Nekromanti Symbaroum vs. Eon

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,790
Location
Eslöv
Jag får väl vara en såndär unik snöflinga och säga att jag spelar Eon, speciellt Eon IV är grymt bra, även för de regelrädda. Seriöst, tycker World of Darkness är mer komplicerat än Eon IV.

Med det sagt så har jag aldrig läst eller spelat Symba.. Symbarou.. Det andra spelet, men jag tycker deras trailer som de har på youtube är grymt snyggt, dessutom håller Järnringens grejer i min mening ofta hög standard när det gäller setting.

Tyvärr har jag två rollspel liggande som jag bara köpt och inte hunnit lira än, så chansen att jag plockar upp Symbaroum är rätt liten i nuläget :(
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Mundo;n131780 said:
Seriöst, tycker World of Darkness är mer komplicerat än Eon IV.
Det är det säkert, åtminstone om man räknar med alla superspecialregler för varje nivå av varje liten förmåga... När jag läste Vampire 20th anniversary kunde jag inte låta bli att tänka att de alltså tagit ett snabbt och smidigt och dynamiskt system, och så lassat på det en BISARR mängd extra skit bara för att en del rollspelare inte klarar av att spela om det inte står uttryckliga och detaljerade regler för allt. Det systemet hade lätt kunnat minskas till en tiondel med lite översiktliga beskrivningar av förmågor och sen att man improviserade lite och kombinerade värden efter situationen.

Det känns som att de VILLE göra ett lättare, mer storydrivet spel men fegade ur och lade in en massa pillig simulering för att de inte trodde att rollspelare som var vana vid typ D&D kunde spela utan det. Vilket väl, när man snackar med en del Vampirespelare, verkar stämma...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
Jag skulle välja Eon4 om jag vill ha en kampanj med mycket inlevelse, en konsekvent värld med stor möjlighet till culture gaming. Ett system som är crunchigt men ändå skapar intressanta berättelser. Ett spel med kul karaktärsskapande.

Jag skulle välja Symbaroum om jag vill ha mörker och magi, ondska och intriger, skattletande i onda skogar och framförallt om jag vill spela en fet skriven kampanj.

Två bra spel om man gillar den spelstilen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Symbaroum är ett intressant spel, men vissa designbeslut får det att klia i mina fingrar.

Min önskelista:
  • Jag vill i princip att de xp jag delar ut efter en sittning alltid ska räcka till någon slags förbättring, även om den är liten. Symbaroums "färdighetssystem" har bara tre nivåer, så man blir för bra för snabbt om man får ett steg per sittning. Och även om man kunde delat ut 10 xp per kväll räcker det ändå inte efter första steget. Jag vill således ha ett mer finkalibrigt förmåge-system, eller varför inte färdigheter på en procentskala =)
  • För ett spel som tagit steg för att förenkla och snabba upp, kliar det i mig när jag ser att alla SLPer (och jag menar alla) har statblock fyllda av små meningslösa modifikationer som +3 och -1. Särskilt som systemet är gjort för att spelarnas värden ska vara i centrum; vad är då poängen om dessa hela tiden modifieras. Nej, rensa ut allt detta pill och inför grundregeln att SLPer har plus minus noll i allt, förutom i de fåtal värden där det är motiverat med en rejäl modifikation. Detta för med sig hela fyra bra saker:
    • Konstruktörernas fäbless för "alla har exakt samma rad grundegenskapsvärden" skjuts i sank som den kanske teoretiskt eleganta finess den tedde sig som, men som inte är det minsta rimligt eller motiverat i världen.
    • Spelarnas värden används verkligen. Det känns helkonstigt att ha värde 13 i ett karaktärsdrag, men relativt sällan få använda just värdet 13. Istället hoppar min chans att lyckas över hela spektrat: 12, 8, 18(!), 14, 10... Detta är en följd av att spelet bara slår ett slag istället för att bägge slår; men effekten blir många gånger värre av att spelskaparna inte kunnat låta de flesta modifikationer förblivit noll.
    • Lägre värden. I praktiken utmanar du oftast motståndare på deras bästa värden. Förvisso är det naturligt att spelet sätter modifikationen -5 på Stark när du bryter arm på cirkus, -5 på Vaksam när du ska upptäcka en förbismygande tjuv, eller -5 på Övertyga när du schackrar på marknaden. Men inte nog med att det skapar en känsla av att bli motarbetad ("är verkligen alla sådana proffs?"), det innebär även en "dold" inflation i spelet. Eftersom värdet 15 innebär oftast inte 75% chans, utan 50%. Varför inte då nollställa alla dessa SLPers värden/modifikationer, och sänka rollpersonernas startvärden till kanske 10 eller 12?
    • Idag kan en trashank i en gränd ge dig -5 eller +5. Du vet inte, eftersom en "stråtrövare", "lycksökare" eller "bykrigare" har helt olika värden. Alltså att lycksökaren har +5 i Övertygande men -5 i Stark, medan bykrigaren har +5 i Träffsäker men -5 i Listig. Det är helt absurt att det mer eller mindre är ett lotteri om mitt värde (säg Övertygande 13) i praktiken ska bli 8 eller 18 beroende på vilken bybo jag pratar med. Givetvis borde alla statister haft noll i modifikation i allt, och först när jag möter 1) en viktig SLP vars 2) förmåga att övertyga är central för handlingen och dessutom 3) denna förmåga är central för SLPn så erhåller jag en betydande modifikation (uppåt eller nedåt; enligt mig ett absolut minimum på ±3, gärna att allt under ±5 skippas helt)
  • Grundlig ombalansering som tar hänsyn till spel på högre nivå. Nuvarande situation där du kan göra skada med tre, fem, sju eller ännu fler tärningar fungerar i min bedömning inte. Eller med andra ord: systemet bryter ihop fullständigt när alla mänskliga karaktärer dör av en träff och inte ens de största monstren överlever en runda.

Att spelets förmågor inte balanserats inbördes har jag lättare för att acceptera. Dessutom har inget Järnringen-spel haft ambitionen att 10 XP ska ge likadant utfall oavsett vad man lägger erfarenheten på.

Detta hindrar inte att spelet ändå skulle må gott av en balanseringsrunda. Vissa magiska formler är lite väl bra, som Förhäxa, eller ritualen Bjära. Om inte Järnringen själva är intresserade av att skriva lite mer stringenta regler eller tänka igenom och stoppa "abuse cases" borde de inspireras av D&D 5th edition, som ju är mycket mera lättsamt skrivet än tidigare upplagor men som ändå gör ett gott jobb av att stoppa de värsta missbruken och hörnfallen.

Så.

Ett Symbaroum med minst fem, gärna sju förmågenivåer (eller helst att t20:an byts ut mot procenttärningar och förmågorna förvandlas till färdigheter), gärna ombalanserade så att de sämsta stärkts och de bästa dragits ner på. Ett Symbaroum med kraftigt verklighetsanpassad monsterlista, där grundregeln är "noll i allt". Ett Symbaroum som inte slutar i strider med antingen "miss" eller "död".

Det är ett Symbaroum jag hade rekommenderat före Eon :)
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Okej...

Jag har inte spelat så mycket Symbaroum om man jämför med Eon så det blir kanske lite fel att jämföra dem sida vid sida men jag tycker också att det är svåra spel att jämföra eftersom de är så pass olika. Här handlar det ju om vad man gillar.

Symbaroum har en stor fördel. Det är betydligt mer nybörjarvänligt. Det är uppenbart vad man ska göra. Man ska gå ut i en skog och leta skatter och slåss mot monster. Spelet går ut på strid av olika slag och alla förmågor och sådant handlar i slutändan om det. Det finns till och med prislistor för licenser för att leta skatter i den stora skogen. Det är på så sätt mycket mer likt Dungeons & Dragons då man tydligt märker vad reglerna är anpassade för. Eon däremot är mycket mer svårt att börja med om man är helt ny. Vad ska man spela? Var ska man spela? Det är liksom en ändlös möjligheter och det känns som att Helmgast och Eonskaparna borde ge mer tydliga ingångar så man som nybörjare lättare kan komma in i spelet.

Sedan i jämförelsen mellan de två har ju Eon som spel funnits så mycket längre så det har ju hunnit växa på ett helt annat sätt än Symbaroum har hunnit göra. Men nedan är några tankar:

Världen
Symbaroums värld är dunkel och mystisk och det finns en tydlig ”ondska” i den. Den är byggd på känsla och det är ju trevligt. Men samtidigt tycker jag att det också trots det känns rätt så ytligt. Alltså. Det känns att man som spelare och spelledare inte ska fundera så mycket på hur saker och ting hänger ihop utan bara låta sig bli slukad av mystiken.

Eons värld däremot känns genomarbetat på ett sätt som inga andra svenska (och få utländska) rollspelsvärldar är. Det är långt ifrån svartvitt och allt är så mycket mer dynamiskt. Det känns liksom mer Tolkien. Alltså man märker att de som har skrivit saker vet hur det hänger ihop. Sedan är också Eons värld så mycket större och med massor av olika kulturer. Nackdelen är såklart att det kan komma att kännas komplext.

Sedan medan jag skriver det här inser jag att jag tycker att Eons värld också känns så mycket mer vågad och spännande i sina beskrivningar. Ödesväven är helt fantastisk i sin beskrivning av skugglandet och Spelpaketsboken med Tarkas, Skugglandet, Cermira, Nermada samt den helt underbara reseskildringen i övärlden som är från ett ingame-perspektiv är något av det bästa som gjorts. Alla dessa ställen lockar till spel och äventyr. Det är det här som jag också tycker är så bra. Det ges en känsla och inte minst ett stöd för att spela var som helst, spela vad som helst och spela när som helst. Eon funkar lika väl att spela äventyrare som ska ta skatter från Mitheraskogen men man kan också spela hela kampanjer som sjömän, riddare, handelshus, bönder, intrigerande adelsmän, kultister, ryttarfolk, alver i sunariskogen, dvärgar djupt ned i bergen och så. Eons värd är helt enkelt mycket mer en sandbox. Det är en stor fisktank där man kan uppelava saker på alla nivåer.

Bilder
Jag tycker att Symbaroum har jättesnygga bilder. De passar världen när det gäller att ge känsla. De är alla i samma stil och man ser att det är Symbaroum. Men däremot tycker jag samtidigt att de är väldigt intetsägande. Jag har till och med svårt att skilja Symbaroumböckerna på omslagen. Det är som en murrig och mörk bild med några personer på. Likadant är det i spelet. Oftast är det en siluett på en liten person och så är det något stort och diffust i fjärran typ träd eller ruiner eller sådant.

Eon har ju haft riktigt usla bilder. Consaber, Asharien och Religioner är väl de hemkaste exemplen. Men med Eon IV tycker jag att det blev en jätteförändring. Eon blev snyggt på ett helt annat sätt och det bästa med Eons bilder (till skillnad från Symbaroum) är att de faktiskt föreställer något. Jag kan peka på detaljer och visa upp för spelare och säga ”såhär ser smycket ut”, eller kläderna, eller arkitekturen, folkslaget och så vidare. Sedan har Eon ett antal stämningsbilder med men just de som faktiskt visar spelvärlden och de olika kulturerna är de som jag uppskattar mest.

Regler
Symbaroums största fördelar är att det är får världen och det går snabbt att slå 1T20 och sedan tycker jag att tanken att Spelledaren aldrig slår är rätt så rolig och fler spel borde ha det. Däremot så är det mycket att hålla reda på när man levlar upp i sina förmågor och jag tycker också systemet känns lite trasigt. Det är alldeles för lätt att opta, allt handlar om strid och det känns som att systemet ”tar slut” efter ett tag. På samma sätt som Dungeons & Dragons tar slut vid en viss level. När man kommit dit så är man klar på ett sätt.

Eons system funkar utan något trassel. Det känns stabilt, välbeprövat och så. Men då har det ju slipats till i 20 år (så här är tiden i sig orättvist att jämföra de två spelen). Förändringarna i Eon IV är i min mening geniala. Det känns som Eon men allt går så mycket snabbare utan att man förlorar mycket av detaljerna som i alla fall jag vill ha. Att skapa en rollperson är fantastiskt roligt och strid är alltid spännande. Systemet lyckas skapa en känsla i spelvärlden. Att slåss med ett spjut känns annorlunda än att slåss med en dolk eller en tvåhandsyxa. Alla föremål leder till en ny taktik och ett sätt att tänka. Likadant är det med karaktärsdrag, böner och riter och mycket mer. Det allra bästa är kanske de nya delarna för sociala situationer och systemet för utmaningar och konflikter gör att man lätt kan moddelera spelet på det sätt man vill. Det märker man ju på forumet att folk göra sina egna konflikter och utmaningar och jag har aldrig varit med i en situation i spelet där dessa är tråkiga att spela och slå.

Slutligen
Inte så konstigt så tycker jag att Eon är bättre. Det betyder inte att jag inte kommer spela Symbaroum. Jag kommer säkert spela det med och utforska Davokars djup och så. Men det känns lite som nått man kanske tar fram då och då. Eon däremot är något som jag investerar i. Det är något som väcker min fantasi. Det är just känslan av en levande värld där jag blir nyfiken att utforska nya delar. Jag kan som sitta med mina spelare på bussen och så kan nån säga ”Det vore kul att spela nybyggare i en av kolonierna” och nästa dag sitter vi och skapar rollpersoner, familjer, gör kartor över byar och sådant och försöker väva ihop saker med tidigare kampanjer och äventyr vi spelat i Eons värld.

Nu kan man säkert göra detta i andra spel med. Men just investeringen som vi gjort i Eon, att böckerna är så inspirerande och bra och att det känns som att det finns en sådan djup brunn att ösa från gör att vi nog alltid kommer ha Eon som favoritspel.

Shit vad långt det blev.
Ni som lyckats läsa ända hit får två extra förbättringsslag.
 
Top