Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,666
Tar moderatorns uppmaning och startar en ny tråd:
I stort skulle jag säga så här:
1. Vill man fritt kunna min-maxa sin RP så håller inte systemets balans i längden. (Varför det är så kan vi lämna därhän, se ovan.)
2. Det är inte jättesvårt att råda bot på delar av obalansen om man tycker att mekaniken är ok i övrigt.
3. Alldeles vad man tycker om 1 och 2 är det inga särskilt tungt vägande argument för att spela eller avstå från Symbaroum. Symbaroum ska spelas för att man gillar den sortens mega-kampanjer som bara välskrivna trad-äventyr levererar. Då får man en fantastisk kampanj och en underbar spelvärld, sedan kan man lösa p. 1 och 2 som man behagar - husregla, ta ett annat system, spela i konstruktörens anda (men inte bokstav då :wink
Som sagt, det går att gräva ner sig i de gamla trådarna om systemets olika delar. Frågorna diskuteras inte särskilt mycket längre. Kanske har folk slutat spela Symbaroum, men mer troligt har de flesta nu hittat husregler de är bekväma med.RasmusL;n326020 said:Gillar att höra andras omdömen, och det verkar ju vara ganska samstämmiga vittnesmål från alla: systemet håller inte för optimerade, det är inte syftet. Bra att veta tycker jag!
I stort skulle jag säga så här:
1. Vill man fritt kunna min-maxa sin RP så håller inte systemets balans i längden. (Varför det är så kan vi lämna därhän, se ovan.)
2. Det är inte jättesvårt att råda bot på delar av obalansen om man tycker att mekaniken är ok i övrigt.
3. Alldeles vad man tycker om 1 och 2 är det inga särskilt tungt vägande argument för att spela eller avstå från Symbaroum. Symbaroum ska spelas för att man gillar den sortens mega-kampanjer som bara välskrivna trad-äventyr levererar. Då får man en fantastisk kampanj och en underbar spelvärld, sedan kan man lösa p. 1 och 2 som man behagar - husregla, ta ett annat system, spela i konstruktörens anda (men inte bokstav då :wink