Hejsan!
Nu har rollspelet Terra legat som ett tråkigt worddokument länge nog och häromdagen satt jag ned med mina kollegor för att vidareutveckla detta steampunk rollspel.
Vi trillade in på karaktärsgenerering eftersom vi studerat Eon-tråden med intresse och kom fram till följande idé.
Huvudvärden, Undervärden och Förmågor!
Karaktärsgenerering, Steg 1a: Bakgrund och uppväxt.
1b: Placera ut Huvudvärdespoäng enligt ditt miljöval.
Enjoy that wall of text!
Åsikter, kritik, ris och ros får gärna lämnas här i tråden.
Tack till de som var i chatten häromdagen och hjälpte mig inse att Ödemarken var en lite dum term jämnfört med vildmarken.
Nu har rollspelet Terra legat som ett tråkigt worddokument länge nog och häromdagen satt jag ned med mina kollegor för att vidareutveckla detta steampunk rollspel.
Vi trillade in på karaktärsgenerering eftersom vi studerat Eon-tråden med intresse och kom fram till följande idé.
Huvudvärden, Undervärden och Förmågor!
Varje Huvudvärde är länkat till två stycken Undervärden, som i sin tur är länkade till tre Förmågor vardera. Tillexempel: Huvudvärdet Utstrålning är länkat till Karisma och Manipulation. Därefter är Karisma länkat till Hänföra, Ledarskap och Underhålla medan Manipulation är länkat till Ljuga, Övertala och Förhandla. Det finns totalt sex stycken Huvudgrupper vilka är följande:
Fysik (Styrka/Tålighet)
Smidighet (Motorik/Koordination)
Utstrålning (Manipulation/Karisma)
Psyke (Kreativitet/Vilja)
Begåvning (Utbildning/Intelligens)
Uppmärksamhet (Perception/Intuition)
Man slår utmaningsslag med hjälp av en tärningspöl som man får ut genom att addera sitt värde i Huvudgruppen, Undergruppen och Förmågan. Man kan ha ett värde från 1-4 i något från start där 2 kan klassas som ett normalvärde. Exempel: Den manipulativa Linette har 3 i Utstrålning, 3 i Manipulation och 2 i Ljuga. Detta ger henne en tärningspöl på 8(3+3+2) när det gäller att ljuga.
Fysik (Styrka/Tålighet)
Smidighet (Motorik/Koordination)
Utstrålning (Manipulation/Karisma)
Psyke (Kreativitet/Vilja)
Begåvning (Utbildning/Intelligens)
Uppmärksamhet (Perception/Intuition)
Man slår utmaningsslag med hjälp av en tärningspöl som man får ut genom att addera sitt värde i Huvudgruppen, Undergruppen och Förmågan. Man kan ha ett värde från 1-4 i något från start där 2 kan klassas som ett normalvärde. Exempel: Den manipulativa Linette har 3 i Utstrålning, 3 i Manipulation och 2 i Ljuga. Detta ger henne en tärningspöl på 8(3+3+2) när det gäller att ljuga.
Karaktärsgenerering, Steg 1a: Bakgrund och uppväxt.
1a: Välj uppväxtmiljö. Detta kommer dels påverka vart dina första poäng kommer läggas men bör även påverka din karaktärs sätt att se på sin omgivning. En person från stadens överklass har förmodligen andra uppfattningar om världen och dess innehåll än en landstrykare från landsbygden.
Staden.
Arbetare: Fysik 2, Smidighet/Psyke 2.
Borgare: Psyke 2, Begåvning/Utstrålning 2.
Överklass: Begåvning 2, Utstrålning/Psyke 2.
Landsbygden.
Landstrykare: Smidighet 2. Psyke/Tålighet 2.
Bonde: Fysik 2, Uppmärksamhet/Smidighet 2.
Godsägare: Utstrålning 2, Begåvning/Uppmärksamhet 2.
Vildmarken.
Vagabond: Uppmärksamhet 2, Smidighet/Fysik 2.
Eremit: Fysik 2, Smidighet/Psyke 2.
Nybyggare: Psyke 2, Fysik/Utstrålning 2.
Exempel: Stefan läser om världen i sektionen om Terra och tycker tillsist att det vore intressant att gestalta någon som får uppleva den fantastiska staden utan att redan ha växt upp i den. Efter lite funderande bestämmer han sig för att välja Landsbygden, och sitter sedan och funderar. Godsägare är lockande, men tillsist bestämmer han sig för att Zonya som hon nu heter ska vara en piga. Landsbygden, Bonde blir alltså valet tillsist.
Staden.
Arbetare: Fysik 2, Smidighet/Psyke 2.
Borgare: Psyke 2, Begåvning/Utstrålning 2.
Överklass: Begåvning 2, Utstrålning/Psyke 2.
Landsbygden.
Landstrykare: Smidighet 2. Psyke/Tålighet 2.
Bonde: Fysik 2, Uppmärksamhet/Smidighet 2.
Godsägare: Utstrålning 2, Begåvning/Uppmärksamhet 2.
Vildmarken.
Vagabond: Uppmärksamhet 2, Smidighet/Fysik 2.
Eremit: Fysik 2, Smidighet/Psyke 2.
Nybyggare: Psyke 2, Fysik/Utstrålning 2.
Exempel: Stefan läser om världen i sektionen om Terra och tycker tillsist att det vore intressant att gestalta någon som får uppleva den fantastiska staden utan att redan ha växt upp i den. Efter lite funderande bestämmer han sig för att välja Landsbygden, och sitter sedan och funderar. Godsägare är lockande, men tillsist bestämmer han sig för att Zonya som hon nu heter ska vara en piga. Landsbygden, Bonde blir alltså valet tillsist.
1b: Placera ut Huvudvärdespoäng enligt ditt miljöval.
Varje uppväxtmiljöområde får två stycken tvåor att lägga ut i två Huvudvärden, en som är fast satt beroende på uppväxtmiljön, och en som får väljas mellan två Huvudvärden. Spelaren sätter sedan ut ettor i sina resterande Huvudvärden. Exempel: Eftersom Zonya är uppväxt på Landsbygden som Bonde måste Stefan lägga en tvåa i Fysik. Stefan får sen välja mellan Uppmärksamhet och Smidighet. Han bestämmer sig snart för Smidighet. Zonya får således 2 i Fysik och Smidighet, samt 1 i resterande Huvudvärden.
Enjoy that wall of text!
Åsikter, kritik, ris och ros får gärna lämnas här i tråden.
Tack till de som var i chatten häromdagen och hjälpte mig inse att Ödemarken var en lite dum term jämnfört med vildmarken.