Re: visst, visst... en felformulering igen
<I>innan jag börjar vill jag bara säga att jag menade: jag tror att många håller med mig på denna punkt och det är att säger man att en bok är som älskas av miljoner människor och experter är TRÅKIG så säger det mer om personen med uttalandet än om boken...</I>
Dock är det så att den stora massan sällan läser "klassikerna", de stora tunga verken som Brott och Straff. Så majoriteten ligger antagligen hos "kiosklitteraturen". Det är kritikerna som låter mest, och dessa prisar snarare Brott och Straff än Eddings senaste bok.
<I>sen måste jag erkänna att jag vid vissa tillfällen kan spåra ur och överhuvudtaget inte ta nåra hänsynstaganden, men det gäller då någon säger något denne inte vet något om (t ex om man säger att en bok är tråkig så betyder det gärna att läsaren inte klarar av boken och att läsaren därför inte bör säga något om nånting han inte förmår)...</I>
Det hjälps inte. Du får hålla dig i skinnet i framtiden.
<I>sen vill jag markera att det finns stor skillnad mellan kiosk/sälj litteratur och klassiker mm litteratur... den ena är dålig den andra är god... detta handlar inte om hur bra den egentligen är, eftersom, som du så noga pointerat, det är en smaksak...</I>
Om man ska vara petig så är kiosklitteratur per defintion inte detsamma som "säljlitteratur". Kisoklitteratur betecknar den lägsta klassens författarskap, och har antagligen tämligen litet försäljningsvärde. Det är såna små pocketar som man köper i just kiosker, som oftast är simpla deckare, mjukporr eller överdriven action.
Säljlitteratur är helt klart vanligast nuförtiden, men ska inte klankas ner på bara "för att". IMHO bör man blanda friskt mellan den breda litteraturen, klassiker och "underlig" litteratur.'
<I>sist så behöver jag säga att jag respekterar andras åsikter förutom på vissa punkter och att jag egentligen bara förde en diskussion fram tills att jag spårade ur... detta händer mycket sällan och främst i politiska debatter men nu visade det sig att det också händer i debatter om litteratur... </I>
Det är att föredra att du respekterar alla andras åsikter, inte bara en del. Innebörden är då att du respekterar deras rätt till egna åsikter, inte att du nödvändigtvis har mycket till övers för åsikterna i sig. Sedan kan jag påpeka igen att du inte bör spåra ut igen. Det blev liksom inte särskilt "vackert".
/RipperDoc - ja jag vet, blabla
<A HREF="
http://www.nogo.nu" target="_new">
http://www.nogo.nu</A>