Kort version.
Ja. Det kan vara svårt att se hur man skall bygga sin karaktär.
Idag skulle jag ge rådet till en spelare som aldrig sett symbaroum att bygga sin karaktär i följande ordning.
1. Koncept
1b Avråda från Rese, alv, dvärg
1c rekommendera Ambrier, Barbar och vara neutral till bortbyting och svartalf som kan vara
2. Få 50xp och titta på förmågor
3. Erbjudas fördelar och nackdelar
4 Först nu få titta på Attribut/ Grundegenskaper
5. Räkna ut vilka föremål som vederbörande startar med och erbjud att köpa eller komplettera efter behov.
Dvs inte alls Attribut-ursprung-fördel/nackdel-sist förmågor. För då får du mekaniskt icke-fungerande builds.
Längre svar:
I vår grupp finns det personer som är mer "story-focused" och sedan jobbiga typer som älskar att analysera regeltexter (dvs jag).
Initialt så insåg de regelnördiga att det fanns sätt att bryta spelet och skapa obalanserade karaktärer.
Från början var styrkan på karaktärerna mycket olika.
Några av oss hade analyserat och andra bara gått på ett koncept och hade inte analyserat hur det skulle fungera i reglerna.
När vi spelat ett par sessioner så gjordes den karaktären som inte passade sitt koncept om.
(Dvs en karaktär som borde utifrån sina förmågor använde Diskret som attackförmåga hade Listig som högsta värde för personen som skapat karaktären hade sett personen som en "street-wise" karaktär.
Vi satte oss i samband med detta och pratade (som vuxna!?!) och kom fram till att försöka bryta systemet var inte kul. Utan vi skulle gå på funktionella builds utan för mycket min-max. Vi tycker det blev bra.
Sedan när det gått ett år eller mer så satte vi oss ner och gjorde om några karaktärer som inte i spelet blivit som vi tänkt oss. En karaktär fungerade perfekt i spel men "själen" hos karaktären stämde inte med hur den var byggd. Den byggdes om så mekanik och själ passade.
.
slutkläm...
Nu när vi spelat några år så är faktiskt inte spelet så brutet som man skulle kunna tro.
Strider är så farliga att man helst vill undvika dem.
Så att du har +1t6 istället för +0 för olika förmågor i strid kanske inte alls är så farligt....för +1 förmågan går att använda till att undvika striden....
Våra karaktärer är olika starka i strid, men det är ok. För de är som grupp "en hög med spån som inte förstår var de borde gå" tror jag SL utryckte det
....skämt och sido.
Spelet är lätt brutet i början. Finns inga "staket" som skyddar från fel och min-max men när man inte längre behöver staket så fungerar det mkt väl (Ps världen är oftast inte alls lika stridsfokuserat som reglerna ser ut....inte alls DnD)