Obskyr
Snygging
På sistone sitter jag och slipar på en ny värld till en minikampanj till mina spelare. Året är 2024. Platsen, Stockholm. Ett gäng vänner – rollpersonerna – har stämt träff på sitt favoritcafé på Söder. Den första av dem dyker upp en aning tidigt, och tar en cigg utanför dörren innan hen infinner sig. Ett ljud man inte väntar sig när man står på en gata mitt i stan, dock, är glooorrrp – vilket är ungefär vad hen i denna stund hör bakom sig. Byggnaden – nej, inte bara byggnaden, utan själva verkligheten omkring den – smälter bort, och in från skyn rinner en ny dimension in: Där caféet nyss stod står nu istället en medeltida taverna, som någonting rakt ur Drakar och demoner, och dvärgar hörs muntert skråla inifrån. Över hela Stockholm, visar det sig, har bitar av verkligheten bytts ut mot likstora bitar av en fantasyvärld. Ingången till Operakällaren leder till en dungeon. På Odenplan har bilar svårt att köra över lavafloden. Gärdet är en öken. Tunnelbanan stannar inte mellan Fridhemsplan och Kristineberg på grund av kobolder, och svartalfer har befäst Gamla stan.
En trevlig setup, men jag har inte den blekaste aning om vilket system jag skulle kunna använda till detta! Därför tänkte jag fråga er, kära forummedlemmar, om ni har några tankar? I grund och botten letar jag efter ett system som passar till att spela vanliga vuxna människor i nutid. För att vara exakt så tänker jag sisådär så här:
En trevlig setup, men jag har inte den blekaste aning om vilket system jag skulle kunna använda till detta! Därför tänkte jag fråga er, kära forummedlemmar, om ni har några tankar? I grund och botten letar jag efter ett system som passar till att spela vanliga vuxna människor i nutid. För att vara exakt så tänker jag sisådär så här:
- Systemet bör lämpa sig till att spela i nutid.
- Om det skulle gå att, säg, modda/utöka en färdighetslista med lite fantasy-finesser vore det trevligt – kunde vara kul om rollpersonerna hade möjlighet att lära sig bågskytte, eller en besvärjelse eller två, kanske – men det är inget måste.
- Det får gärna vara rätt ”regellätt” (bl.a. tänker jag att det kanske vore kul om rollpersonerna kunde dra fram praktiska moderna saker ur tomma intet när de behövs), men det är inget måste, så länge det inte är crunchigt.
- Helst inget yrkessystem (rollpersonerna kommer ju trots allt bara vara vanliga stockholmare).
- Inget fokus på strider – strider bör gå illa kvickt, om det alls finns särskilda regler för dem.
- Det får gärna vara på svenska, men det är inget måste. (Om inte så tänkte jag helt enkelt översätta regeltermerna till svenska.)
Last edited: