Rangertheman
Myrmidon
Håller med! Såg senare att den även finns på DriveThruRPG med aningen smidigare utcheckning.APM;n325883 said:Usch vad z störigt att man var tvungen att checka ut med adress, payment info och allt även fast den är gratis!
Bara för att det går innebär inte att man måste göra det.CapnZapp;n325894 said:Symbaroum var mycket lovande, men bröt ihop totalt när man köpte fler än de allra första talangnivåerna. Det gick att bygga en gubbe som one-shottade även de allra största och farligaste monstren.
Nej, det har du rätt i. Men det ändrar ingenting i sak.Rangertheman;n325898 said:Bara för att det går innebär inte att man måste göra det.
Min enda invändning är: Symbaroum är värt att spela ändå för sina äventyr och sin kampanj, i varje fall om man är det minsta intresserad av den sortens rollspelsgenre. Husregla (det har jag gjort) eller ta ett annat system.CapnZapp;n325904 said:Nej, det har du rätt i. Men det ändrar ingenting i sak.
Om dina spelare aldrig har siffror och optning i sinnet när de skapar karaktärer ja då är min sammanfattning irrelevant. Då kan du enkelt strunta i den.
Men om dina spelare är som jag inbillar mig många spelare är, att det tar emot att välja bort en förmåga som klart förbättrar dina chanser överleva och lyckas med äventyren, då tycker jag du förtjänar ett rakt och tydligt besked: sättet som du kan lägga ihop flera tärningar från alltifrån talanger till utrustning till magi fungerar inte ens lite grann.
Absolut!Bifur;n325910 said:Min enda invändning är: Symbaroum är värt att spela ändå för sina äventyr och sin kampanj, i varje fall om man är det minsta intresserad av den sortens rollspelsgenre. Husregla (det har jag gjort) eller ta ett annat system.
Mina spelare (och jag, de få gånger jag spelar) försöker skapa karaktärer som vi tror ska vara så intressanta och spännande som möjligt att spela. I det ingår även att förbättra överlevnadschanserna, men inte till en nivå där alla utmaningar försvinner. Det förutsätter iofs att SL också är på samma linje. Jag har spelat i en grupp där strid var väldigt mycket i fokus och där min-maxade jag min rollperson rätt friskt. Men det var inte särskilt kul. Hade jag spellett en hårt optad grupp hade jag inte gett dem en enda strid utan bara utmaningar som kräver andra styrkor.CapnZapp;n325904 said:Nej, det har du rätt i. Men det ändrar ingenting i sak.
Om dina spelare aldrig har siffror och optning i sinnet när de skapar karaktärer ja då är min sammanfattning irrelevant. Då kan du enkelt strunta i den.
Sure, men om man som jag hade tänkt spela Törnetronen är det inte aktuellt.Rangertheman;n325920 said:Hade jag spellett en hårt optad grupp hade jag inte gett dem en enda strid utan bara utmaningar som kräver andra styrkor.
Sant, Törnetronenkampanjen är nästintill omöjlig att spela helt utan strider och det hade förmodligen känts väldigt fel att modda bort dem Däremot är det ganska lätt att dra ner på dem och.anpassa dem till en grupp som är rätt ok på strid men långtifrån optade.CapnZapp;n325923 said:Sure, men om man som jag hade tänkt spela Törnetronen är det inte aktuellt.
Håller med Bifur här. Systemet är väldigt enkelt att husregla, det går inte (mer) sönder för att man gör det, kanske tvärtom?Bifur;n325910 said:Min enda invändning är: Symbaroum är värt att spela ändå för sina äventyr och sin kampanj, i varje fall om man är det minsta intresserad av den sortens rollspelsgenre. Husregla (det har jag gjort) eller ta ett annat system.
Visst, men det är liksom motsatsen till vad reglerna ger upphov till...Rangertheman;n325935 said:Däremot är det ganska lätt att dra ner på dem och.anpassa dem till en grupp som är rätt ok på strid men långtifrån optade.
CapnZapp;n325894 said:det var länge sedan jag såg ett så icke-funktionellt system
De kan inte ha testat "höglevel" gubbar överhuvudtaget.
Eftersom jag nu upprepar mig lämnar jag denna tråd. Ha det bra.Mitt tips är att invänta en 2nd Edition, förutsatt att Järnringen inser sina begränsningar och hyr in en kompetent regelkonstruktör.
Ja, reglerna är rätt hårt fokuserade på strid, men om man lägger samman hela Symbaroum-materialet och lyfter ut reglerna, så utgör de en väldigt liten del av spelet. Det mesta handlar om setting, Davokar, historia, politiska intriger, undersökande, korruptionens spridning, efterdyningarna av det stora kriget, etc. För alla de bitarna är rollspelande och icke-stridsförmågor betydligt viktigare. I Törnetronen använder vi oftast diplomati istället för strid, vilket kampanjen har fullt stöd för.CapnZapp;n325957 said:Visst, men det är liksom motsatsen till vad reglerna ger upphov till...
Look, Symbaroums regler är hyfsat hårt fokuserade på strid. Nästan alla talanger och många spells är avsedda för strid och har inte självklart några användningsområden utanför strid. (Något spelet också kritiserats för).
Haha jaa, om systemet går sönder när det spelas "så bra som möjligt" är det i princip enligt alla rimliga måttstockar ett dåligt system. Väldigt sugen på äventyren dock!CapnZapp;n326005 said:Järnringen (fd) är en av världens bästa äventyrsförfattargrupper, med helt underbara settings, persongalleri, roliga små detaljer och känsla för att bygga en värld. Få förlag orkar skriva ihop detaljerade färgstarka scenarios så som dem. Och att de baserar alla sina spel på en idevärld gör dem fantamej till nationalskatter!
Men de är kassa regelmakare. Och eftersom reglerna är grunden till allt det roliga, hade jag önskat de tog in någon med känsla för det kallt logiska, mekaniska och matematiska som bara måste funka "under motorhuven". Det är inte raketvetenskap - det krävs bara någon som noggrant går igenom spelets olika beståndsdelar och orkar räkna på "tråkiga saker". Det måste man inte vara geni för. Man behöver bara vara en sån där räälig "minmaxare".
Om det är att "skymfa" dem, står jag för det.
Nu har jag inte så mycket kunskap om just Symbaroum, men det här låter som en typ av argument jag har stött på förut, och som inte är hållbart. Så med risk för att jag inte riktigt fattat vilket argument du vill göra, och med ännu större risk för att drabbas av en OT-ban...Rangertheman;n325972 said:Att beskylla regelkonstruktörerna för att vara inkompetenta och att påstå att systemet är ett av de mest icke-funktionella, är lite som att spänna en motor från en tung motorcykel på en vanlig cykel och sedan hävda att cykeltillverkaren är inkompetent när ramen går sönder eller när hjulen trasas sönder på motorvägen.
OK, misstanke bekräftad alltså. (Jag började skriva mitt inlägg innan Rymdhamster publicerat sitt.)Rymdhamster;n326008 said:Järnringen har ju, i alla fall tidigare, varit rätt öppna med att de är typ friformare hela bunten. Att regelerna bara är tänkta att utgöra en grund att utgå ifrån när man hittar på vad som händer, och inget som man egentligen ska använda. Bra tjäna som inspiration, typ.