Det finns ju en del system som inte använder sig av färdighetsslag. Jag talar inte om friform utan om spel med ett givet system som ändå inte utnyttjar slumpen som de flesta spel gör. Ett exempel är ju spelet Amber.
Jag har funderat rätt mkt på om det är en bra eller dålig idé och det skulle vara kul att höra vad folk tycker om ett system som saknar slump.
Det system jag funderat på baserar sig på tre punkter: grundegenskap+färdighet+potential. De två första är ju allmänt kända begrepp och många rollspel kombinerar värden av grundegenskaper och färdigheter för att få ett resultat. I det här systemet finns även en potential personen kan leka med. Detta motsvaras främst av hjältepoäng, possibilities eller karma i andra rollspel.
Grundegenskaper: ett värde mellan 1-5
1: Minimum
2: Begränsad
3: Normal
4: Utvecklad
5: Maximum
Färdigheter: ett värde mellan 1-10
1: Nybörjare
2: Lärling
3:
4: Gesäll
5:
6: Expert
7:
8: Mästare
9: Stormästare
10: Legendarisk
Potential: ett värde som rollpersonerna kan använda till att höja sina grundegenskaper och färdigheter, men oxå ett värde som i spelet kan slösas bort på att höja sin skicklighet i olika situationer i spelet.
Exempel: Muriel fäktas med en fiende. Hon har 4 i sin fysiska grundegenskap och 5 i färdigheten Närstrid. Det ger henne en grundläggande skicklighet på 9 i att slåss med svärd. Hennes motståndare har dock 10 och kommer därför att vinna mot henne och det märker hon rätt fort i stridens hetta. Om hon inte gör ngt särskilt kommer hon att förlora. Hon lägger därför 2 poäng från Potentialpöl och får en summa av sammanlagt 11, vilket är mer än motståndarens 10. Hur potentialen påvisas i spelet är upp till spelaren och SL, men Muriel lyckas med hjälp av sin snillrikhet och sin omgivning att besegra sin motståndare.
Vilka är fördelarna och vilka är bristerna?
Jag har funderat rätt mkt på om det är en bra eller dålig idé och det skulle vara kul att höra vad folk tycker om ett system som saknar slump.
Det system jag funderat på baserar sig på tre punkter: grundegenskap+färdighet+potential. De två första är ju allmänt kända begrepp och många rollspel kombinerar värden av grundegenskaper och färdigheter för att få ett resultat. I det här systemet finns även en potential personen kan leka med. Detta motsvaras främst av hjältepoäng, possibilities eller karma i andra rollspel.
Grundegenskaper: ett värde mellan 1-5
1: Minimum
2: Begränsad
3: Normal
4: Utvecklad
5: Maximum
Färdigheter: ett värde mellan 1-10
1: Nybörjare
2: Lärling
3:
4: Gesäll
5:
6: Expert
7:
8: Mästare
9: Stormästare
10: Legendarisk
Potential: ett värde som rollpersonerna kan använda till att höja sina grundegenskaper och färdigheter, men oxå ett värde som i spelet kan slösas bort på att höja sin skicklighet i olika situationer i spelet.
Exempel: Muriel fäktas med en fiende. Hon har 4 i sin fysiska grundegenskap och 5 i färdigheten Närstrid. Det ger henne en grundläggande skicklighet på 9 i att slåss med svärd. Hennes motståndare har dock 10 och kommer därför att vinna mot henne och det märker hon rätt fort i stridens hetta. Om hon inte gör ngt särskilt kommer hon att förlora. Hon lägger därför 2 poäng från Potentialpöl och får en summa av sammanlagt 11, vilket är mer än motståndarens 10. Hur potentialen påvisas i spelet är upp till spelaren och SL, men Muriel lyckas med hjälp av sin snillrikhet och sin omgivning att besegra sin motståndare.
Vilka är fördelarna och vilka är bristerna?