Tar och börjar med och klistra in en bit av det du har skrivit i FAQ Symbaroum-tråden:
"Spelledaren har värden för fiender, men de är statiska. En rollperson attackerar en fiende, spelaren slår för Träffsäker minus fiendens Försvar. Vid träff ger rollpersonen skada (säg 1t8) och fienden har rustning som ett fast värde. När det omvända sker, fienden attackerar RP, så slår spelaren för rollpersonens Försvar minus fiendens Träffsäker, och om fienden träffar så är skadan ett fast värde (säg 5). Då slår rollpersonen för sin rustning (en lätt rustning skyddar 1t4)."
Får börja med och säga att det hela låter väldigt intressant, men det intryck jag får av systemet är att strider kan bli ganska utdragna, med många småskador fram och tillbaka, och många träffar som inte gör skada överhuvudtaget, i alla fall mot de lite tuffare fienderna. Dock så vet jag ju inte exakt hur systemet fungerar.
I mitt huvud så får jag det till att fiender har en viss fördel, med sina fasta värden, särskilt de lite tuffare fienderna. Särskilt så klart vid de tillfällen då en RP slår många dåliga skade- respektive rustningsslag. Har fått för mig att fienderna kommer nöta ner en lite hela tiden, medan RPna ger lite skada då och då, om de har tur.
Nu hoppas jag att ni kan ge mig ett annat intryck av stridsystemet.
Om man tittar på det uppslag från grundboken med alverna, som ni har i er butik, så kan vi bland annat se att de har allt från -3 till 5 i försvar, hur påverkar det en RPs slag i Träffsäker? Vad ska man slå för att träffa, exakt?
Har fiender och RPer någon motsvarighet till KP? Vad innebär Tålighet respektive Smärtgräns?
Undrar bland annat över om en RP med dolk som ska slåss mot en Sensommaralv, vad gör en dolk i skada? Jag gissar 1T4, Sensommaralven har en rustning med ett värde på 4, kan RPn då skada alven överhuvudtaget?
Tror att jag väntar med och fråga mer och undrar istället om det är möjligt att få se ett längre och utförligare stridsexempel?
---
Tar också tillfället i akt, då jag inte kan hålla mig, och påpekar en del konstigheter på alvuppslaget. I fall ni inte redan har fixat dessa.
1. Första stycket som är en fortsättning från föregående sida, verkar till och handla om Våralver, men det nämns älvjägare och älvor, men älvor är väl något helt annat? Älvor står även i ”statsblocket” för Våralver, under Taktik.
2. Både i rubriker och i texter så alternerar det mellan olika stavningar på alver, det finns en hel del ställen där det stavas alfer istället. Även i ”statsblocket” för Försommaralv och Sensommaralv, under Taktik.
3. I ”statsblocket” för Försommaralv, så har Beväpning ett kolon efter sig. :wink: