System för nutid (+ en gnutta fantasy)?

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
På sistone sitter jag och slipar på en ny värld till en minikampanj till mina spelare. Året är 2024. Platsen, Stockholm. Ett gäng vänner – rollpersonerna – har stämt träff på sitt favoritcafé på Söder. Den första av dem dyker upp en aning tidigt, och tar en cigg utanför dörren innan hen infinner sig. Ett ljud man inte väntar sig när man står på en gata mitt i stan, dock, är glooorrrp – vilket är ungefär vad hen i denna stund hör bakom sig. Byggnaden – nej, inte bara byggnaden, utan själva verkligheten omkring den – smälter bort, och in från skyn rinner en ny dimension in: Där caféet nyss stod står nu istället en medeltida taverna, som någonting rakt ur Drakar och demoner, och dvärgar hörs muntert skråla inifrån. Över hela Stockholm, visar det sig, har bitar av verkligheten bytts ut mot likstora bitar av en fantasyvärld. Ingången till Operakällaren leder till en dungeon. På Odenplan har bilar svårt att köra över lavafloden. Gärdet är en öken. Tunnelbanan stannar inte mellan Fridhemsplan och Kristineberg på grund av kobolder, och svartalfer har befäst Gamla stan.

En trevlig setup, men jag har inte den blekaste aning om vilket system jag skulle kunna använda till detta! Därför tänkte jag fråga er, kära forummedlemmar, om ni har några tankar? I grund och botten letar jag efter ett system som passar till att spela vanliga vuxna människor i nutid. För att vara exakt så tänker jag sisådär så här:
  • Systemet bör lämpa sig till att spela i nutid.
    • Om det skulle att, säg, modda/utöka en färdighetslista med lite fantasy-finesser vore det trevligt – kunde vara kul om rollpersonerna hade möjlighet att lära sig bågskytte, eller en besvärjelse eller två, kanske – men det är inget måste.
  • Det får gärna vara rätt ”regellätt” (bl.a. tänker jag att det kanske vore kul om rollpersonerna kunde dra fram praktiska moderna saker ur tomma intet när de behövs), men det är inget måste, så länge det inte är crunchigt.
  • Helst inget yrkessystem (rollpersonerna kommer ju trots allt bara vara vanliga stockholmare).
  • Inget fokus på strider – strider bör gå illa kvickt, om det alls finns särskilda regler för dem.
  • Det får gärna vara på svenska, men det är inget måste. (Om inte så tänkte jag helt enkelt översätta regeltermerna till svenska.)
Jag har funderat en aning på Ur varselklotet och Kids on bikes – om någon har erfarenhet av dem, och kan tänka sig att dela med sig av sina tankar om hur lämpliga ni tror att de kan vara, så vore det också ytterst hjälpsamt! (Just Ur varselklotet tänker jag kanske skulle funka bättre om man bytte ut grundegenskapen Teknik mot någonting fantasyartat.)
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
d20 Modern har spelvärlden Urban Arcana. Trevligt spel om man gillar d20-mekanik och tycker att de bästa rollspelen tillverkades nåt år efter millenieskiftet!

Om jag vore du skulle jag helt enkelt undvika strider och oftast uppskatta svårighetsgrader, egenskaper för NPC’s mm. Då blir systemet lätt att sköta.

Länk till gratis regler

Wikipedias beskrivning av Urban Arcana
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
Tror att båda de här är lite väl krunkiga för just mina ändamål, kanske…! Vill inte att det ska vara fokus på att levla och få nya förmågor, till exempel, eller att spelarna ska behöva titta igenom en bok för att välja specifika saker till sin rollperson. De verkar också båda vara rätt omständliga när det gäller strid!
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
171
So, this isn't exactly what you described, men för en bunke år sen såg jag en actual play serie som heter Gone, av tablestory. Den har väldigt mycket med minne och världar som ändrar sig att göra. Det du beskrev påminde om Gone. I dunno, här är länk till youtube-playlisten. Det använder sig av Nibiru. Maybe something, maybe nothing.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,037
Location
Bureå
En trevlig setup, men jag har inte den blekaste aning om vilket system jag skulle kunna använda till detta! Därför tänkte jag fråga er, kära forummedlemmar, om ni har några tankar? I grund och botten letar jag efter ett system som passar till att spela vanliga vuxna människor i nutid. För att vara exakt så tänker jag sisådär så här:
  • Systemet bör lämpa sig till att spela i nutid.
    • Om det skulle att, säg, modda/utöka en färdighetslista med lite fantasy-finesser vore det trevligt – kunde vara kul om rollpersonerna hade möjlighet att lära sig bågskytte, eller en besvärjelse eller två, kanske – men det är inget måste.
  • Det får gärna vara rätt ”regellätt” (bl.a. tänker jag att det kanske vore kul om rollpersonerna kunde dra fram praktiska moderna saker ur tomma intet när de behövs), men det är inget måste, så länge det inte är crunchigt.
  • Helst inget yrkessystem (rollpersonerna kommer ju trots allt bara vara vanliga stockholmare).
  • Inget fokus på strider – strider bör gå illa kvickt, om det alls finns särskilda regler för dem.
  • Det får gärna vara på svenska, men det är inget måste. (Om inte så tänkte jag helt enkelt översätta regeltermerna till svenska.
Om du skickar mig ett pm med din mailadress så skickar jag dig en pdf med reglerna till Skräck, som torde passa.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
Underbara förslag! Några här som jag bör kolla in lite närmare – jag är en stor BRP:are, så Expert Nova låter inte helt fel…! Alltid velat kolla in några av herr Lehtos spel också – så det här kanske är en möjlighet. Kutulu har jag spellett mycket förut, och det är trevligt, men kanske lite för regellätt om man skalar av galenskapssystemet (när jag har spellett det har det känts nästan som friform). Skrômt har jag länge velat spela – frågan är bara om det lämpar sig till att spela någonting som inte är skräckigt… (Av rent sammanträffande är arbetsnamnet på kampanjen ”En blandning av skrömt och salt”, så från den vinkeln är det ju passande!)

Keep ’em coming om någon har fler tips eller tankar! Enormt uppskattat! 😊
 
Last edited:

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,556
Underbara förslag! Några här som jag bör kolla in lite närmare – jag är en stor BRP:are, så Expert Nova låter inte helt fel…! Alltid velat kolla in några av herr Lehtos spel också – så det här kanske är en möjlighet. Kutulu har jag spellett mycket förut, och det är trevligt, men kanske lite för regellätt om man skalar av galenskapssystemet (när jag har spellett det har det känts nästan som friform) Skrômt har jag länge velat spela – frågan är bara om det lämpar sig till att spela någonting som inte är skräckigt… (Av rent sammanträffande är arbetsnamnet på kampanjen ”En blandning av skrömt och salt”, så från den vinkeln är det ju passande!)

Keep ’em coming om någon har fler tips eller tankar! Enormt uppskattat! 😊
Jag spelar allt som har med diskbänksrealism och personliga relationer med Skrômt. Det behöver inte alls vara skräck för att det systemet ska fungera. Jag skulle nog drista mig till att säga att skräcken i spelet är sekundärt, och det primära fokuset ligger i hur vanliga människor hanterar ovanliga situationer.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
Jag spelar allt som har med diskbänksrealism och personliga relationer med Skrômt. Det behöver inte alls vara skräck för att det systemet ska fungera. Jag skulle nog drista mig till att säga att skräcken i spelet är sekundärt, och det primära fokuset ligger i hur vanliga människor hanterar ovanliga situationer.
Tog en titt i PDF:en till Skrômt… Det verkar onekligen ytterst trevligt. Särskilt med tanke på att jag har velat spelleda det så länge finns det en god chans att det är vad det blir. Måste bara hitta ett sätt att få tag på den inbundna utgåvan (som kanske fortfarande är den enda utgåvan…?), som är så väldigt fin men så väldigt ur tryck :')

Får dock se – jag tror inte att jag vill ha vansinne som en del av det hela, så jag får experimentera med hur bra systemet fungerar om man skippar vansinne helt… Det kanske du har erfarenhet av, @Anthrox?
 
Last edited:

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,631
Tog en titt i PDF:en till Skrômt… Det verkar onekligen ytterst trevligt. Särskilt med tanke på att jag har velat spelleda det så länge finns det en god chans att det är vad det blir. Måste bara hitta ett sätt att få tag på den inbundna utgåvan (som kanske fortfarande är den enda utgåvan…?), som är så väldigt fin men så väldigt ur tryck :')
Skrômt finns som print-on-demand. @ceruleanfive kan säkert hjälpa dig tillrätta med det. Versionen med hårdpärm är stört omöjlig att få tag på.

Edit: Hittade länken Skrômt : ett skräckrollspel om relationer och folktro - Kristoffer Warnberg - Häftad (9789180209113) | Bokus
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,556
Tog en titt i PDF:en till Skrômt… Det verkar onekligen ytterst trevligt. Särskilt med tanke på att jag har velat spelleda det så länge finns det en god chans att det är vad det blir. Måste bara hitta ett sätt att få tag på den inbundna utgåvan (som kanske fortfarande är den enda utgåvan…?), som är så väldigt fin men så väldigt ur tryck :')

Får dock se – jag tror inte att jag vill ha vansinne som en del av det hela, så jag får experimentera med hur bra systemet fungerar om man skippar vansinne helt… Det kanske du har erfarenhet av, @Anthrox?
Jag skrev ett äventyr nyligen där jag helt sonika skrev om vansinnesreglerna för att passa bättre. Det var fortfarande vansinne, men de var anpassade för händelserna. Det kanske är något som skulle funka? Så "Vansinne" är mer av någon sorts reaktionstabell, där konsekvenserna är "Mentala trauman" som är specifikt anpassade för äventyret. Vet inte hur det skulle se ut i ditt fall dock, och det kanske är onödigt merarbete.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Expert Nova har de egenskaper du efterlyser.
Hade tänkt föreslå det själv - det känns som exakt vad som efterfrågas.

Det är också väldigt bra just för folk som har vanliga jobb - du kan introducera ett yrke som en färdighet om det inte finns redan, och använda värdet på den sortens saker som man kan i det yrket, kontakter inom det, och så vidare.

QuestWorlds är ett annat system som funkar bra till den här sortens saker.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
Så "Vansinne" är mer av någon sorts reaktionstabell, där konsekvenserna är "Mentala trauman" som är specifikt anpassade för äventyret. Vet inte hur det skulle se ut i ditt fall dock, och det kanske är onödigt merarbete.
Jag kanske funderar på saken, men jag tror inte att jag vill ha mörk ton på kampanjen. Det bör vara omvälvande och farligt, men också lite humoristiskt och äventyrligt på det ”rafflande” sättet – jag undviker helst tyngden och oron som ett vansinnessystem föreslår.

Hur såg systemet du knåpade in ut, ungefär?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,107
Location
Nordnordost
Kanske Knape eller Kuf?
Jag kom hit för att säga just Knave/Knape, efter mina erfarenheter med Kuf som bygger på samma regelbas.
Just Kuf hade nog passat bättre om du haft med "Det är 90-tal, det regnar." i din pitch, med sina skade och trauma-regler blir det lätt ganska gritty. Men Knave/Knape är lättare i tonen.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
83
Location
Kungsholmen
Jag kom hit för att säga just Knave/Knape, efter mina erfarenheter med Kuf som bygger på samma regelbas.
Just Kuf hade nog passat bättre om du haft med "Det är 90-tal, det regnar." i din pitch, med sina skade och trauma-regler blir det lätt ganska gritty. Men Knave/Knape är lättare i tonen.
Ska absolut kolla in de här – aldrig ens hört namnen förut, men nu har de ju dykt upp två gånger…! ”Det är 90-tal, och det regnar”, känner jag, är nästan lite en stark nog pitch i sig. Med den blotta meningen skulle man nog kunna sälja in folk på en annan kampanj.
 
Top