Nekromanti Tärningar i karaktärsskapandet...

Tja, McEnroe är ju en som har ganska så instabilt psyke när han spela(de) och ödslade en massa energi på att gnälla på domaren. Och Borg,tja, hans basspel är väl legendariskt?
Kan inte några mentalt labila yxkastare eller svärdsfäktare.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo

Archer

Swashbuckler
Re: Idioten här ute

Har ofta hört dig klaga på att BRP motorn är gammal och sliten, men jag har ännu inte hört några specifika klagomål på vad som är fel. Exakt vad är det som du ogillar så (förutom att det är gammalt)?

(Inga krig tack)

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Krille

Super Moderator
Re: Idioten här ute

"Exakt vad är det som du ogillar så (förutom att det är gammalt)?"

Motorn i sig är det väl inget större fel på. Den är snabb, men lite väl odetaljerad i resultatet. Kopplingen mellan skicklighet och resultatets nivå är lite väl svag, enligt min åsikt, och det finns en del andra saker som jag inte gillar på skadebiten.

Problemet med DoD är att den varianten av BRP försöker rätta till just dessa problem med på sina håll otroligt klumpiga sätt som BRP-motorn egentligen inte kan hantera (tänker i synnerhet på alla nya färdigheter som kom till hela tiden, stridskonster, en massa nya sekundära värden och en hel hög andra fjanterier som inte hade där att göra).

Så kort sagt kan man väl säga att DoD har trimmat sönder en motor i sina försök att få motorn att göra saker som den inte var avsedd för.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Nightowl

Champion
Hauptbahnhof!! Hauptbahnhof!! (inte OT...)

Faktiskt.

Den version jag tycker efter omständigheterna är bäst är gamla grund-Drakar. För sin tid var det ett jävligt smidigt system, och det innehöll fantastiskt bra bakgrundsmaterial - inte kampanjmaterial, men material om hur man rollspelar och vad fan hobbyn är - för sin tid.

Ännu idag tror jag det rockar. Faktiskt. EDD och senare versioner har varit fullt spelbara, jodå, men i jämförelse med andra spel på samma historiska nivå var de inte lika bra som grundboxen.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och faktum är...

...att DoD6 drar in nya spelare i hobbyn med relativt hög frekvens, något som inget annat svenskt rollspel gjort på jättelänge.

Och de som börjar spela DoD6 tycker nog att det är bäst. Allt enligt ditt eget resonemang om Expert/91:an.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Re: Hauptbahnhof!! Hauptbahnhof!! (inte OT...)

Fast jag tycker mig lägga märke till att man gillar bäste det man startade med. Så det är lite nostalgi får man tänka på......Men jag håller med dig om att den grundboxen var ganska bra på att få in folk i hobbyn. Det märks ju inte minst utav den den rollspelsrevolution som drog igång i sverige under ungefär samma tid som den släpptes...

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Shadar Fal

Veteran
Precis vad jag menade.

Det spel man börjar spela är oftast det man tycker är bäst. T.ex i mitt fall tycker jag att det är så få grejor som är så roliga som att spela rollspelet som jag och två av mina vänner byggde när jag gick i 6:an. Sällan har jag sett ett så byggigt och dåligt rollspel, men fy vad kul JAG tycker att det är.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.

Nightowl

Champion
Re: Hauptbahnhof!! Hauptbahnhof!! (inte OT...)

"Fast jag tycker mig lägga märke till att man gillar bäste det man startade med."
Jo, men jag startade inte med Drakar. Jag spelade Mutant, Dungeons&Dragons och Sagan om Ringen innan jag kom att spela Drakar, och då var det Expert.

Så det är inte nostalgi i mitt fall.

Nightowl, hänsynslöst nostalgisk när det gäller Mutant - som inte var ett lika bra spel, tyvärr.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Mutant *snyft*

Nej, "riktiga" Mutant kanske inte var det mest utvecklade spelet någonsin, men det var absolut det svenska spelet med störst potential. Tyvärr gjorde ju Target samma fel där som de gjorde med DoD; de gav ut ett helt annat spel men behöll namnet. Väldigt dumt av dem, vet inte alls hur de hade tänkt undgå att bli attackerade av äldre spelare för det greppet.

Nåväl, Pyrisamfundet och Mutant-Skandinavien lever vidare i våra hjärtan. Och släpper de nuvarande ägarna av copyrighten på det någon gång så ska vi "nostalgiker" nog kunna skapa ett "nytt och förbättrat Mutant".

/Gloria Excelsior, barnsligt förtjust i "Efter Katastrofen"-spel.

Hasse

Hero
Re: Mutant *snyft*

"Nåväl, Pyrisamfundet och Mutant-Skandinavien lever vidare i våra hjärtan."

Ja precis gör det, nu har du fått min nostalgitarm att börja rycka och jag drömmer mig bort i framtid då några person i ett vintrigt skandinavien efter den stora katastrofen får i uppdrag att bege sig till Nekropolis på hemligt uppdrag. De blir jagade genom husgränder och tak för att sedan delvis komma försent för att få svar på sina frågor. Spåren leder dock vidare till Bris brygga och de bästämmer sig för att bege sig dit. På vägen till Bris brygga, efter att ha mött en grupp rebeller, så får en av personerna (min RP/images/icons/frown.gif) sitt huvud av klippt av en jättebönsyrsa och där tar historien slut.

Att det aldrig blev en fortsättning berodde på att vi slutade umgås med han som var SL, fast det är en helt annan historia som inte har med rollspel att göra.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-08-09 20:14.</EM></FONT></P>

Rickard

Urverk speldesign
Precis min tanke men...

...när jag reflekterade över det tidigare blev jag bara nertryckt. Har för mig jag kallade tråden "<A HREF=http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat=&Board=DoD&Number=110222&page=&view=&sb=&part=all&vc=1 TARGET=new>DoD6 orättvist?</A>".
Själv (SLer 91:an) ger jag <EM>mer</EM> BP till de som slår dåligt.. Bara för att balansera ut det hela. Antar att man får mer i FP för bättre GE:er istället för de gamla BC:erna.

"<EM>Min uppfattning är att det är bättre att "köpa" vad man får av två olika anledningar.</EM>"
Här är två nackdelar.
1. Man kan opta. Vanligare visserligen i DoD4-5 då det fanns gränser för BC.
2. Kan köper samma sak hela tiden. Vissa gillar att spela starka typer. Andra intelligenta lr vackra. Själv gillar jag helst att spela smidiga och vackra RP:er. Antagligen speglar det hur man vill vara i verkliga livet.
De två fördelarna du gav, Shadar Fal. Min andra kontrar du din första och den sista är bara löjlig.. Sånt gjorde man när man var 12-14 år (vilket ni kanske är, ber om ursäkt då).

/[color:green]Han</font color=green> som ,oddst yshrmynptfry onösmf