Nekromanti Tärningar

Snow

Swashbuckler
Re: Eon !

Alltid när jag slagit två sexor i första omgången så har slaget slutat med minst tio tärningar när jag var klar, oavsett hur många jag hade från början. :)

Ok, jag medger att du har en poäng (fast jag tycker fortfarande att min är större).

Snow
Dead, but still walking around

MidNight

Swordsman
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Rollspel och Gud..

"Jag är inte satanist på riktigt.
Flera av mina bästa vänner är kristna."

- Varför är det så många rollspelare som är kristna!? Vad gör kyrkan med de små stackarna egentligen? För alla vet väl att rollspelare egentligen är satanister, anarkister och kommunister, eller hur?

//MiD-individualist-javisst-NiGHT.
"I'm the best,
so fuck the rest!"

-Okänd låt från min Gott&Blandat MD.

MidNight

Swordsman
Spasmer och ett AAAAAAAAH!

- Ja, man kan ju få Torrets syndrom för mindre. ROLLspel, rollSPEL, ROLLSPEL, rollspel, RoLLsPeL... AAAAAAAAH!
Snart tänker jag börja spela bollspel. Men är det verkligen ett bollspel, eller är det ett BOLLspel eller kanske ett bollSPEL eller helt enkelt ett BOLLSPEL eller ett helt annat spel i förklädnad, för allt hänger ju egentligen på om man har en tärning eller två - för det är ju så att man inte kan ROLLspela om man har fler än två tärningar, då börjar man ju rollSPELA och akta sig den som får för sig att inte ha några tärningar alls, för då är man ju en friformare, men är man verkligen det? Är man inte en FRIformare eller en friFORMARE?

....../images/icons/tongue.gif

//MiD-visst-är-det-kul-att-ettikera-saker-NiGHT.

Rosen

Myrmidon
Re: T666 - hahaha...[nt]

Det är väl en gammal frikyrko-grej som även hörts i svenska debatter, att rollspel är satanistiska för det bästa resultat man kan få i dem är tre sexor?

--
Åke

MidNight

Swordsman

Visst, men även ett populärt begrepp. Rollspelare = satanister. Det var åtminstone populärt när jag gick i högstadiet, för då trodde alla att man var satanist om man spelade rollspel. /images/icons/tongue.gif

//MiDNiGHT. - där ser man vad "de övergivnas arme" gjorde med folk..

SKIN69

Warrior

MidNight

Swordsman
Re: Rollspel och Gud..

"Betackar mig gärna för att bli kallad kommunist... Anarkist och satanist med för den delen."

- Jaha, är det något fel på att vara anarkist, kommunist eller satanist!? Är du en förtyckare!? En nasist, kanske? För det är ju också någonting som rollspelare är! Det vet ju alla!

"Kan det klassas som satanistiskt när huvuddelen av alla äventyr går ut på att göra goda gärningar?"

- Vad spelar du för mystiska rollspel? Alla vet väl att både Call of Chthulhu och Kult går ut på att genomgöra onda blodsriter med människooffer i och att haila i kapp!

//MiD-nog-vet-jag-hur-det-ligger-till-NiGHT.

Krille

Super Moderator
Högeranarkistisk konspiration

"Rollspel är snarast kapitalistiskt med tanke på hur mycket alla böcker och tärningar kostar per månad."

Nehejdu! Rollspel är en högeranarkistisk konspiration för att förbereda dagens ungdom till ett framtida korståg och maktövertagande, och SVEROK är den sammanknytande faktorn. Det gäller att bli så "outlaw" som möjligt så att man kan genomföra gränsöverskridande handlingar. Rollspelare får genom sina spelkoncept träna historia, matlagning, rollgestaltande, retorik, manipulation, psykisk och fysisk tortyr, sexmagi och terrorism.

Det har jag minsann läst i en bok!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

MidNight

Swordsman
Re: Högeranarkistisk konspiration

"Nehejdu! Rollspel är en högeranarkistisk konspiration för att förbereda dagens ungdom till ett framtida korståg och maktövertagande, och SVEROK är den sammanknytande faktorn. Det gäller att bli så "outlaw" som möjligt så att man kan genomföra gränsöverskridande handlingar. Rollspelare får genom sina spelkoncept träna historia, matlagning, rollgestaltande, retorik, manipulation, psykisk och fysisk tortyr, sexmagi och terrorism."

- Javisst! Vi har ju alla viktiga element i terroristrollspel som neotech där man faktiskt kan läsa sig till vilka vapen som är bäst och vilken ammunition som gör mest skada!! I ett annat rollspel kan kan tillochmed lära sig att sprängvågorna från granater tar ut varandra - så håller man i en granat i var hand blir man ju inte skadad!
Men, sexmagi är ändå min favorit - bättre raggningsreplik kan väl ändå inte finnas: "Öh, du bruden.. skaru hänga me hem å testa lite sexmagi *hö,hö,hö*"..

//MiDNiGHT. - som också läst en bok, där författarna är högutbildade psykologer och pedagoger minsann!

Rosen

Myrmidon

<I>där ser man vad "de övergivnas arme" gjorde med folk..</I>

Nog mest deras mediadebatter och föredragsturnéer, som fick kvällstidningarna att skriva en massa Piff&Puffiga artiklar om rollspel. Sett i efterhand verkar boken snarast ha fungerat som deras egen likkista - efter att den kom ut slutade alla att lyssna på dem.

--
Åke

Vindhand

Myrmidon
Re: Blanda och ge

Åter andra saker måste beskrivas i ett naturligt språk (svenska) för att man över huvud taget ska kunna komma på hur man regeltekniskt ska lösa det.

Eh, ja. Det är rätt riktning eftersom man då _inte_ begränsas i sin kreativitet av regelsystemet. Man hittar på vad man vill göra och översätter sedan det till termer regelsystemet kan hantera.

Å andra sidan, behövs så många variationer för att skapa en bild av vad som händer?

Ehm, ja. Hur det höga hugget görs avgör rätt mycket vilka försvar som är rimliga. Om man vill (som jag vill) att folk skall leva sig in i striden och försöka se den för sitt inre öga snarare än att se det som en regelmekanisk övning så är det rätt viktigt med den sortens variationer.
Tre ex:
* Det höga snabba hugget görs rakt ovanifrån: det kan funka att ta ett steg tillbaka eller att fånga det på skölden och göra ett hugg mot benen.
* Hugget är en stöt mot halsen: man kan ducka åt sidan eller kanske göra en blockerande motattack (stoppstöt t.ex).
* Hugget är horisontellt mot huvudet: Man kan ducka på stället eller kanske avleda anfallet litet med skölden under tiden man gör en motattack.

Man behöver inte alltid gå in på en sådan detalj; det får anpassas efter situationens dramatiska behov och relativ skicklighet.

En långrandig beskrivning av ett högt snabbt hugg kan kanske förstärka att det är högt, men definitivt inte att det är snabbt. Tvärtom. Således förstör den långa beskrivningen snarare intrycket och intentionen med ett högt snabbt hugg.

Ehm, så varför beskriva det långrandigt? Naturligt språk är som sagt flexibelt och kan varieras efter situationen, det är ju hela poängen.

Massuppfittning. Jag sa inte att striden är ointressant. Jag sa att beskrivningen av manövern är ointressant.

Varvid det naturliga språket säkerligen är kapabelt att beskriva det _mindre_ utförligt än Eons regler.

Massuppfittning. Detaljen är inte ointressant, bara det grandiosa sömnpillret, f'låt, ryska tegelstenen, f'låt, beskrivningen av den.

Varför skulle en naturligt-språk-beskrivning nödvändigtvis vara långrandig? Om man absolut inte tycker att en beskrivning av läget vore intressant (vilket vore rätt förvånande) kan man helt utelämna den och enbart använda det lättviktiga regelsystemet under.
Jag lovar dig att om man skalar bort allt beskrivningar heter och kör de båda systemen så snabbt tärningarna håller så ökas DoDs försprång rätt avsevärt.

I.o.f.s förstår jag fortfarande inte hur en strid som inte är värd att beskriva skulle kunna vara värd att spela... kanske i D&D när man splattar tusentals kritter per mystisk grotta, men då är nog både DoD och Eon överdetaljerade (kroppsdelar?!?!).

Ehrm... för att vara en beskyddare av det svenska språket så är du väldigt bra på att missa frasen "Frivillig regel".

Hur många av dem är relevanta för beskrivandet av striden? De flesta hanterar ju hur svårt saker är, inte vad man kan göra eller hur det ser ut.

Och om de får spelaren att vilja skjuta spelledaren om han inte kommer till saken, då? Jfr Harrison Ford i föregående inlägg.

Då har spelledaren varit för långrandig. Det är inget man behöver vara om man inte vill (det är lättare att låta bli faktiskt).

Vad gör man i Eon om spelarna vill skjuta spelkonstruktören för att det tar (som det känns) oändligt många tärningsslag för att avgöra ett litet hugg? Det är nog svårare att banta regler "in-game" än vad det är att dra ned på långrandigheten i beskrivningar.

Håller inte med. Kreativitet är obegränsad. Det är möjligen beskrivningen av resultatet som är begränsad, och det är då man tar det språk som är bäst för uppgiften.

Vilket är hela poängen: Eon som språk är begränsat. Använder man uteslutande "Eon" för att beskriva så kommer ens beskrivningar vara begränsade. Är ens beskrivningar begränsade så är ens handlingsfrihet och kreativitet begränsad.

Står valet mellan flera olika språk så väljer jag det som löser uppgiften effektivast, det vill säga framför budskapet från mig till mottagaren.

Så, varför är inte "Drakväktarna"s strider skrivna i Eons beskrivningsspråk då?

Krille

Super Moderator

"Så, varför är inte "Drakväktarna"s strider skrivna i Eons beskrivningsspråk då?"

Tre skäl.

1) Av hysteriska skäl anses det att romaner ska skrivas på naturliga språk.

2) Ett av romanens syften är att sprida Eon till folk som inte spelar Eon. Denna målgrupp är inte införstådda med Eons beskrivningsspråk och missar således budskapet. Av samma skäl läser de flesta svenskar Dostojevskij översatt till svenska.

3) Romanerna har inget krav på interaktivitet, och har därför inte något behov av Eons regelspråk.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Nightowl

Champion

Då måste GURPS vara ett spel för kristen indoktrination - det allra bästa du kan slå är 1+1+1=3, den heliga treenigheten, medan det sämsta du kan slå är tre sexor, 666.

Nightowl, använder numerologik

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen

Vindhand

Myrmidon

Tror du att eonspelare (införstådda med regelsystemet) hade tyckt bättre om en bok med striderna beskrivna enbart med eons regler?

(vad hände med resten av inlägget? var det inte värt att svara på?)

Vindhand

Myrmidon

Bar om man spelar satans anhang (demoner)... för den rätta sidan är det 1,1,1 (vars summa är tre) som är bäst :)

MidNight

Swordsman
In Nomine..

..har samma system egentligen. Förutsatt att du är 'god', då.
Är man ängel och slår 1+1+1, då blir det 'divine intervention', medan om du slår 6+6+6 så går det åt helvete! /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT.
"If you abandon the rigorism of science you are no longer a mathematician - you are a numerologist!" - Den äldre matematikern i Pi.