Nekromanti Synpunkter på regelboken?

WHaLe

Hero
Re: Gör det genast!!!

Själv tycker jag att Tolkien är alldeles för svart-vit och otroligt seg. Angående segheten så vet jag inte om det beror på att den verkligen är seg jämfört med andra böcker eller om det beror på att jag läste den på engelska och sov ca 3 timmar per natt (ingen bra kombination??)
Ingen konkurrens?? Har du missat Jordan, Kerr och Brooks?? Dessa tre är bra mycket bättre än Tolkien...

WHaLe

WHaLe

Hero
Re: fem kapitel!??

Vad spelar det för roll om han uppfann fantasyn?? Får den där kinesen som uppfann krutet för en massa tusen år sedan några beundrare för att vi har så roligt åt alla skjutvapen idag???

WHaLe

darkmoor

Veteran
Ursäkta?

<I>"Ingen konkurrens?? Har du missat Jordan, Kerr och Brooks?? Dessa tre är bra mycket bättre än Tolkien..."</I>
Vad säger någon? Först säga att Tolkien inte är bäst, vilket egentligen borde vara olagligt. Och sedan jämföra med Jordan, Kerr och Brooks. Jordan och Kerr i all ära, men... Brooks?!? IMHO så är Feist för övrigt den ende som skulle kunna konkurrera med Den Store Tolkien.

//Henrik, känd som Darkmoor

Azagthoth

Myrmidon

Ingen konkurrens?? Har du missat Jordan, Kerr och Brooks?? Dessa tre är bra mycket bättre än Tolkien...

Detta är ju sannerligen en smaksak, men jag tycker verkligen att du tar i när du säger att en sådan som Brooks skulle vara bättre än Tolkien. Personligen tycker jag att Tolkiens böcker är bra mycket bättre än Brooks, och de slår även Jordan. Kerr har jag inte läst, så där vet jag inte.

Faktum är att de enda böcker i fantasygenren som jag tycker är i närheten av Tolkien är Robin Hobbs.

/Azagthoth

Jonas...

Warrior
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
"2. Stridskonster, ett tiotal konster och reglerna för stridskonster är väl inte att begära för mycket?"

Vad ska du med dem till?
<p><hr></blockquote><p>*Funderar över om Krille är på skojhumör...
Annars tycker jag att han bör läsa diskussionen om åsikter som följde RipperDocs svar i tråden om Mûhad...
Särskilt om någon BER om åsikter...*

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

darkmoor

Veteran
En sak som verkligen saknas är korrekturläsare. Det är jobbigt att läsa när man hela tiden blir irriterad pga dåliga formuleringar och mystiska stavfel. Annars tycker jag att rollpersonsskapandet skulle anpassats mer för mundana och det land man befinner sig i. Även mer anpassat för vilken ras man är. Bakgrundstabellerna funkar ju inte annat än för vanarer. De funkar inte ens för vanarer om man vet varifrån(vilket land) personen kommer.

//Henrik, känd som Darkmoor

Bjorn

Hero
Sannolikhetstabellerna för hur stor chans det är att slå <Y med obXt6...
(Hata, hata, hata att de inte fanns med i grundboken och tänker faan inte köpa EON deluxe bara för deras skull... Vore trevligt om de kunde publiceras igen i nåt senare supplement (SLs handbok/EON expert kanske) eller på nätet.)

Sen tycker jag att marchreglerna är lite buggiga... Att gå 30km med 4km/h hastighet borde väl rimligtvis ge mer utmatting än samma sträcka vid 3km/h.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
På A svarar vi B och på C vet vi inte...

"Funderar över om Krille är på skojhumör...
Annars tycker jag att han bör läsa diskussionen om åsikter som följde RipperDocs svar i tråden om Mûhad...
Särskilt om någon BER om åsikter...*"

Jag är delvis på skojhumör, men menar delvis allvar: vad ska man egentligen med stridskonster till? Om någon får uttrycka sin åsikt om vad man vill ha med så kan väl jag få uttrycka min åsikt om vad jag inte vill ha med? Eller är åsiktsfrihet enkelriktad?

Jag ifrågasätter inte bara stridskonsters plats i en grundregelbok, utan deras existens över huvud taget. IMHO (observera nu att detta är min åsikt i egenskap av spelkonstruktör och i synnerhet fantasyspelkonstruktör), antingen ska de vanliga vapenfärdigheterna ut och ersättas med ett "stridskonstsystem" av något slag som klarar av att simulera de olika vapenkombinationer som man har blivit upplärd att hantera, eller så ska stridskonsterna skickas dit pepparn växer och de vanliga vapenfärdigheterna får bli någon slags allt-färdighet. Men att ha både och... nepp, den där regelboken är för liten för båda. IMHO.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
Varning!

Visserligen är Tolkiens verk bra. Men vill du inte fastna i att fantasy skall vara på ett visst sätt, som ofantligt många gör. Skall du undvika Tolkiens böcker.

Annars blir det som många här sägare: Fantasy måste ha alver, orcher och dvärgar, annars är det inte fantasy.

Detta är skitsnack, men som sagt var, undvik Tolkien om du inte kan hantera detta.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

humongos

Veteran
Re: På A svarar vi B och på C vet vi inte...

<I>antingen ska de vanliga vapenfärdigheterna ut och ersättas med ett "stridskonstsystem" av något slag som klarar av att simulera de olika vapenkombinationer som man har blivit upplärd att hantera, eller så ska stridskonsterna skickas dit pepparn växer och de vanliga vapenfärdigheterna får bli någon slags allt-färdighet.</I>

Jag fattar inte, var inte du med och hittade på det där systemet?
Hur skulle det funka att bara ha stridskonster, ska alla krigar-karaktärer vara cirefaliska svärdsmästare och alviska fäktkonstnärer då?

Hoppas jag får ett dräpande svar nu som ger mig en aha-upplevelse =)

Jonas...

Warrior
"Vad ska du med dem till?"

Jag använder stridskonster till att, ungefär som det står i krigarenshandbok någonstans, skilja på fäktare och Fäktare (om vi nu snackar fäktning så kart.../images/icons/smile.gif). Att göra striden mer nyanserad.
Det kanske skulle gå att få till med bara 'grundstridsregler' oxå men... jag tycker inte att det räcker riktigt som det är iaf...

Om inget annat ger stridskonsterna en extra 'dimension' till striden...

Men som du säger... kanske alla stridsfärdigheter borde behandlas som stridskonster istället...? Det skulle iaf inte jag ha något alls emot.

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Krille

Super Moderator
Re: På A svarar vi B och på C vet vi inte...

"Jag fattar inte, var inte du med och hittade på det där systemet?"

Jo. Och?

Min grundtanke när systemet konstruerades var att stridskonsterna skulle in i regelboken och att det inte ens skulle finnas några vanliga bjäfsfärdigheter. Sedan slängdes stridskonstsystemet ut ur regelboken på grund av platsbrist. Stridskonstsystemet designades om för att inkluderas på annan plats och ersätta vanliga vapenfärdigheter. Den grundtanken blev överkörd eftersom någon tyckte att det var en bra idé att ha med vanliga vapenfärdigheter.

Kontentan: bara för att jag är med och skriver på något är jag inte allenarådande.

"Hur skulle det funka att bara ha stridskonster, ska alla krigar-karaktärer vara cirefaliska svärdsmästare och alviska fäktkonstnärer då?"

Det finns enklare stridskonster, till exempel Drill med <mojäng>. Varför ska inte de kunna användas?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
Re: Potter rules!!

hatar att behöva säga det jag älskar Tolkien och dyrkar allt han skrev otroligt spännande och allt..
Men Potter serien är otroligt underhållande att läsa den med. ( även om man läser ut böckerna på 45 minuter *suck* ) *Varning* läs EJ Potter böckerna på Svenska de är usla i översätningen

hatten

Swashbuckler
Regel boken som var revulutionerande och otroligt bra spel har några buggar i sig som kan irritera en spelledare.
( specielt när den är SÅ nära perfekt )

Saknar regler för gift och droger.!!!

Saknar vikter för föremål.!!!

Ni borde ha undvikigt att blanda in Orcher när ni nämner Tiraker.
Tirakerna i Eon är betydligt bättre skapade och genomtänkta än vad en Standrard 1:1 Orch är i exempel vis Drakar och demoner osv. Att nämna han som en Orch skapade ENORMA fördomar bland alla spelare till och börja med.

En bättre beskrivning på magikernas roll i samhället.!!!
OM man som i Eon vem som helst kan lära sig Magi borde de som kan lite/mycket magi tillhöra de som styr över folk alltså alla kungar alla adel alla präster borde kunna besvärjelse alstra osv.
I flera riddar länder skulle jag kunna tänka mig att det vore en konst som var åtsido satt för de som har adlig bakgrund.
Sen så TÄNK på att det finns ritualer som förlänger folks liv och droger i Eon vilket betyder att Kungar i Mundana kan vara lång livade...

Tja sen finns min favorit bit i Eon saknas nämligen Skepp segel skepp information för alla som i själ och hjärta är pirater..

felformulering...

ursäkta mig men jag menade att för 'de' som bara vill ha action hela tiden borde trean duga men både ettan och tvåan innehåller väldigt mycket spänning de med, men skillnaden är att i trean så löses allting upp och det är därför välskriven spänning och action hela vägen ut...

det är ju en triologi som hela tiden ska byggas upp och den måste därför innehålla alla dessa bitar... jag håller med om att den e lite seg i början men sen kan man inte klaga..

jag tycker det e kul att den första riktiga fantasy boken var så väldigt bra skriven och innehåller ett sånt bra språk och tolkien visar verkligen prov på bra författarskap... jag menar skulle edings eller brooks börjat skulle jag aldrig börjat spela rollspel...

tips: för de som vill ha mycket action rekommenderar jag dumburken och filmer som die hard och mission impossible =)

skillnaden mellan tolkien och övriga fantasy författare (som vanligt undantaget jk rowling, håller med läs potter på engelska) är att tolkien inte bara har fantasi utan också en litterär förmåga...

medelåldersdvärg är stark, stolt, skäggig och hatar orcher tack vare Tolkien!

1. JAG BRYR MIG INTE ALLS OM DU LÄSER DEN ELLER INTE!!!!
2. "Varför fastnade jag inte någonsin för Bilbo som jag läst ut?" (hela bilbo??? det var som sjutton! ;)
därför att bilbo mer är en barnbok enligt mig men är den för seg för dig så rekommenderar jag "berts dagbok" :gremwink:
3. "Det är i de första kapitlen en läsare skaffar en åsikt om boken"
men som sagt är det i början av boken som historien byggs upp det är därför som nästan alla böcker är segare i början än i slutet (makes sense, doesn't it, boy?)
4. du får tycka vad du vill om den eller om alla andra då jag är fullt medvetan om att alla har olika smak men det var bara det att jag trodde att alla här läst den... (den e ju kult) men tolkien är ett jämförelsevis (menar andra författare inom genren) litterärt geni och om det lät som om jag ville att du skulle läsa den trots att du inte ville det så tar jag tillbaks det då jag trodde att du ville läsa den... förlåt mitt fel...

medelåldersdvärg är stark, stolt, skäggig och hatar orcher tack vare Tolkien!

Sir Foilan

Hero

"Själv tycker jag att Tolkien är alldeles för svart-vit"

Det är helt enkelt klassisk fantasy, fantasy definerat. Tämligen svart-vitt kanske, men vid Tor så underbart bra.

"Ingen konkurrens?? Har du missat Jordan, Kerr och Brooks?? Dessa tre är bra mycket bättre än Tolkien..."

Ok, Jordan är riktigt bra (även om man kan undra om han är ngn ultra-mega-militant-feminist), Kerr kan jag inte uttala mig om, men har hört att det skall vara riktigt läsvärt. Men Terry Brooks? Vid alla gudar! Han spelar i b-ligan tillsammans med den vidrige David Eddings! (alltså, inget ont mot hans person, bara böckerna)

/Sir Foilan - Hedra Tolkiens minne!

Stay Metal! /images/icons/cool.gif<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Sir Foilan on 2000-09-04 16:04.</EM></FONT></P>

Klingan

Veteran
Ett index på vad vissa ord betyder och vad som menas med dom.
Vad f** är ett honings läder tex.
Mer info om droger och gifter.
Fler kläder och bilder på dom.
lite mer ingående beskrivning av dom olika raserna, vi trodde tex att Tirakerna var riktigt dumma.

Don Kennetho

Warrior

Brooks är definitivt inte Tolkiens like och ska man snacka sega böcker i en såpopereliknande stil så ska man ge Jordan såväl en sirapsburk och en tvål i pris.
Nä, tacka vet jag Fritz Leiber. Det äe fantasy när den är som bäst, det. (Tolkien är oxå väldigt bra, förstås)

Don Kennetho

G

Guest

Guest

1. JAG BRYR MIG INTE ALLS OM DU LÄSER DEN ELLER INTE!!!

Jag bryr mig inte i om du bryr dig /images/icons/smile.gif....

därför att bilbo mer är en barnbok enligt mig men är den för seg för dig så rekommenderar jag "berts dagbok"

Om du anser att en bok är skriven för barn så måste du väl anse att de andra av samma författare är det. Eller ändrade Tolkien helt plötsligt skrivstil och blev värsta kungen på att skriva från att ha varit en "pekboks" författare???

men som sagt är det i början av boken som historien byggs upp det är därför som nästan alla böcker är segare i början än i slutet

Precis och då är det kul om historien är intressant så att man känner för att läsa vidare vilket jag inte gör. Och visst det händer minst i början av en bok eftersom man då för inblicken i vad det handlar om. Och då gäller det som författare att göra denna inledning intressant annars är det kört. So IMHO "It doesn´t make sense boy!".

det var bara det att jag trodde att alla här läst den...

Alla har uppenbarligen inte läst den /images/icons/smile.gif....Vilket kan vara bra eftersom man då slipper vara fast i den fantasy värld som måste innehålla alver som bor i skogar och är smala, dvärgar som är extremt muskelösa och nödvändigtvis måste bo i berg mm. Jag säger inte att alla är fast i detta men många. Det är helt enkelt inte fantasy, enligt många, om det inte finns dvärgar, alver och orcher eller liknande....

/Tiamel