Nekromanti Tärningar

Nightowl

Champion
Re: In Nomine..

Ich weisse, men där är det ju AVSIKTLIGT... Vilket liksom förtar hela poängen... eftersom "tre sexor är bäst så rollspel är satanistiska" är så jäkla poängmissande från början.

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen

MidNight

Swordsman
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: In Nomine..

"Ich weisse, men där är det ju AVSIKTLIGT... Vilket liksom förtar hela poängen... eftersom "tre sexor är bäst så rollspel är satanistiska" är så jäkla poängmissande från början."

- Mina intentioner låg blott vid det försumbara målet att upplysa de ofrälse som inte förstår hur In Nomines system ser ut. Endast ett kort sidospår.

//MiD-spelar-metal-och-punk-i-samma-band-NiGHT.

Hjonas

Veteran
Re: T4...

Skitbra att simulera fotanglar med.. :)

/HJonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]

Hjonas

Veteran
Re: En SL's arsenal (OT)

Jag har en 10x10x10 cm stor T6'a (av metall), fast den har jag aldrig slängt i huvudet på nån. Har dock tappat den på foten och det gjorde.. ONT!

/Hjonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]

Hjonas

Veteran
Re: Högeranarkistisk konspiration

Okej, när tågar vi mot riksdagshuset då?. :)

/HJonas

MidNight

Swordsman
Re: In Nomine.. (OT)

"Punk-metal, eller punk ibland och metal ibland?"

- Ja du, det var en bra fråga. I själva verket är jag mycket dålig på labeling, så det lämnar jag helst åt andra. Personligen så lyssnar jag egentligen hellre på musikstilar som Ambient, Neo-Techno, Deep Forest och en del Horrorcore, eventuellt lite Industrial, men inte Industrialmetal, Epic power metal eller Speedmetal.. /images/icons/tongue.gif

//MiDNiGHT. - jag hatar labeling.
Slask: "Tiomiljonersfrågan: Är hårdrock det samma som metal?"

...ähum. Ville du ha ett svar?
Jaja, vi spelar nog främst en Jävla Blandning™, med metal, punk, rock, whatever om vart annat.

Rosen

Myrmidon

<I>"Tiomiljonersfrågan: Är hårdrock det samma som metal?"</I>

Tekniskt sett... njäe.
Hårdrock tillkom i slutet av 60- och början av 70-talet med Purple, Sabbath & co (dvs, plus en <I>myriad</I> liknande band från samma tid som inte är fullt lika ihågkomna av eftervärlden) - metal föddes omkring jättesent 70-tal när rot-grenen heavy metal blommade upp med band som Saxon och Maiden (och när Judas Priest bytte till läderimage, förstås). Den spann ju vidare på gamla stilar, så metal är väl hårdrock men hårdrock behöver inte vara metal...

Bara för att beröra det tidigare ämnet så brukar världens första egentliga satanist-hårdrock-låt sägas vara Black Widows 'Come to the Sabbath' (1972). Första gången jag hörde den höll jag på att garva på mig; fånighetsfaktorn var helt enkelt bedövande.

--
Åke

Krille

Super Moderator
Re: Blanda och ge

"Tror du att eonspelare (införstådda med regelsystemet) hade tyckt bättre om en bok med striderna beskrivna enbart med eons regler?"

Möjligt. Jag uppskattade i alla fall när Neal Stephenson slängde in (körbara) Perl-program i sin bok Cryptonomicon.

"vad hände med resten av inlägget? var det inte värt att svara på?"

Nä. Vi är fastlåsta. Du verkar inte anse att Eons regler är ett praktiskt eller ens tänkbart sätt att kommunicera på. Jag anser det motsatta. Kommer vi någon vart på den punkten?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon

Möjligt. Jag uppskattade i alla fall när Neal Stephenson slängde in (körbara) Perl-program i sin bok Cryptonomicon.

Hmm... det är synd att du inte verkar uppskatta de möjligheter naturligt språk ger en vad gäller dramatik, stämning och varierad beskrivning. Det är tur att du nog är i minoritet så att man slipper drabbas av att nästa utgåva av t.ex. Tolkiens trilogi blir omtolkad till ett "effektivt" handlingsbeskrivande macrospråk. ("biter_av (Gollum, Frodo.finger.ringfinger)" ;)

Du verkar inte anse att Eons regler är ett praktiskt eller ens tänkbart sätt att kommunicera på.

Visst kan det vara ett praktiskt och tänkbart sätt att kommunicera på men det är inte heltäckande nog eller flexibelt nog att _ersätta_ det naturliga språket. Det (eon) är mindre lämpat för att _beskriva_ vad som händer i en strid. M.a.o: systemet lämnar ur saker ser ut rätt öppet.

Jag hävdar att
A: Det finns situationer så man behöver utvidga det (eons regelspråk) med naturligt språk (beskriva hur det där snabba höga hugget faktiskt ser ut)
B: Det finns situationer då det egentligen vore bättre att inte behöva beskriva en strid fullt så _utförligt_ (som eons system gör).

Är detta verkligen en åsikt diametralt motsatt din egen? Hörs det verkligen _ingen_ beskrivning utöver formaliserade regeltermer under dina Eon-spelmöten? Är det aldrig du känner att en mer översiktlig behandling än Eons hade varit lämplig?

Vidare till kreativitetsproblemet:
Är det så orimligt att man får svårare att röra sig utanför de mönster som favoriseras av regelsystemet om man enbart beskriver i termer av regelsystemet snarare än om man beskriver en handling i naturligt språk för att sedan översätta den till någon kombination av de existerande reglerna (och ev. litet improvisation från SL)? Varför?

Kommer vi någon vart på den punkten?

Vem vet... det vore ju kul.

SleazeRat

Veteran

Precis den slutsats jag kom fram till när jag och MidNight diskuterade detta IRL (då jag yttrade det hemska citatet).

Vi kom fram till att:
Metallica är hårdrock och Iron Maiden är hårdrock.
Iron Maiden är Heavy Metal och Metallica är INTE Heavy Metal.

//Slask, som blivit erbjuden att vara med i samma band som MidNight, men saknar talang för både instrument och sång... =(

Ps. Jag lyssnar mest på Industrial, Industrial Rock, Industrial Metal och Industrial Electronic... hmm, märks temat? =)

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...

Krille

Super Moderator

"Hmm... det är synd att du inte verkar uppskatta de möjligheter naturligt språk ger en vad gäller dramatik, stämning och varierad beskrivning."

Tja, jag uppskattar flexibilitet och möjligheter. Det finns saker som bättre uttrycks i andra språk än naturliga. Varande datanörd blandar jag språk hejvilt för att lösa uppgiften. C++ funkar dåligt för databasuppgifter och SQL är uruselt för det jag skriver i C++. Båda är totalkatastrofala när det gäller att prata med användaren.

Jag ser inget problem att blanda språk hejvilt även när jag spelar rollspel. Regelspråk används när det är praktiskt, och vanligt språk används när det är praktiskt.

Är det så svårt att förstå?

"Är det så orimligt att man får svårare att röra sig utanför de mönster som favoriseras av regelsystemet om man enbart beskriver i termer av regelsystemet snarare än om man beskriver en handling i naturligt språk för att sedan översätta den till någon kombination av de existerande reglerna (och ev. litet improvisation från SL)? Varför?"

Därför att kreativitet är inte beroende av kommunikation. Kommunikation kan begränsas av frånvaron av språk. Kreativitet kan inte göra det. Kreativitet är något som finns innanför pannbenet innan det har kommit ut genom munnen och in i mottagarens öron. Det är först då, då kreativiteten upphört att vara kreativitet och blivit kommunikation, som det kan hämmas av språk.

Således använder jag det språk som tillåter min kreativitet att nå mottagaren. Om det är svenska eller regeltermer spelar mig ingen roll, så länge som mottagaren kan ta emot och förstå mitt budskap. Jag anser att Eons regler hjälper mig i den kommunikationen.

Resten är för dumt för att kommenteras.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Hasse

Hero

Vill bara påpeka att Metallica är(?) trash metal vilket är en snabbare och tyngre form av heavy metal.

Att jag satt ? efter är, är att efter det svarta albumet så tycker jag att man iofs knappast kan säga att de spelar trash längre.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-03-02 21:59.</EM></FONT></P>

Hasse

Hero
Re: Högeranarkistisk konspiration

Precis, vi måste vara diskreta så att SÄPO inte förstår hur rätt författarna till en viss bok hade. Vi vill ju inte att folk får reda på rollspelandet inte är så oskyldigt som vi lyckats lura i dom.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Vindhand

Myrmidon

Det är först då, då kreativiteten upphört att vara kreativitet och blivit kommunikation, som det kan hämmas av språk.

Vad är det för mening med att vara kreativ (i ett rollspel) om man inte kan kommunicera iden till någon? M.a.o: en flaskhals i kommunikationen innebär en begränsning av den överförbara kreativiteten.

Jag skulle också vilja hävda att ens språk färgar ens kreativitet. Om man vänjer sig vid att man har mängden X av valalternativ i en given situation (där mängden X är de saker man kan göra som regelsystemet hanterar) är det nog mycket svårare att bryta sig utanför dessa ramar och komma på något nytt.

SleazeRat

Veteran

Hmm... jag trodde Sepultura var Trash Metal, men de och Metallica låter helt olika. Då kan jag bara dra samma slutsats som du, att Metalllica har slutat med det.

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...

MidNight

Swordsman

"efter det svarta albumet så tycker jag att man iofs knappast kan säga att de spelar trash längre."

- Precis. Det var efter Svarta Albumet (Metallica/Snake/Whatever) som de blev bra. (Tycker jag..)

//MiDNiGHT. - Skillnaden mellan Iron Maiden och Metallica enl. äldre musikaffärsinnehavare:
"Iron Maiden är kvar i samma gamla skrän, medan Metallica utvecklas och faktiskt kan göra musik."
Kompletteras av en annan medlem i "mitt" band:
"Vafan! Det går ju inte att köra Metallica utan två gitarrer - vad gör dom allt så komplicerat för!? Iron Maiden är mycket enklare.."