Jag tror att Mythras kan fungera bra. Med förbehåll för att jag bara skummat reglerna så känns det som att det är en lagom progression hos en Mythras-rollperson. Jag tror även att t.ex. Fantasy AGE hade fungerat med borttag av vissa färdigheter som inte passar in. Det som kan gå förlorat är kanske lite av känslan. Setting, illustrationer och regler i Symbaroum känns väldigt tätt integrerade, och förstärker varandra.
Settingen, illustrationerna och reglerna är ju skapade i ett sammanhang. Jag har ju faktiskt inte använt mig av reglerna praktiskt. Mitt beslut till att använda andra regler är:
1. Jag vill ha en rimlig "mäktighetsökning", i brist på bättre ord
2. Vi använde oss av Mythras i FoundryVTT och det fungerade så pass bra att vi använde det i >40 spelmöten
3. Jag gillar transparanta och genomarbetade regler där det finns stor frihet i hur en rollperson skapas, Mythras (RQ6) har det.
4. Min ingång till världen och kampanjen är det förlovade landet. dvs spelare, ambrier, som flyr ett döende rike på jakt efter ett bättre liv.
Det är ju ett land som förtvinar och jag tycker tanken på att det egentligen är ett helt rike som stöper om sig och flyttar fascinerande.
För mig passar det då bra med ett system som är mindre heroiskt, rollpersonerna kan komma från alla skikt och yrken.
En gruvarbetare som ser en möjlighet att använda sina prospekterarfärdigheter i jakt på mineraler och rikedomar, eller i alla fall mat på bordet.
En lantbrukare som ser sin förväntade arvslott till jord dö sotdöden men drömmer om de feta jordarna på slätterna norr om titanerna.
och lite mer traditionella, en scout från ett av de kvarvarande förbanden som hört talas om drottningens jägarkår. En väpnare som inte ser någon framtid att vara kvar på en plats där de han bistår är ruiner till människor.
Så, ursäkta OfT
Men en kampanj som börjar i liten skala och där mycket av spelarnas makt kan komma från att aliera sig med faktioner, klättra i etablerade organisationer eller skapa egna (och Mythras har bra stöd för det), samt att en griftgångare kommer vara otäck även efter tio spelmöten och några rovtroll inget man skakar på huvudet åt. En skärmmytsling med krigare ur blodseden likaså
Nu tappade jag tråden igen..
Så, jag vill verkligen spela skiten ur Symbaroumsmiljö och de intriger som finns. små spelare som kan bli Stora Spelare
, men för att kunna få fram min vision väljer jag andra regler (och BRP sitter i min ryggrad)
Men, ska bara få tillbaka oss till det regelbundna spelande vi hade förra året via DoD23 först
C