande med svärd mot monster som fyrarmade gröna jättar och vita jätteapor.
Glöm inte att Arthur-sagan räknas som S&S så man kan även läsa T.H.White och Thomas Malory.
Det finns även mycket Cthulhu Mythos som inte utspelar sig i nutid eller på jorden som är S&S, Jag rekommenderar Clark Ashton Smith.
En ny författare är George R.R. Martins Fire & Ice / Game of Thrones
Jag håller inte alls med om att Arthur-sagan eller A Song of Ice and Fire/Game of Thrones kan klassas som Sword&Sorcery.
I klassisk S&S så har man bara en, eller möjligen ett par, huvudperson(er), och berättelsen är fokuserad på vad de gör och upplever.
Både Arthur-sagan (åtminstone i de flesta tappningar) och GoT har alldeles för många inblandade personer för att man skall kunna tala om någon egentlig huvudperson.
Även om man ignorerar det argumentet, så tycker jag nog att de bägge två har en helt annan "känsla" än S&S.
Vad gäller nyskriven S&S så finns det nog inte så väldigt mycket. Precis som i allting annat så går det lite mode i vad som skrivs och publiceras, och S&S (åtminstone i dess klassiska form) betraktas ofta som tämligen omodernt sedan flera årtionden tillbaka.
(Här vill jag dock poängtera att "omodernt" inte är synonymt med "dåligt", precis som "modernt" inte är en synonym till "bra".)
Om man däremot utvidgar Sword&Sorcery begreppet en del (vilket dock gör det till ett alltmer otydligt begrepp ) så kan man kanske räkna in:
First Law trilogin av Joe Abercrombie
Black Company serien av Glen Cook
Chronicles of Amber av Roger Zelazny
och kanske även viss urban fantasy:
Dresden Files av Jim Butcher
Kate Daniels serien av Ilona Andrews