Det här är ganska likt det jag gör; jag använder V20 men har moddat bort difficulties genom att, precis som du, dra bort tärningar och så. Jag har också tagit bort att ettor negerar lyckade tärningar; jag upplever att man misslyckas för ofta och lyckas för dåligt annars.Recca said:oWoD revised blandat med Requiem. Alla difficulties är 8.
Ettor har jag oxo gjort så att de inte drar bort lyckade. Men man kan få en "fumble" om man inte lyckas med nån tärning men rullar minst en etta. Det är bra för då är det lättare att fumla ju färre tärningar man har.krank said:Det här är ganska likt det jag gör; jag använder V20 men har moddat bort difficulties genom att, precis som du, dra bort tärningar och så. Jag har också tagit bort att ettor negerar lyckade tärningar; jag upplever att man misslyckas för ofta och lyckas för dåligt annars.Recca said:oWoD revised blandat med Requiem. Alla difficulties är 8.
Sedan är jag ganska fast and loose. Jag har inte satt mig in i detalj hur alla regler för förmågor funkar t.ex, utan kör mest på känsla utifrån situationen. Jag gillar WoD's grundsystem men gillar inte detaljregelrunkandet det landar i om man ska läsa, kunna och använda alla regler som finns.
Fast de som är riktigt duktiga fumlar oftare än dåliga, när de väl misslyckas.Recca said:Ettor har jag oxo gjort så att de inte drar bort lyckade. Men man kan få en "fumble" om man inte lyckas med nån tärning men rullar minst en etta. Det är bra för då är det lättare att fumla ju färre tärningar man har.krank said:Det här är ganska likt det jag gör; jag använder V20 men har moddat bort difficulties genom att, precis som du, dra bort tärningar och så. Jag har också tagit bort att ettor negerar lyckade tärningar; jag upplever att man misslyckas för ofta och lyckas för dåligt annars.Recca said:oWoD revised blandat med Requiem. Alla difficulties är 8.
Sedan är jag ganska fast and loose. Jag har inte satt mig in i detalj hur alla regler för förmågor funkar t.ex, utan kör mest på känsla utifrån situationen. Jag gillar WoD's grundsystem men gillar inte detaljregelrunkandet det landar i om man ska läsa, kunna och använda alla regler som finns.
Fast de misslyckas å andra sidan väldigt sällan.wilper said:Fast de som är riktigt duktiga fumlar oftare än dåliga, när de väl misslyckas.
Hm, det har jag inte ens tänkt på. Men det kanske speglar verkligheten?wilper said:Fast de som är riktigt duktiga fumlar oftare än dåliga, när de väl misslyckas.Recca said:Ettor har jag oxo gjort så att de inte drar bort lyckade. Men man kan få en "fumble" om man inte lyckas med nån tärning men rullar minst en etta. Det är bra för då är det lättare att fumla ju färre tärningar man har.krank said:Det här är ganska likt det jag gör; jag använder V20 men har moddat bort difficulties genom att, precis som du, dra bort tärningar och så. Jag har också tagit bort att ettor negerar lyckade tärningar; jag upplever att man misslyckas för ofta och lyckas för dåligt annars.Recca said:oWoD revised blandat med Requiem. Alla difficulties är 8.
Lite OT, men jag tänkte lägga till att Vampire finns med GURPS-regler och med d20-regler också.Max Raven said:Jag blev lite nyfiken på grund av klantrådarna - vilka system använder folk här för att spela Vampire?
oWoD 1E, Revised, nWoD, Monster Hearts?
Varför använder ni de systemen?
Vilka husregler har ni?
Började med oWoD (har kört 2nd Edition och Revised mycket).Max Raven said:...vilka system använder folk här för att spela Vampire?
När jag har varit SL i både oWoD och nWoD har det varit ganska många. För många för att jag skall orka lista upp dem härMax Raven said:Vilka husregler har ni?
Invading Nosferatu souls are true monsters: the child-rapists who hide in closets, the cannibals who serve flesh to their friends, the torturers who
play psychological games with their victims by slaying all those close to him.
Som jag sa: "världsbeskrivningen till de reglerna skilde sig markant från den vanliga WoD-kampanjen"God45 said:Jag vill påpeka att Monte Cooks World of darkness har noll och inget att göra med Vampire,
Jag ber om ursäkt. Jag skrev det konstigt, jag ville mest prata om Monte Cooks World of darkness lite utan att starta ännu en wod tråd De försöker redan förvisa mig till ett annat forum!anth said:Som jag sa: "världsbeskrivningen till de reglerna skilde sig markant från den vanliga WoD-kampanjen"God45 said:Jag vill påpeka att Monte Cooks World of darkness har noll och inget att göra med Vampire,
Jag tycker mycket om SaKVaL och har spelat dryga dussinet enkvällarsspel i det men jag håller inte med om att det sköter "mörkt intrigspel, där fokus ligger på rollpersonernas maktkamp mellan varandra och sig själva" på ett bra sätt. Den mekanik som finns hjälper till att utforska frågeställningen "hur långt är du beredd att då?" och i en konflikt är svaret på den frågan för varje enskild karaktär viktigare än väl utförda och iscensatta planer (en "bra plan" eller "listig intrig" har ingen som helst regelmässig effekt).Mukwa said:Svart av kval, Vit av lust - Genesis hack (som blivit ett eget spel med en värld som bestäms genom samberättande).
Jag gillar en samberättande form utan spelledare. All information är öppen för att underlätta för intrigspel.
WoD är ruskigt bra, men reglerna har aldrig varit tilltalande och approachen till spelet har aldrig varit vad jag har tyckt att spelet var menat att vara. Jag gillar att spela Vampire som ett mörkt intrigspel, där fokus ligger på rollpersonernas maktkamp mellan varandra och sig själva. Genesis hack Svart av kval, Vit av lust gör detta med bravur.