Nekromanti Symbaroum vs. Eon

Conan

انتفاضة
Det kanske är lite för tidigt för en rättvis jämförelse men utifrån vad som hittills getts ut hur skulle ni jämföra dessa båda spel?

Jag har bara tittat i Symbaroums grundbok och äventyr men skulle utifrån ge respektive spel fördel i följande kategorier:

Symbaroum

+ Magiska illustrationer. Eons illustrationer är av väldigt blandad kompott och en del av de nya dataliknande illustrationerna till spelpaketsboken är under all kritik.

Eon

+ Bättre kampanjvärld. Verkar himla enformigt att bara leta skatter i en gammal skog.

Tre solar

Hero
Betyder detta att du ser spelen som likvärdiga i allt annat, eller att detta är de viktigaste kategorierna när du bedömer spel?

secondFANFARE

Veteran
Jag skulle dock säga att Symbaroum är bra mycket mer än Davokar och skattletande. Så här ser det ut bland det material som släppts hittils:
"Det Förlovade Landet" utspelar sig i bergskedjan Titanerna
"Vilddjurets Märke" utspelar sig i staden Tistla Fäste
"Döda Drömmars grav" utspelar sig i Davokar
"Nidningsnatt" utspelar sig någonstans i Ambrias gränstrakter
"Flodgudinnans Förbannelse" utspelar sig på en älv som går genom Davokar
"Tistla Fäste: Väktarens Vrede" utspelar sig till allra största del i Tistla Fäste

De kommande modulerna kommer att utspela sig här
"Karvosti: Häxhammaren" utspelar sig vid klippan Karvosti i Davokar
"Yndaros: Slocknad Stjärna" utspelar sig i huvudstaden Yndaros
"Symbar: Mörkrets Moder" uspelar sig i Davokar
"Alberetor: Vilda vålnaders vanmakt" utspelar sig i gamla Alberetor
"Ambal Seba: Ärkemagins nycklar" utspelar sig i en dalgång i Ravennerna
"Saroklaw: Vid härskarens härd" utspelar sig i Davokar
Det finns alltså ett klart fokus på skogen Davokar, men Symbaroum har en väldigt rik kampanjvärld som sträcker sig bortom detta också.

God45

#PrayersForBahakan
Eon är en fruktansvärd synd mot smak, design, rollspelande och vanlig anständighet. Det är ett spel som aldrig bör spelas av någon under några omständigheter och det gör världen till en lite, lite sämre plats att det existerar.

Så Symbaroum är bättre. :) Alltså, jag gillar det inte särskilt mycket. Men det är en fråga om personlig smak. EON är bara vidrigt och dåligt för alla som deltager av det.

CapnZapp

Myrmidon
Tre solar;n131497 said:
Betyder detta att du ser spelen som likvärdiga i allt annat, eller att detta är de viktigaste kategorierna när du bedömer spel?
Jag tror det finns en chans det helt enkelt handlar om en forumist som ville säga två saker: "jag gillar inte illustrationerna i Eon" och "jag gillar inte fokus på skatter i skog".

Men som såg chansen starta en bashningstråd som bonus :wink:

Ymir

Liten kantbaron
Eons största fördel visavis Symbaroum torde vara att det har ett uttalbart namn.

Symbaroums största fördel visavis Eon torde vara att det slipper bli konstant trollat av diverse saftmiffon.

CapnZapp

Myrmidon
Ymir;n131520 said:
Symbaroums största fördel visavis Eon torde vara att det slipper bli konstant trollat av diverse saftmiffon.
Med stor framgång följer...

Cheer up, Ymir! :)

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Ymir;n131526 said:
För mig som inte läst Symbaroum, hur välskrivet skulle ni säga att det är jämfört med nyare Eon-böcker?
Inte särskilt.

1897

Veteran
Symbaroum är, enligt mig, så mycket bättre än Eon på precis allt. Som att jämföra en BMW med en Skoda. Det blir bara löjligt. Böckerna till Symbaroum tar jag med glädje upp och läser medan jag får ångest bara av att bläddra i Eon.

Ymir

Liten kantbaron
1897;n131532 said:
Symbaroum är, enligt mig, så mycket bättre än Eon på precis allt. Som att jämföra en BMW med en Skoda. Det blir bara löjligt. Böckerna till Symbaroum tar jag med glädje upp och läser medan jag får ångest bara av att bläddra i Eon.
Kan du definiera vad det är som gör Eon så hemskt dåligt, och Symbaroum så bra?

1897

Veteran
Jag tycker att texterna i Symbaroum är enklare, tydligare, helt enkelt bättre skrivna. I Eon är det bara jobbigt att läsa. Det är mycket som känns onödigt. Som att det är viktigare att det är en bok på flera hundra sidor än att fylla färre sidor med något viktigt. Layouten i Symbaroum är mycket snyggare än i Eon. Illustrationer i världsklass, trevligare typsnitt. Eon känns amatörmässigt. Texterna är inte snygga, illustrationerna känns spretiga. Vissa är okej medan vissa är riktigt fula. Sedan tycker jag det som släppts till Symbaroum hittills gör att jag blir intresserad av framtida produkter. Jag vill veta mer. Känner inte så för Eon efter att läst regelboken och spelpaketsboken.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir;n131533 said:
Kan du definiera vad det är som gör Eon så hemskt dåligt
Jag gjorde en hel tråd om det :) https://www.rollspel.nu/threads/638...rna och en censurerad recension var poänglös.

Jag har inte fått uppfattningen att Eon och Symbaroum är så lika att de behöver jämföras. Att en hel del människor lägger stor tid på både Eon och Symbaroum är väl betyg i sig? Oops! Ursäkta att jag störde den hårda debatten!

Conan

انتفاضة
Tre solar;n131497 said:
Det var de två stora skillnaderna jag kunde komma och tänka på. Jag hade även namnen i åtanke även om de föll bort när jag skrev inlägget. Hopkoket av helt olika namn i Symbaroum gör mig väldigt irriterad. Så där ligger Eon på plus också.

Men jag hoppas att andra ska kunna bidra till diskussionen. Hur står sig reglerna gentemot varandra? Äventyren?

Vimes

Sillkung
Eons mest uppenbara för- och nackdel är väl det här:

+ Lojal (och stor!) fanbase som gärna gång på gång, i alla sammanhang, återkommer till hur det är det bästa spelet någonsin.

- Röststarka haters som gärna gång på gång, i alla sammanhang, återkommer till hur det är det värsta spelet någonsin.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir;n131520 said:
Eons största fördel visavis Symbaroum torde vara att det har ett uttalbart namn.
Ja precis! Ingen gör ju misstaget att säga "E-ååååån" istället för "EEEE-ån". :)

Vimes

Sillkung
Nästa version av Eon borde heta Neon, av uppenbara anledningar, gärna med ett V inkorporerat i N:et.

Ni kan skicka mitt honorar efter Kickstartern.

Fridigern

Swordsman
Jag tycker största skillnaden är att Symbaroum är (relativt) mer rules light och fokuserar på en metaplot i sina äventyr. Eon är regeltungt men skulle passa till fler olika kampanjer, men är heller inte optimerat för någon speciell.