God45;n131581 said:
Yes! Det perfekta inlägget! Det här är EON spelkulturen i en enda post. Ingen vilja att läsa andra spel. Avfärdande av nya eller mer avancerade saker för det gamla trygga och säkra som inte utmanar intellektuellt. Ett kvarhållande vid Eon som endast kan komma från att man inte sett de många, många bättre alternativen (här, som ofta är okunskapen dessutom självvald vilket är en källa till stolthet!). Jag skulle inte kunna skriva en bättre parodi av EON spelkulturen eller spelare om jag försökte!
Den angripande tonen mot ett spel som personen inte ens läst är exakt vad jag föreställer mig när jag hör någon beskriva Eon som bra!
<3
EDIT: postade det här innan jag såg modereringen.
Du antar ju dock att det BARA är Eon spelare som gör vad du antar att jag gör. Men, det är en typ av personer som finns i alla spel, i alla ting utanför spel också... oavsätt vilka/vad de är. Med det sagt... så är jag rätt säker på att den personen som du försöker få fram att Eon spelare är, den typen av person som faktiskt existerar i både Eon, och alla andra rollspel för den delen... de personerna är extremt få. Där finns många orsaker till varför det kan bli så att en person verkar vara insnöad på bara ett eller ett par rollspel.
Sen antar du att det är exakt därför som jag inte har kollat Symbarium (eller andra rollspel för den delen), för att jag då ska ha en ovilja att prova något nytt. Men det är inte igentligen därför heller. Ja jag har ett ointresse för Symbarium, just nu... och ja jag har en tendens att stanna kvar bland spel som Eon och Drakar och Demoner (91:an kombinerat med äldre versioner).
Först och främst så är anledningen till att jag är väldigt mycket för de spelen, är för att jag gillar de spelens regelsystem väldigt mycket... och i Eons fall så är det också för att jag verkligen gillar Eons värld väldigt mycket, tycker den är väldigt intressant och välskapad... den känns så realistisk som en påhittad värld kan kännas t.ex. DoD's spelvärldar har jag dock inga specifika tankar om, där rycker jag mest på axlarna, för det har ingen igentlig betydelse för mig där.
Andra anledningar är vilka rollspel som de runt mig spelade och/eller spelar... vilket ju då också var just DoD och Eon till större delen. Där finns många andra rollspel som jag själv har ett intresse av att spela... MechWarrior, Mutant Chronicles, de olika Warhammer spelen (både 40K och Fantasy), Cyberpunk, Shadowrun, Dragon Age, och säkert några till som jag har glömt genom årens lopp. Men, där fanns antingen inget intresse från mina kompisar för många/alla av dessa rollspelen... eller så fanns där, men vi var för få för att göra något av det.
Där är ju sen då också grejen med regelsystem, och/eller eventuelt spelvärlden, i ett rollspel. Där är helt enkelt vissa typer av regelsystem som jag inte tycker om. Rent som en tumregel så kan jag säga att ju färre regler ett system har, ju mindre tycker jag om dem... det behöver nödvändigtvis inte alltid vara sant... DoD t.ex är inte särskilt regeltungt, rätt regeltunt faktiskt, men jag gillar det väldigt mycket ändå... och att ett spel är regeltungt behöver inte nödvändigtvis betyda att jag kommer gillar det, det beror helt och hållet på hur regelsystemet ser ut, hur det används, etc. Men, som sagt, i de flesta fallen så har jag kommit fram till att
"ju färre regler ett rollspel har ju mindre tycker jag om det" stämmer rätt bra ändå.
"Friform" rollspel är de som jag ogillar mest i de flesta fallen, med ett undantag... det rollspel som jag ogillar mest, nästan på samma nivå som du, God45, verkar ogilla Eon... är DnD, jag står inte ut med det systemet, väldigt mycket i dem som jag inte tycker om hur de hanterar det (levels, rustning, strid, etc)... så pass mycket att jag till och med inte orkade spela klart spel som Baldurs Gate, Neverwinter Nights, och andra tv/data-spel baserade på DnD... och det var spel som jag faktiskt tyckte om igentligen. Dock... till skillnad från dig, så är jag ok med att spela DnD som rollspel om det är vad som erbjuds... för för mig är att spela rollspel lite viktigare än regelsystemet i sig. Men om jag har ett val i det hela, om vad som ska spelas, så håller jag mig ifrån DnD.
På det så är där också aspekten av att mängden tid som jag faktiskt lyckas få att spela rollspel är väldigt begränsad under de senast 10-13 åren. Många av mina kompisar från mina år av aktivt rollspelande (1996 till ca 2001-2003) började en efter en försvinna pga livet (skola på annan ort, flyttar, familj etc)... och 2003 är året som jag ser som att min gamla spelgrupp inte fanns längre. Det som återstod var en kompis, och hans lillebror som kom in efter 2003. Men pga att hans lillebror har ju sitt eget liv, och sina egna vänner, så har alltid vårat spelande berott på honom när han kunde... vilket har varit allt mellan 0 till... ja... osäker på när det var som mest, kanske 10 gånger på ett år. Där var försök att dra in andra från den runtkringliggande gruppen av vänner till våran gamla spelgrupp, men de varade inte så länge de heller, pga samma orsak som orginal gruppen och som min kompis lillebror.
I början av året så hittade jag och min kompis en grupp att spela med, och vi spelade... jag vet inte hur många gånger... men mer än vad jag någonsin spelat sedan 2003... sen kom sommaren, personer försvann iväg på sina håll för den, och vi skulle komma igång igen till hösten... men det har inte blivit så, där har varit problem och strul med det, och vissa har totalt tröttnat på att det inte blivit av, och nu ser det ut som att det kanske inte blir något förrän efter nyår... om det ens blir något av då heller. Ser ut som om den gruppen håller på att splitras. Och just nu är den enda rollspels omgång jag ser framför mig under julen, då jag, min kompis, och hans bror (som inte varit med i den nya gruppen) kommer sammlas under den 24 för att äta julmat och spela rollspel.
Sen på det så kan det ju ofta kostar en hel del att hålla på med rollspel, specielt om man då skulle införskaffa böcker och grejer för flera olika rollspel. Det kan vara nog så dyrt att bara hålla på med ett rollspel... och Eon har ju alltid varit en av dem som har kostat en hel del, kanske till och med mest (värt det så klart ur min synvinkel). Men jag har inte igentligen råd att bara så där slänga pengar lite var stans för att skaffa ett nytt rollspel. Jag hade inte igentligen råd med att ens vara med i Eon IV's kampanj, alls... men jag gjorde det ändå, och fick även hjälp av min morbror så att jag kunde få tag på vad jag ville ha. Tog mig tre eller fyra månader att betala tillbaka till honom, och jag såg till att köpa en extra plats i tacksidan så att han fanns med på tack sidan i Eon IV's grundbok... men ur min mening så var det värt det. Och även om jag har delar med Eon IV som jag tycker var ett eller flera steg tillbaka, så tycker jag ändå att det var värt det, för på andra delar av det så tog det kliv framåt.
Så med det sagt, anser du verkligen då att jag, eller min kompis, borde lägga hundratals kronor mer, på att skaffa nya rollspel som vi antagligen aldrig kommer få spela? Och som vi antagligen inte kommer vara intresserade av heller för den delen? Eller som vi antagligen skulle tillslut känna att
"så mycket annorlunda är det inte från X spel som vi redan spelar"... eller allt vad det nu än kan vara. Bara för att vara "progressiv", "icke stagnerande", eller för att "prova på något nytt", eller någon annan snobbig inställning till att
"Nää men ush, så arkaiskt och gammalt det där är, det går ju inte spela!"
Nä... då föredrar jag att i detta fallet fortsätta spela Eon, ett spel som jag faktiskt tycker om... snarare än att med stor sannorlikhet kasta bort pengar på rollspel som jag antagligen aldrig kommer spela mer än en gång, om ens det. Och då äger jag sedan över 10 år sedan 2 eller 3 rollspel som har spelats 0 till 1 gång, och ett som har spelats 3 gånger tror jag. XD
Och förstå mig inte fel... jag har INGA problem med utveckling och förbättring och allt vad det kan vara med rollspel... sådant är bara bra för industrin som helhet. Det genererar mer pengar till industrin i sig, vilket kan leda till fler rollspel... och... det viktigaste... det kan leda till att fler människor kommer in i hobbyn med att spela rollspel, och det är vad vi behöver mest... fler spelare. Men jag anser inte att man ska kasta bort det gamla helt bara för att något nytt råkade dimpa in (mycket av det kommer vara rätt glömbart... är det ens ett ord? XD ), och i vissa fall kan det vara till nackdel att bara så där kasta bort det gamla. Samtidigt anser jag inte att man ska vägra släppa taget om det gamla heller, eftersom det är inte heller är särskilt bra att göra. Vilket man gör, eller inte gör, eller om man tar lite av det gamla och lite av det nya, eller vad man nu än gör... så anser jag att man ska göra det valet utefter sina omständigheterna, vad man är ute efter med rollspel, och en mängd andra grejer. Men att på något sätt fördömma någon för sitt val av rollspel anser jag inte som något produktivt, eller hjälpsamt, alls. Vi gillar alla olika saker, och att dömma dem för det, specielt i något så pass trivialt som rollspel (och då anser jag ju inte att rollspel är trivialt igentligen, det kan vara oerhört hjälpsamt för folk... det var för mig i alla fall)... ja... det är helt onödigt, för de har inte fel i deras åsikt om vilket rollspel det nu än må vara... till och med du har inte fel när det gäller din åsikt om Eon... får det är ju just bara det... en åsikt... precis som min. Så länge åsikten är baserad på fakta i alla fall.
Och... med allt detta sagt... faktumet att jag inte har något intresse alls för Symbaroum betyder inte att jag tycker det är ett dåligt spel... eller att jag avfärdar det utan att veta något om det. Jag har helt enkelt inte läst något om det, jag vet inget om det, och jag har helt enkelt inte känt för att kolla upp något om det. Det är inte något som betyder att jag inte skulle kunna tycka om det, det betyder inte att jag på något sätt är oförmögen till att acceptera förändringar, eller att jag på något sätt är inskränkt eller gammalmodig eller vad det nu än kan vara. Det enda det säger om mig är att jag kanske är lite lat (vilket jag är i vissa situationer XD ), och att jag hellre lägger tid på något som jag faktiskt vill göra. Det är mer en sån där grej att det helt enkelt inte blivit av, än att jag på något sätt pekar ut Symbaroum som något som är ovärdig min tid eller något. Spelets marknadsföring har helt enkelt inte nått mig, så att jag inte har fått någon typ av öronspetsning till att vilja kolla in det, så att jag skulle kunna få en faktiskt åsikt om det. Och med tanke på trådstartarens fråga... så vet jag inte hur det går att anse att jag har fel när jag säger att skillnaden på Eon och Symbaroum är att jag är intresserad av Eon, men inte Symbaroum. För det är ju en helt, och totalt, sanning, oavsätt anleddning till varför den är så.
Och att du här då verkar får lyckokänslor av att du tror att du har hittat någon som är som den personen du tror alla Eon spelare är... ja... det är nog ett starkare pekande finger på dig, än på mig. Visst... du kan ju inte veta hur mina omständigheter är genom att bara läsa mitt tidigare inlägg (Har du lyckats ta dig igenom mitt nya inlägg hela vägen hit? I så fall borde du känna till den nu! :wink: )... men faktumet att du direkt antar att det är, pga vad du antar det är... ja... som sagt... det är mer talande om dig, än vad mitt inlägg var om mig. Men... jag vet ju inte hur saker ser ut för dig på din sida... så där kanske finns en förklaring till det också... vem vet liksom?