Nekromanti System för karaktärsgenerering, Terra

Mundo

Myrmidon
Hejsan!
Nu har rollspelet Terra legat som ett tråkigt worddokument länge nog och häromdagen satt jag ned med mina kollegor för att vidareutveckla detta steampunk rollspel.
Vi trillade in på karaktärsgenerering eftersom vi studerat Eon-tråden med intresse och kom fram till följande idé.

Huvudvärden, Undervärden och Förmågor!
Varje Huvudvärde är länkat till två stycken Undervärden, som i sin tur är länkade till tre Förmågor vardera. Tillexempel: Huvudvärdet Utstrålning är länkat till Karisma och Manipulation. Därefter är Karisma länkat till Hänföra, Ledarskap och Underhålla medan Manipulation är länkat till Ljuga, Övertala och Förhandla. Det finns totalt sex stycken Huvudgrupper vilka är följande:
Fysik (Styrka/Tålighet)
Smidighet (Motorik/Koordination)
Utstrålning (Manipulation/Karisma)
Psyke (Kreativitet/Vilja)
Begåvning (Utbildning/Intelligens)
Uppmärksamhet (Perception/Intuition)

Man slår utmaningsslag med hjälp av en tärningspöl som man får ut genom att addera sitt värde i Huvudgruppen, Undergruppen och Förmågan. Man kan ha ett värde från 1-4 i något från start där 2 kan klassas som ett normalvärde. Exempel: Den manipulativa Linette har 3 i Utstrålning, 3 i Manipulation och 2 i Ljuga. Detta ger henne en tärningspöl på 8(3+3+2) när det gäller att ljuga.

Karaktärsgenerering, Steg 1a: Bakgrund och uppväxt.
1a: Välj uppväxtmiljö. Detta kommer dels påverka vart dina första poäng kommer läggas men bör även påverka din karaktärs sätt att se på sin omgivning. En person från stadens överklass har förmodligen andra uppfattningar om världen och dess innehåll än en landstrykare från landsbygden.

Staden.
Arbetare: Fysik 2, Smidighet/Psyke 2.
Borgare: Psyke 2, Begåvning/Utstrålning 2.
Överklass: Begåvning 2, Utstrålning/Psyke 2.

Landsbygden.
Landstrykare: Smidighet 2. Psyke/Tålighet 2.
Bonde: Fysik 2, Uppmärksamhet/Smidighet 2.
Godsägare: Utstrålning 2, Begåvning/Uppmärksamhet 2.

Vildmarken.
Vagabond: Uppmärksamhet 2, Smidighet/Fysik 2.
Eremit: Fysik 2, Smidighet/Psyke 2.
Nybyggare: Psyke 2, Fysik/Utstrålning 2.

Exempel: Stefan läser om världen i sektionen om Terra och tycker tillsist att det vore intressant att gestalta någon som får uppleva den fantastiska staden utan att redan ha växt upp i den. Efter lite funderande bestämmer han sig för att välja Landsbygden, och sitter sedan och funderar. Godsägare är lockande, men tillsist bestämmer han sig för att Zonya som hon nu heter ska vara en piga. Landsbygden, Bonde blir alltså valet tillsist.

1b: Placera ut Huvudvärdespoäng enligt ditt miljöval.

Varje uppväxtmiljöområde får två stycken tvåor att lägga ut i två Huvudvärden, en som är fast satt beroende på uppväxtmiljön, och en som får väljas mellan två Huvudvärden. Spelaren sätter sedan ut ettor i sina resterande Huvudvärden. Exempel: Eftersom Zonya är uppväxt på Landsbygden som Bonde måste Stefan lägga en tvåa i Fysik. Stefan får sen välja mellan Uppmärksamhet och Smidighet. Han bestämmer sig snart för Smidighet. Zonya får således 2 i Fysik och Smidighet, samt 1 i resterande Huvudvärden.

Enjoy that wall of text!
Åsikter, kritik, ris och ros får gärna lämnas här i tråden.

Tack till de som var i chatten häromdagen och hjälpte mig inse att Ödemarken var en lite dum term jämnfört med vildmarken.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Tankar direkt är att jag gillar inte tärnings pölar då dom är dumma och jobbiga. Det blir massor med tärningar och det tar tid att räkna dom samt räkna ut hur många man ska ha.

Samt att ert sätt att skapa karaktärer känns väldigt låst och instängt. Känns som det kommer bli en liten variation mellan karaktärer av samma "yrke".

Kan man börja med 3 i en grundstat?

Samt finner jag det humoristiskt att ni kallar ert steampunk spel för Terra, då projekt namnet för mitt steampunk spel är Terra Nullius.

Mundo

Myrmidon
Spider Jerusalem said:
Tankar direkt är att jag gillar inte tärnings pölar då dom är dumma och jobbiga. Det blir massor med tärningar och det tar tid att räkna dom samt räkna ut hur många man ska ha.
Det är inte satt i sten, men det här är ju lite av en smaksak. Alternativ diskuteras.

Spider Jerusalem said:
Samt att ert sätt att skapa karaktärer känns väldigt låst och instängt. Känns som det kommer bli en liten variation mellan karaktärer av samma "yrke".
Det här är steg 1 av karaktärsgenereringen. I steg 2 väljer man Sysselsättning som ger ett visst antal poäng att fördela mellan olika Huvudvärden, Undervärden och Förmågor.

Sedan kommer steg 3, då man får fria poäng att fördela mellan vilka Huvudvärden, Undervärden och Förmågor man vill.
Jag vill inte att alla ska bli likadana, tanken är snarare att man ska känna "Jag är en bonde som blivit soldat, därför har jag dessa värden."

Spider Jerusalem said:
Kan man börja med 3 i en grundstat?
Absolut! Man kan börja med 1, 2, 3 eller 4 i sina Värden. Förmågor och Undervärden kan till och med börja med 0!

Spider Jerusalem said:
Samt finner jag det humoristiskt att ni kallar ert steampunk spel för Terra, då projekt namnet för mitt steampunk spel är Terra Nullius.
Nä nu jävlar!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Hoke, tycker personligen inte om system där man bara sätter ut världen och det inte finns någon slump.

Terra är ett "vanligt" namn tror jag och det är inte det jag kommer att använda, behövde bara ett namn på världen.

I vilken stad bor du?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OT

Doktorn ska gilla tärningspölar för doktorn slår rätt många sådana då doktorn spelar med mig och kysser lik - ja inte doktorn då men ...

Mundo

Myrmidon
Spider Jerusalem said:
Hoke, tycker personligen inte om system där man bara sätter ut världen och det inte finns någon slump.
Vi kommer ha tabeller som man slår på för Uppväxt och för Yrken, som är baserade på vilken typ av region man befinner sig i. Så lite kommer man slå fram iallafall!

I vilken stad bor du?
Vad är detta för avancemang?! :gremblush:
Skämt å sido, bor i Eslöv, Skåne.

Mundo

Myrmidon
Efter diskussioner med gruppen så har vi kommit fram till att tärningspoolerna var lite onödiga.

Mer uppdateringar kommer inom kort...