"Om du vill så får du ta det som ett angrepp, men det är det inte. Det är ett iskallt konstaterande: det finns tretton sorters vampyrer att spela, tretton olika grundvarianter, och spelar man något annat så lämnar man spelets koncept. Alltså är det hårt gruppat."
Mja, tretton grundvarianter finns det, ja. Antalet utgivna bloodlines har jag inte i huvudet, men det är minst lika många som grundklanerna, och med tanke på hur deras uppkomst brukar gå till så finns möjligheter att skapa egna (inom rimliga gränser). Eller så spelar man Caitiff. Poängen är att ingen av dessa varianter frångår spelets koncept. Att man måste spela vampyr stämmer ju, men det avgör varken vad man kan eller hur man tänker - och det var väl andra halvan av dina kriterier, inte sant? (for the record: jag ser det inte som ett angrepp)
"Det behöver inte vara en dålig sak att spelet är hårt gruppat."
Det beror väl lite på definitionen. Att ett spel har en viss inriktning som ej går att frångå, det har jag absolut ingenting emot - snarare tvärtom. Däremot så tycker jag personligen att det blir ganska tråkigt om man inte själv får bestämma hur man tänker. Jag har inte testat Engel, men i Vampire så avgör man ju själv hur man vill att ens vampyr skall vara - men visst, vill man inte spela vampyr över huvud taget, då har man ju verkligen valt fel spel.