Nekromanti System att spela Vampire?

Max Raven

T12-kultist
Jag blev lite nyfiken på grund av klantrådarna - vilka system använder folk här för att spela Vampire?

oWoD 1E, Revised, nWoD, Monster Hearts?

Varför använder ni de systemen?

Vilka husregler har ni?

:gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Ååh. :gremsmile:

Jag har massor av husregler.

oWoD revised blandat med Requiem. Alla difficulties är 8.
När något händer som påverkar någon negativt, typ obtenebration-mörker t.ex. så drar jag tre tärningar från den drabbade. Så inga höjda svårighetsgrader.

Egentligen gillar jag att kunna förändra difficulties men det är väldigt smidigt med en och samma difficulty så jag kör med det. Sen har jag ju tagit bort willpower och gjort så att vampyrer använder humanity för att få fördelar som willpower ger, ett spenderat hum-point ger 3 extra tärningar (alltså ingen auto success). Mer om vårt hum-system kan man läsa om i trådar här på forumet.

När det gäller skador har man stamina+5 hitpoints. Fyller man den med lethal damage förvandlas ny lethal damage till aggravated. Jag har strukit bashing damage och gör så att skada från blunt stuff helt enkelt är lägre mot vampyrer än från sharp stuff.

Jag har ändrat hur multiple actions fungerar. Så man kan dela upp sin dicepool max en gång. Celerity ger defence och initiativ och förmågan att ta sig fram snabbt.

God45

#PrayersForBahakan
Jag använder Vampire the requiem reglerna och så konverterar jag över de gamla klanerna om jag vill använda Masquerade världen.

Men jag vill också rekommendera Risus vampire varianten som någon gjorde: Länk

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
Det här är ganska likt det jag gör; jag använder V20 men har moddat bort difficulties genom att, precis som du, dra bort tärningar och så. Jag har också tagit bort att ettor negerar lyckade tärningar; jag upplever att man misslyckas för ofta och lyckas för dåligt annars.

Sedan är jag ganska fast and loose. Jag har inte satt mig in i detalj hur alla regler för förmågor funkar t.ex, utan kör mest på känsla utifrån situationen. Jag gillar WoD's grundsystem men gillar inte detaljregelrunkandet det landar i om man ska läsa, kunna och använda alla regler som finns.

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Det här är ganska likt det jag gör; jag använder V20 men har moddat bort difficulties genom att, precis som du, dra bort tärningar och så. Jag har också tagit bort att ettor negerar lyckade tärningar; jag upplever att man misslyckas för ofta och lyckas för dåligt annars.

Sedan är jag ganska fast and loose. Jag har inte satt mig in i detalj hur alla regler för förmågor funkar t.ex, utan kör mest på känsla utifrån situationen. Jag gillar WoD's grundsystem men gillar inte detaljregelrunkandet det landar i om man ska läsa, kunna och använda alla regler som finns.
Ettor har jag oxo gjort så att de inte drar bort lyckade. Men man kan få en "fumble" om man inte lyckas med nån tärning men rullar minst en etta. Det är bra för då är det lättare att fumla ju färre tärningar man har.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Recca said:
krank said:
Recca said:

Ettor har jag oxo gjort så att de inte drar bort lyckade. Men man kan få en "fumble" om man inte lyckas med nån tärning men rullar minst en etta. Det är bra för då är det lättare att fumla ju färre tärningar man har.
Fast de som är riktigt duktiga fumlar oftare än dåliga, när de väl misslyckas.

Max Raven

T12-kultist
wilper said:
Fast de misslyckas å andra sidan väldigt sällan.

De kör åtminstone inte med degrees of failure - 1 etta är lika mycket fummel som 5. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
wilper said:
Recca said:
krank said:
Recca said:

Hm, det har jag inte ens tänkt på. Men det kanske speglar verkligheten?

Om nån är jättebra på något så är det inte så troligt att de misslyckas men om de misslyckas så gör de kanske det för att de fumlade?

anth

Vetefan
Max Raven said:
Jag blev lite nyfiken på grund av klantrådarna - vilka system använder folk här för att spela Vampire?

oWoD 1E, Revised, nWoD, Monster Hearts?

Varför använder ni de systemen?

Vilka husregler har ni?

:gremsmile:
Lite OT, men jag tänkte lägga till att Vampire finns med GURPS-regler och med d20-regler också.

GURPS-versionen har jag testat, den fungerar.
d20-versionen testade jag aldrig för jag tyckte inte om att världsbeskrivningen till de reglerna skilde sig markant från den vanliga WoD-kampanjen.

cogitare

Swashbuckler
Max Raven said:
...vilka system använder folk här för att spela Vampire?
Började med oWoD (har kört 2nd Edition och Revised mycket).

Senaste kampanjerna har varit med nWoD.

Nästa kommer sannolikt vara God Machine Chronicle och Strix Chronicles.

Har kört en kampanj (som spelare) där vi använde TSOY/Solar System. Funkade hyfsat bra men det var ganska mycket tweakande och gruppen var splittrad kring Keys (en del tyckte det funkade bra som xp mätare andra inte).

Har tankar på ett eget homebrew som om jag kommer runt och faktiskt gör det är något jag skulle testa.

Max Raven said:
Vilka husregler har ni?
När jag har varit SL i både oWoD och nWoD har det varit ganska många. För många för att jag skall orka lista upp dem här :gremsmile:

Cog.

Arfert

Facit
Gurps-Vampire låter bra, jag är inte så förtjust i Storyteller.

d20 borde iofs passa, eftersom Vampire är ett superhjälte-såpa-spel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har varit SL i gamla WoD.

Nu spelar vi med reglerna ur nWoD.

Skulle jag spelleda igen hade jag nog tittat en extra gång på Solar System eller möjligen ett hackat Itras By.

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill påpeka att Monte Cooks World of darkness har noll och inget att göra med Vampire, Masquerade eller Requiem utan är sin helt egen grej.

I Monte Cooks World of darkness har Cthulhu aliens försökt förstöra världen, misslyckats pga att vissa människor är Nietzscheanska övermänniskor med hemliga psykiska krafter som håller tillbaks Cthulhu och hans polare. Vad de istället gör är att spränga en del av den amerikanska mellanvästern och skickar ut en mardrömsvåg som gör allting konstigare. Saker är mer konstiga nära kratern som brukade vara mellanvästern.

För att döda dessa utvalda människor skapar Cthulhu aliensen en hög monster/gör om en hög människor till monster och försöker få dem att döda dessa utvalda människor. Vissa av monsteren gillar inte tanken på att förstöra världen och teamar upp med tidigare nämnda övermänniskor och magiker för att rädda världen. Oh, jag glömde att magi också blev verkligt men bara om man tror på det.

I alla fall, vampyrerna i den här versionen har bara funnits i ett par år, sedan aliensen försökte invadera, så de är inte alls gamla. De är inte heller tekniskt sätt odöda. Och de har ingen beast...

Vad aliensen gjorde var att de tog en massa onda själar från det dåliga stället där dåliga människor hamnar när de dör och tryckte in dem i slumpvist valda individer. Och slängde med en hög superkrafter som påminner om de vampyrer i vanliga wod har. Krafterna drivs av blod och solljus är dåligt av... någon anledning?

Anyway, vad som händer är att själen som redan var i kroppen och själen som varit i helvetet börjar dela kontroll över kroppen vilket oftast inte är fredligt. Ibland tar den onda själen över helt och den goda själen förvisas till att leka Benjamin syrsa och ibland behåller den goda själen kontrollen över kroppen och den onda själen blir "besten". Ibland kommer de två själarna överens och ibland delar dom upp tiden och turas om att styr kroppen.

Klanerna beror på vad den onda själen gjorde för något för att hamna i helvetet. Daevas var hedonister och våldtäktsmän. Gangrel var brutala och vilda, ofta massmördare eller sadister. Mekhets var spioner och förrädare. Venture var folk som var helt fokuserade på makt till varje pris. Och Nosferatu... Låt mig citera:

Invading Nosferatu souls are true monsters: the child-rapists who hide in closets, the cannibals who serve flesh to their friends, the torturers who
play psychological games with their victims by slaying all those close to him.

Det finns en massa intressanta saker att göra med det här konceptet. Men de är egentligen inte särskilt "vampyrlika" de är mer som spöken som tar kontroll över folk. Jag har dock ett koncept liggande med en korsriddare ventrue som vaknar upp i en kvinnlig muslims kropp om jag någonsin kommer spela den här wod versionen.

Mukwa

Swashbuckler
Svart av kval, Vit av lust - Genesis hack (som blivit ett eget spel med en värld som bestäms genom samberättande).

Jag gillar en samberättande form utan spelledare. All information är öppen för att underlätta för intrigspel.

WoD är ruskigt bra, men reglerna har aldrig varit tilltalande och approachen till spelet har aldrig varit vad jag har tyckt att spelet var menat att vara. Jag gillar att spela Vampire som ett mörkt intrigspel, där fokus ligger på rollpersonernas maktkamp mellan varandra och sig själva. Genesis hack Svart av kval, Vit av lust gör detta med bravur.

anth

Vetefan
God45 said:
Jag vill påpeka att Monte Cooks World of darkness har noll och inget att göra med Vampire,
Som jag sa: "världsbeskrivningen till de reglerna skilde sig markant från den vanliga WoD-kampanjen" :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
anth said:
God45 said:
Jag vill påpeka att Monte Cooks World of darkness har noll och inget att göra med Vampire,
Som jag sa: "världsbeskrivningen till de reglerna skilde sig markant från den vanliga WoD-kampanjen" :gremlaugh:
Jag ber om ursäkt. Jag skrev det konstigt, jag ville mest prata om Monte Cooks World of darkness lite utan att starta ännu en wod tråd :gremwink: De försöker redan förvisa mig till ett annat forum! :gremtongue:

Max Raven

T12-kultist
(Har f ö lekt med tanken att försöka göra en aningen annorlunda variant av Vampires regelsystem.)

RasmusL

Champion
Mukwa said:
Svart av kval, Vit av lust - Genesis hack (som blivit ett eget spel med en värld som bestäms genom samberättande).

Jag gillar en samberättande form utan spelledare. All information är öppen för att underlätta för intrigspel.

WoD är ruskigt bra, men reglerna har aldrig varit tilltalande och approachen till spelet har aldrig varit vad jag har tyckt att spelet var menat att vara. Jag gillar att spela Vampire som ett mörkt intrigspel, där fokus ligger på rollpersonernas maktkamp mellan varandra och sig själva. Genesis hack Svart av kval, Vit av lust gör detta med bravur.
Jag tycker mycket om SaKVaL och har spelat dryga dussinet enkvällarsspel i det men jag håller inte med om att det sköter "mörkt intrigspel, där fokus ligger på rollpersonernas maktkamp mellan varandra och sig själva" på ett bra sätt. Den mekanik som finns hjälper till att utforska frågeställningen "hur långt är du beredd att då?" och i en konflikt är svaret på den frågan för varje enskild karaktär viktigare än väl utförda och iscensatta planer (en "bra plan" eller "listig intrig" har ingen som helst regelmässig effekt).

Jag gillar den personliga skräcken i gothic horror och när det gäller att stödja den är SaKVaL lysande i sin enkelhet, spelighet och/eller simulationism som jag mer förknippar intrigerande med stöds dock inte alls.

Har jag missförstått spelet eller är det inte en design som är tänkt att underlätta "mörkt intrigspel"? Kommentar Genesis?