Jag orkar inte delta i denna tråd längre eftersom Rangertheman framstår som helt oemottaglig för fakta.
Bara ett tillrättavisande, eftersom jag ser han inte är ensam om att gripa efter halmstrået "all kritik kommer från folk som inte vet bättre så den kan vi strunta i".
Rangertheman;n326222 said:
CapnZapp verkar inte heller ha några djupa kunskaper om Symbaroum.
Detta är givetvis skitsnack - jag har spelat en längre serie äventyr (kan fråga min SL om namnet på materialet).
De av er som känner mig förstår att när jag spelar ett spel lär jag mig dess regler i detalj, och Symbaroum är verkligen inget undantag. (Nu var det dock några år sedan; kolla datumen på de många inlägg jag gjort i detta underforum)
Så följande är fakta, inte åsikter:
- Om du väljer rationellt bland talangerna (som nästan alla går ut på att göra dig bättre på att slåss) blir du snabbt så bra och dödlig att hela spelet förändrar karaktär (samma känsla som i D&D när du inser att du kan döda vem som helst i staden med ett enda hugg) och snart därefter så bra och dödlig att hela spelet bryter ihop (du kan döda vilket monster som helst; dess försvar och kroppspoäng är helt otillräckligt för att matcha de offensiva förmågor spelet delar ut som om det vore godis på halloween)
- det går inte alls för spelledaren att "kompensera" för detta, om man inte då menar "hitta på helt egna regler". Även med samtliga talanger i form av Pansar etc kan jag skapa en rollperson som skär genom detta försvar som om det vore smör.
Den enda slutsats som går att dra är att ingen (bokstavligen inte en enda) kan ha speltestat regelsystemet på högre nivå, eftersom detta är uppenbart så fort man provar.