Nekromanti Täcka alla färdigheter med 10 färdigheter

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Jag vill pressa ner en vanlig färdighetslista i en lista med 10 färdigheter. Vilka färdigheter behöver jag ha med för att täcka alla färdigheter som finns i CoC?

Skjutvapen
Närstrid
Akrobatik
Motorfordon
Undersökning
Naturkunskap
Samhällskunskap
Medicin (första hjälpen)
Ockultism
Tusenkonstnär (alltiallo)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Why the fuck har du både skjutvapen och närstrid i ett spel som inte handlar om att slåss.

Ta bort akrobatik och ersätt den med en egenskap som sköter allt atletiskt.

Undersökning bör ha ett bättre namn.

Din uppdelning av saker i Naturkunskap och Samhällskunskap gör mig ledsen. Det är är Mythosen.

Medicin bör slåss slås ihop med biologi skillen.

Ockultism bör inte vara en egen skill.

Tusenkonstnär som skill är det dummast jag sett på en skill lista någonsin


Att begränsa sig till 10 skills är en bra ide men det här är nog det värsta möjliga sättet att göra det på.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
God45;n136384 said:
Ta bort akrobatik och ersätt den med en egenskap som sköter allt atletiskt.
Jag som tyckte att Akrobatik just var ett generellt namn för allt atletiskt. Men du har nog rätt. Kroppsrörelse?

God45;n136384 said:
Undersökning bör ha ett bättre namn.
Möjligt. Frågan är vilket?

God45;n136384 said:
Din uppdelning av saker i Naturkunskap och Samhällskunskap gör mig ledsen. Det är är Mythosen.
Detta är inte till CoC. Jag vill bara få med skillsen som ingår i CoC.

God45;n136384 said:
Medicin bör slåss slås ihop med biologi skillen.
Jag var inne på detta också men valde att lyfta ut den eftersom den är så viktig att jag tyckte att den förtjänade en egen färdighet.

God45;n136384 said:
Ockultism bör inte vara en egen skill.
För att? Det är inte CoC nu. Tänk på det.

God45;n136384 said:
Tusenkonstnär som skill är det dummast jag sett på en skill lista någonsin
Det är svenska för Jack of all Trades och låter roligare än Alltiallo som låter som Bolibompa.

God45;n136384 said:
Att begränsa sig till 10 skills är en bra ide men det här är nog det värsta möjliga sättet att göra det på.
Presentera ditt förslag!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
746
Inte koll på CoC, men jag saknar någon social färdighet för övertyga/bluffa/ledarskap/etc.

Med bara 10 färdigheter så skulle jag inte försöka täcka in alla färdigheter som finns utan koncentrera mig på de som är relevanta för den typ av spel man kommer spela (vilket jag även tror du gjort i listan?). Övrigt kanske kan täckas in av karaktärsdrag/talanger eller liknande (alltså sådana färdigheter som endast är relevanta för SLP eller som man kommer att slå för extremt sällan)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
God45;n136384 said:
Tusenkonstnär som skill är det dummast jag sett på en skill lista någonsin
Jag tycker tvärtom att det var det nyskapande med den här listan - om jag tolkar det rätt. Jag gissar att idén är en färdighet som motsvarar en sorts allmänkompetens. Kanske följer den skillen en annan skala än de andra, typ kostar dubbelt så mycket eller något. Om det är bra på riktigt är en annan sak.

Målet var väl här att ersätta den färdighetslista som finns i CoC med bredare kategorier. Då kan det säkert påverka urvalet så att t ex både närstrid och skjutvapen är med (kan inte CoC utantill).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
hakanlo;n136396 said:
Jag tycker tvärtom att det var det nyskapande med den här listan - om jag tolkar det rätt. Jag gissar att idén är en färdighet som motsvarar en sorts allmänkompetens. Kanske följer den skillen en annan skala än de andra, typ kostar dubbelt så mycket eller något. Om det är bra på riktigt är en annan sak.
Wow, du gjorde det värre. Det trodde jag inte gick att göra... Du drar in speciallskills som inte setts till sedan rollemaster igen...
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Skjutvapen
Närstrid
Kroppsrörelse
Fordon
Undersökning
Vetenskap
Medicin
Ockultism
Kommunikation
Teknologi
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Inkognito;n136395 said:
Inte koll på CoC, men jag saknar någon social färdighet för övertyga/bluffa/ledarskap/etc.
Ja. Jag la till färdigheten Kommunikation.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
hakanlo;n136396 said:
Jag tycker tvärtom att det var det nyskapande med den här listan - om jag tolkar det rätt. Jag gissar att idén är en färdighet som motsvarar en sorts allmänkompetens. Kanske följer den skillen en annan skala än de andra, typ kostar dubbelt så mycket eller något. Om det är bra på riktigt är en annan sak.

Målet var väl här att ersätta den färdighetslista som finns i CoC med bredare kategorier. Då kan det säkert påverka urvalet så att t ex både närstrid och skjutvapen är med (kan inte CoC utantill).
Exakt min tanke. Alltså ett minimalistiskt färdighetssystem ur vilket de andra färdigheterna kan deriveras i form av inriktningar för de som vill spela med en mer detaljerad färdighetslista. För de som föredrar att hålla det enkelt så ska 10 färdigheter täcka alla områden.

En annan idé är att man ska kunna derivera alla specialfärdigheter genom att kombinera två av färdigheterna i min 10-lista. Köra motorcykel blir då Kroppsrörelse + Fordon / 2. En laboratorieundersökning blir Vetenskap + Undersökning / 2. Spela teater blir Kroppsrörelse + Kommunikation / 2. Hacking blir Teknologi + Undersökning / 2. Närstrid skulle kunna vara Strid + Kroppsrörelse / 2. Skjutvapen skulle kunna vara Strid + Teknologi / 2.

Jag tänker mig det lite som kunskapegenskaper snarare än färdigheter. Ungefär lika generella som grundegenskaper men inlärda förmågor istället för begåvningar.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Anchorman;n136403 said:
Varför är det just 10?
För annars blir de 12 som blir 15 som blir 20 som blir 30 som är en vanlig färdighetslista. Jag tyckte att 10 var en lagom siffra. Fler än man brukar ha grundegenskaper men färre än man brukar ha färdigheter.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
God45;n136398 said:
Wow, du gjorde det värre. Det trodde jag inte gick att göra... Du drar in speciallskills som inte setts till sedan rollemaster igen...
Det kan alltid bli värre :) Nu är inte jag bekant med vare sig begreppet "special skills" eller rolemaster, så jag kan garantera att vad det än är så var det inte vad jag hade i åtanke. Jag kan nog se en spelmässig poäng ändå i en "fallbackfärdighet", grundchans, om man så vill, när inget annat passar, och att den kan variera beroende på någon sorts braighet hos personen. Det framgick säkert inte med erforderlig tydlighet, men det var i de banorna jag associerade.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tyckte Neoviking gjorde det rätt bra, med Slåss, Skjuta, Tänka och Tur.

Men let's improve it:

Socialt bös
Fysiskt bös
Intellektuellt bös
Kreativt bös


eller kanske, lite som ett av våra tidiga förslag i Neotech såg ut:

Edu
Flow
Karisma
Kreativitet
Skills
Ultra
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Harry S;n136402 said:
En annan idé är att man ska kunna derivera alla specialfärdigheter genom att kombinera två av färdigheterna i min 10-lista. ...

Jag tänker mig det lite som kunskapegenskaper snarare än färdigheter.
Kan säkert bli bra med att kombinera. Det jag spontant kommer att tänka på är "begränsas av" och "ersätts av", som det hette i MUA. Det innebär i praktiken att i vissa lägen väljer man den lägsta av två färdigheter att slå för, och i vissa andra lägen den högsta. Kanske ett alternativ till att räkna medelvärden?

Annars brukar ju ofta breda färdigheter kompletteras med någon sorts specialiseringar, ofta av binär karaktär (ha/inte ha) för ytterligare ett lager av krunch. Men det kanske motsäger själva syftet här...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,588
Location
Göteborg
Tusenkonstnär är skitbra, men borde heta "Allt annat". Ungefär som i 3:16, där man har "Combat" och "Everything else". Vill man göra något som inte passar in på någon av de andra färdigheterna så slår man på "Allt annat". Man kan dock aldrig använda den om någon annan färdighet passar. Vips så har du täckt in alla hål. Briljant.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,851
Harry S;n136419 said:
För annars blir de 12 som blir 15 som blir 20 som blir 30 som är en vanlig färdighetslista. Jag tyckte att 10 var en lagom siffra. Fler än man brukar ha grundegenskaper men färre än man brukar ha färdigheter.

Jag tänkte mer på varför de inte är färre än 10
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,085
Location
Göteborg
Harry S;n136399 said:
Skjutvapen
Närstrid
Kroppsrörelse
Fordon
Undersökning
Vetenskap
Medicin
Ockultism
Kommunikation
Teknologi
Här är min lista (från mitt spel Questcore (fritt översatt från engelska)):
närstridsattack (melee)
avståndsattack (ranged)
manövrering/köra/flyga (maneouver)
fingerfärdighet (manipulation)
kunskap/bildning (knowledge)
personlighet/kommunikation (personality)
smyga (stealth)
mobilitet/idrott (mobility)
hantverk/mekanik (craft)
uppmärksamhet (perception)

sedan är mitt spel helt färdighetsbaserat och därför har jag några ytterligare färdigheter såsom försvar, stryktålighet, mentalt försvar, magiattack, närstridsskada etc.

sedan finns grundvärden och de funkar ju även som "jack of all trades"-färdigheter. Att ha en superbred färdighet är helt onödigt i questcore.

Som en parantes går det även att specialisera sig på exempelvis kunskap (medicin) eller attack (kastvapen).
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En annorlunda men också beprövad variant är ju att istället ha en miljon färdigheter - individuella för varje rollperson. Vilka färdigheter spelarna då väljer/hittar på blir en tydligt hint om vad de vill uppleva i spelet, och sedan i olika konfliktssituationer använder man de i sammanhanget mest relevanta färdigheterna enligt en subjektiv bedömningsskala. Västmark hade en tydligt formulerad mekanik åt det här hållet, men även till exempel Eon IV är inne och nosar rejält på det med sin konfliktmekanik och färdighetskategorierna som kallas Expertiser respektive Kännetecken, som kan vara precis allt mellan himmel och jord. "Begravningsriter", "Häda", "Ser dum ut" samt "Välformad kropp" är liksom färdigheter i Eon IV, och det amazing är att regelsystemet ser till att man får nytta av dem.

En snabb variant på ett 10-färdighetsystem av den här typen hade sett ut så här:

Spelarna får hitta på tio färdigheter åt sina rollpersoner. Dessa får vara extremt breda (tex "Tur" eller "Lärdom"), men uppmuntras att vara smalare, tex "Skjutvapen", "Humaniora" eller "Matlagning", eller rentav hypersmala, typ "Kväva folk med kuddar", "Se dum ut", "Fly från shoggoter". Man får sedan en pöl av poäng att fördela på färdigheterna, men SL delar först in färdigheterna man valt på en skala baserat på hur breda de är. Hypersmala färdigheter är då billigast att höja, medan extremt breda är dyrast. På det sättet uppmuntrar man spelarna att skaffa sig en balans mellan breda, lättanvända färdigheter, och att tänka ordentligt kring precis vilka deras hypersmala expertiser ska vara, eftersom sådana färdigheter ger möjlighet att i specifika situationer ha ett riktigt gött högt färdighetsvärde.

Ibland kommer ni bli förvånade över hur användbara de smala färdigheterna kan vara. I min pågående Eonkampanj har "Ingjuta mod", "Undergräva självförtroende" och "Citera libera" använts hela tiden, medan jag inte vet om vi slagit ett enda slag för "Handel", "Historia" eller "Smyga".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Ymir;n136509 said:
En annorlunda men också beprövad variant är ju att istället ha en miljon färdigheter
Det här är också något av det värsta man kan göra i speldesignsväg. Det är klumpigt, onödigt utdraget, ofokuserat, fyller ens spel med nonsens som inte är spelarvänligt och har inte en enda fördel. Jag skulle hävda att inget spel någonsin gjort detta på ett sätt som ens är användbart, mycket mindre bra.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
hakanlo;n136436 said:
Kan säkert bli bra med att kombinera. Det jag spontant kommer att tänka på är "begränsas av" och "ersätts av", som det hette i MUA. Det innebär i praktiken att i vissa lägen väljer man den lägsta av två färdigheter att slå för, och i vissa andra lägen den högsta. Kanske ett alternativ till att räkna medelvärden?

Annars brukar ju ofta breda färdigheter kompletteras med någon sorts specialiseringar, ofta av binär karaktär (ha/inte ha) för ytterligare ett lager av krunch. Men det kanske motsäger själva syftet här...
Det är en bra lösning att räkna lägsta/högsta av två färdigheter istället för att räkna medelvärden.

Jag har en tanke om att spelsystemet ska innehålla 10 färdigheter. Sedan får spelarna välja en nisch i varje färdighet där de får lite högre värde (typ +3, +15 % eller något):

Skjutvapen 50 % (revolver 65 %)
Närstrid 40 % (karate 55 %)
Kroppsrörelse 55 % (parkour 70 %)
Fordon 55 % (köra Harley Davidson 70 %)
Undersökning 35 % (undersöka fordon 50 %)
Vetenskap 60 %
Medicin 40 % (behandla brännskador 55 %)
Ockultism 30 % (svenska kulter 45 %)
Kommunikation 65 % (spela teater 80 %)
Mekanik 55 % (motorer 70 %)

Sannolikheten är nog hög att en RP med dessa specialiseringar har revolver, kör Harley, tränar karate, mekar med bilar/motorcyklar, sysslar med parkour när han/hon inte spelar svensk kultist. Basfärdigheterna är så breda som möjligt medan specialiseringarna är så smala som möjligt.
 
Top