Ok, utlovat inlägg om hur mina tankar går.
Översikt
Varje handling är ett motståndsslag.
I fallet att man har en aktiv motståndare (t.ex. strid) bestäms de tre tärningarna av de båda motståndarnas värden på sin rollperson. I fallet att man inte har en aktiv motståndare (tyda en text, klättra upp för en mur etc.) sätter SL en svårighetsgrad som ger de tre tärningarna.
Man slår sedan de båda tärningspölerna och jämför dem RISK-style (högst mot högst, näst högst mot näst högst och lägst mot lägst) och utläser utfallet (mer om det nedan).
Grundegenskaper
Finns fyra stycken (på engelska för jag brukar skriva på engelska);
Vigor, Prowess, Will, Wits. Var och en har ett värde från t4 till t12.
Färdigheter
Relativt breda och generella (listar dem inte men det är klassiska grejor som vi alla är vana vid från olika spel). Var och en har ett värde från 0 till t12.
Tillgångar
Täcker ett brett spektrum av särskilda förmågor (tänk feats, merits, edges från andra spel), utrustning och vapen, magi mm. Dessa ger upp till två extra tärningar (där en av dem kan byta ut en GE eller Färdighets-tärning om spelaren vill, dvs. den är bättre. dock inte båda)
Om man saknar Färdighet och eller Tillgång fyller man på med t3:or tills man har tre tärningar.
Resolution
I fallet att man inte har en aktiv motståndare slår man sina tärningar som man fått från GE, Färdighet och Tillgång(ar) mot en av SL bestämd svårighetsgrad. Detta ger från noll till 3 vunna tärningar (åter igen, tänk RISK). 1 lyckad är partiellt lyckande (någon sorts komplikation eller problem eller att det går långsammare uppstår), 2 lyckade är normalt lyckande enligt handlingen man försöker utföra (dyrkar låset, klättrar över väggen osv.), 3 lyckade ger extra bonus (utför handlingen snabbare, mer effektivt, får mer information osv.)
I fallet strid (aktiv motståndare) slår man också tärningarna som beskrivs ovan. Varje motståndare räknar hur många vinster denne har i de tre tärningsparen (igen tänk RISK).
1 lyckad -> åsamkar motståndaren en mindre skada som ger minus på nästa attack (går inte in mer detaljerat på strid och skadesystemet här, blir en så lång post då)
2 lyckade -> åsamkar motståndaren HP skada (HP är 'staying power' i strid i systemet och representerar inte dödlig skada)
3 lyckade -> åsamkar motståndaren dödlig sår (detta är vad som kan döda en motståndare)
Detta är mina grundläggande tankar om hur systemet skall funka. Eftersom allt är motståndsslag och då särskilt i strid behöver jag fundera på hur det funkar när någon med avståndsvapen attackerar någon som inte kan slå tillbaka. Det är inte rimligt att den utan avståndsvapen i en sådan 'match up' skall kunna utdela dödlig skada t.ex. Hur funkar det med multipla motståndare osv. osv. Har en del tankar här men har inte skrivit ner det så jag tror jag håller där.
Tror ni detta kan funka? Har jag missat något uppenbart? Något specifikt som jag behöver lägga krut på? Andra kommentarer och åsikter välkomnas självklart
Tack.
Cog.