Rangertheman
Myrmidon
Det står ingenstans att man måste spela på något speciellt sätt eller att man inte får t.ex. välja förmågor fritt. Men om rollpersonerna väljer kombinationer av förmågor som gör dem extremt kraftfulla, måste ju SL biffa till motståndarna också. Svårare än så är det inte. Skulle man skicka en grupp level 20 till startpaketets Mines of Phandelver skulle de blåsa ur stället med en utandning, men jag hör aldrig någon som säger att D&D5e är trasigt eller att WotC är imkompetenta regelkonstruktörer.Rymdhamster;n326250 said:Men jag kan inte påminna mig att jag någonstans när jag läste reglerna (för jag har läst reglerna, även om det var några år sedan nu) såg någon uppmaning om att man borde vara försiktig med vilka förmågor man använder för att inte ha sönder systemet. Jag kan inte heller påminna mig att det stod någonstans att att det var tänkt att man skulle spela det på något speciellt sätt eller med någon speciell inställning.
Järnringen/Fria ligan har hittills inte skrivit något om hanteringen av extremt kraftfulla rollpersoner, vilket kanske är en brist men knappast något som gör Symbaroum till ett trasigt system. SL får sluta vara så jäkla lat och fundera ut hur han ska hantera situationen istället för att gnälla om att systemet är trasigt. Kan SL systemet för dåligt för att göra det, går det alltid att titta t.ex. på The Iron Pact eller Ordo Magica, där det finns flera artiklar om hur man skapar utmaningar för kraftfulla rollpersoner. Nu har iofs FL lyssnat på gnället och kommer att ha med ett kapitel i SL-handboken med råd och tips på hur man hanterar väldigt kraftfulla rollpersoner. Förmodligen kommer ryktena om Symbaroum-systemets uselhet ändå att fortsätta spridas av någon anledning.
Kontentan är: Det krävs inga husregler för att få systemet att fungera, men det krävs en SL som kan använda det på samma sätt som spelarna använder det. Jag lovar att jag hade kunnat spöa skiten ur den mest optade rollpersonen, helt utan fusk eller husregler.
Många system har regler för alla tänkbara (och otänkbara) situationer. Symbaroum lägger ansvaret på SL och gruppen att fylla på med detaljerna. Jag kan inte tänka mig att spela den första typen av rollspel, andra kan inte tänka sig rollspel av Symbaroums typ.