Nekromanti Tärningar

BJD

Veteran
I Dod vilka tärningar behöver man jag har hört att man ska ha en 100 sidig men det finns väl ingen 100 sidig tärning?

Count

Warrior
Hm, man behöver en hundra sidig tärning, men det går lika bra att spela med två T-10:or, den ena står för tio-tal och den andra för en-tal.

Tex. *slår tärningar* RESULTAT: ena T-10 (den som ska vara tio-tal) visar 0, den andra visar även noll.

SLUTRESULTATET BLIR: 100.

Skulle jag te.x slå 0 med tio-tals tärningen och 2 med en-tals tärningen skulle inte detta bli 102, utan 2.

Hoppas att det där hjälpte dig...

Jo, en sak till... förstår du inget av åvanstående så kan du alltid köpa en tärning med 100 sidor (jopp, det finns! jag har sett det själv!), dom är ganska runda och vad jag har hört, jätte kassa...

Nåja hoppas att detta hjälpte.

MvH Martin

Riddaren

Swashbuckler
Det finns 100-sidiga tärningar... Men är ganska sällsynta. Det enklaste och det som också nämns i de regelböcker jag läst (DoD, SRR, MERP, RMSS m.m.) Anger att det slås med två 10-sidiga tärningar där den ena är ental och den andra tiotal, resultatet 00 avläses som 100 och inte som 0.

Enklast är att använda två tärningar samtidigt med olika färg, och den ena färgen är ental och den andra tiotal.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Rosen

Myrmidon
<I>Hm, man behöver en hundra sidig tärning, men det går lika bra att spela med två T-10:or, den ena står för tio-tal och den andra för en-tal.</I>

Sen <I>kan</I> man slå en T10 två gånger också. (-:

<I>förstår du inget av åvanstående så kan du alltid köpa en tärning med 100 sidor (jopp, det finns! jag har sett det själv!), dom är ganska runda och vad jag har hört, jätte kassa...</I>

Hm? Zocchihedroner är möjligen lite bökiga att avläsa när man är ovan, men det brukar ge sig självt rätt fort. Nåt annat fel har jag då inte märkt med dem..?

--
Åke

Count

Warrior
Vad är Zocchihedroner?

Det problem jag har hört är att dom rullar i evigheter (beror på hur hårt man kastar) och att dom ska vara svåra att läsa av...

MvH Martin

För att kunna spela DoD version 6 krävs följande i tärningsväg...

Ett antal T6:or (Speciellt om man skulle råka på en drake vilken har typ 9 T6:or i skadebonus). Så du kan behöva ett par.

En T8:a

En T12:a (vilken jag i och för sig aldrig har använt, men det står att man ska ha en på baksidan av regelboken så vad ska man göra.

En T4:a

Och till slut en T100

Man kan även behöva en T2:a och en T3:a men man kan lika gärna använda sig av T6:or och T4:or och halvera talen man slår fram.

torvik@brevet.nu
<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A>

Sårias

Veteran
Re: Vad är Zocchihedroner?

Dom rullar olika långt beroende på hur man kastar dom precis som du säger. Men avläsandet är lika lätt som på en vanlig t-10 eller t-6:a. Däremot är den aningen större än dom tärningarna jag är van vid vilket har inneburit att denna enorma golfboll inte anväds p.g.a. transportproblem. Jag kör med microtärningar när jag är spelare (mina turtärningar) och jätte tärningar när jag SL:ar (fick inte använda turtärningarna för mina kompisar jag slog perfekt varannat slag).

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Riddaren

Swashbuckler
"Man kan även behöva en T2:a och en T3:a men man kan lika gärna använda sig av T6:or och T4:or och halvera talen man slår fram."

Jopp, men här föredrar jag nog att använda en T6:a och dela med antingen 2 (för en T3) och med 3 (för en T2) och avrunda uppåt.

Orsaken är att det inte existerar en 3-sidig eller 2-sidig tärning, visserligen skulle man kunna tillverka en 2-sidig tärning av hård kartong eller plywood eller liknande, men då förlorar du den underbara tjusningen av en tärning som rullar... Det skulle bli ett magplask rent ut sagt /images/icons/smile.gif

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Maggan

Swordsman
Vad jag har hört...

...så ska dom också innehålla några tyngder som ska få den att stanna NÅGON gång, och inte bara rulla vidare hela tiden... /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Edgar

Warrior
Jag har faktiskt en t3. Det är iofs en t6, men den går bara upp till 3 (ja den har två av varge tal).

//Kalle - lyssnar på Hendrix goes Beatles

Rickard

Urverk speldesign
Det finns också 10-sidiga tärningar som det står 10, 20, 30 osv. på. En regel jag brukar köra med är att den mörkaste T10:an är 10-tal. Detta för att jag inte bara ska slå och sedan komma på att jag inte bestämt vilken tärning som är 10-tal.

"<EM>En T12:a (vilken jag i och för sig aldrig har använt...</EM>"
Man kan bestämma slumpvis riktning. Kolla bara på din analoga klocka för veta riktningen.

"<EM>Vad jag har hört... /---/ ...så ska dom också innehålla några tyngder som ska få den...</EM>"
Den jag sett är runt och innehåller små järnkulor. En jag känner tappade en sån på golvet så att den sprack. Massor av kulor rullade ut över golvet.

"<EM>Jag har faktiskt en t3. Det är iofs en t6, men den går bara upp till 3</EM>"
En kompis utbrast "Jag har inte slagit en enda fyra med den här tärningen!" när han slog med min T3. Att han inte heller slagit en enda 5:a el. 6:a kom aldrig över hans förstånd. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som inte orkade berätta om T10-incidenten

Rosen

Myrmidon
Re: Vad är Zocchihedroner?

"Zocchihedronen", den 100-sidiga tärningen - ges/gavs ut av Gamescience. Till form och storlek ungefär som en golfboll.

<I>Det problem jag har hört är att dom rullar i evigheter (beror på hur hårt man kastar)</I>

Njae. Som Maggan skrev är tärningen ihålig och fylld till ungefär hälften av små plastkulor eller nåt, som fungerar som en rätt effektiv broms. Den rullar oftast inte mycket längre än andra tärningar.
Det får den fö att ge ifrån sig ett rasslande läte när den rullar, vilket också gör den till en alldeles utmärkt kattleksak. (-:

<I>och att dom ska vara svåra att läsa av...</I>

Lite svårare än T10:or o dyl, jo, men det är mest en vanefråga.

--
Åke

Krille

Lord
"Detta för att jag inte bara ska slå och sedan komma på att jag inte bestämt vilken tärning som är 10-tal."

Skulle jag hamna i den sitsen så brukar jag ha som standardregel att tärningen till vänster är tiotal, tärningen till höger är ental. Det gör dessutom att man kan slå T100 med likfärgade T10.

[T12]: "Man kan bestämma slumpvis riktning. Kolla bara på din analoga klocka för veta riktningen."

Eller så kan man spela Neobunnies. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Renfield

Swordsman
T4
T6
T8
T10
T12
T20

De är de enda som behövs, T100 kan du enkelt smulera genom att slå två T10 och låta den ena vara tiotal, och den andra ental...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Legioth

Swordsman
Ingen tvekan...

...om att mitt system är bästa.

Jag har en (smygreklam) Ti-86 grafisk kalkylator.
Till den har jag skrivit ett program som dels kan "kasta" de vanliga tärningarna åt mig med några få knapptryck. Sedan kan jag också säga att den t.ex. skall "kasta" en 17 sidig tärning 5 ggr och slå ihop reslutatet, eller ta draken skadobonus som nämns här under på en gång, vänta en liten stund och få resultatet. Det går MYCKET snabbare än att kansta 9 tärningar och räkna ihop resultatet.

Jag tog också lite tid på mig med att programmera in träfftabellerna, så med en knapptryckning får jag direkt ett träffområde, antingen för när eller avståndsstrid, jag år välja vilket.

En annan bra sak med att använda räknaren är att man som SL kan kasta tärningarna utan att spelarna har en chans att veta att man gör det.

Renfield

Swordsman
Re: Ingen tvekan...

Jag har märkt att slumpen inte riktigt är likadan som med hederliga tärningar...
Jag har en gammal sharp, inte grafräknare, men med programfunktion. Till den programmerade jag in alla de klassiska tärningarna, och med T20:n, så slog jag mycket oftare perfekt och fummel än med de hederliga tärningarna...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Legioth

Swordsman

Hjälp!!!
Det låter inte bra, men lyckligtvis så ger jag mig inte så lätt. Så jag skriver att program som kastar 1T20 tusen gånger och räknar 1:orna och 20:orna, väntar en stund och konstaterar att jag får 48 1:or och 55 20:or. Det blir 4,8% respektive 5,5%. Och om slumpen får härja fritt så borde det bli exakt 5%. Men med så lite som 1000 kast så blir det ju nog en viss osäkerhet, men det skulle ta så lång tid för räknaren att göra fler försök...

Men jag är medveten om att det vissa räknare inte fördelar "slumpen" jämt. Men nu kan jag ju vara säker på att min gör det...

Dessutom hade jag en tärning som faktist gav för många ettor...

Legioth

Swordsman

Har lite tråkigt, kör 10000 försök, får 476 respektive 514... Så för mig är slumpen riktig...