Nekromanti Tärningsmatte

obak

Hero
Hjälp mig med en formel för att bestämma chansen att slå lika med eller under N med två av T tärningar där man använder de två lägsta resp. högsta resultaten.
Ex. N är 15, tärningarna är 3t20, använd dom två högsta/lägsta utfallen. Vad är chansen för två tärningar under N resp bara en tärning under N?

Överkurs, vad är chansen att slå under N med två av T tärningar OCH få en dubbel?

obak

Hero
Tack så mycket, skall kika igenom detta vid tillfälle.

Staffan

Myrmidon
Eller vad tusan, vi gör ett försök. Vi börjar med lite definitioner:

n! (uttalas "n-fakultet") = 1*2*...*n. (0! definieras som 1). Exempel: 4! = 1*2*3*4 = 24
C(n,k) är binominalkoefficienten av n och k, och är antalet sätt man oordnat kan välja k element ur en mängd med storleken n. C(n,k) = n!/(k!*(k-n)!). Ska egentligen skrivas men det funkar inte i löptext. Exempel: Säg att du har elementen a, b, c, d, e, f, och g. Du ska välja tre av dessa, men ordningen spelar ingen roll (abc är samma som bac). C(7,3) = 7!/(3!*4!) = 5040/(6*24) = 35.

Sedan kommer vi till sannolikheten du faktiskt frågar efter (som vi kallar S): chansen att på tre slag med T20 slå under eller lika med 15 två gånger. Vi definierar två sannolikheter: P är chansen att på ett slag slå 15 eller lägre (0,75), och Q som är chansen att inte slå 15 eller lägre (0,25). Det du är ute efter är alltså chansen att slå två slag av tre på 15 eller lägre, och ett slag på 16 eller mer, alltså två P och ett Q.

S = C(3,2) * P^2 * Q = (3!/(2!*1!)) * 0,75^2 * 0,25 = 3 * 0,14 = 0,42 (jag har avrundat till två siffror för enkelhetens skull).

Att bara slå en tärning på 15 eller lägre blir då C(3,1) * P * Q^2 = 3 * 0,75 * 0,25^2 = 0,14.

Överkurs: vi har redan bestämt sannolikheten att slå två av tre tärningar på 15 eller lägre till 0,42. Då har vi alltså två tärningar som båda visar en siffra i intervallet 1 till 15. Chansen att de visar samma siffra är helt enkelt 1/15. Alltså: chansen till en dublett är 0,42/15 = 0,028.

Attachments

CapnZapp

Myrmidon
[h=1]Troll dice roller and probability calculator[/h] http://topps.diku.dk/torbenm/troll.msp

(Jag är medveten om att orginalpostaren ville ha formler och "riktig" matte, så betrakta detta mer som en kundinformation till övriga läsare, som bara drogs hit av den mer allmänna titeln "trådmatte"... :)

obak

Hero
Halva tråden överlevde kraschen
Men hur var det man räknade ut procenten för en resp. två lyckade utfall om man bara använder sig av två t20?

Staffan

Myrmidon
OK, vi försöker igen med introduktion till kombinatorik och sannolikhetslära. Vi tar det steg för steg.

Vi börjar med begreppet n! (utläses "n-fakultet"), vilket definieras som produkten av alla naturliga tal upp till n (alltså 1*2*3*...*n). Det är, bland annat, antalet sätt man kan ordna n element. Har du de fyra bokstäverna A, B, C, och D kan du till den första platsen i ordningen välja bland fyra bokstäver, till andra platsen vinns det tre kvar, till tredje två kvar, och till sist bara ett. 4*3*2*1 = 4! = 24. Hade du haft 5 bokstäver hade antalet blivit 120, så som synes sticker värdet på n! iväg rätt snabbt. 0! är definierad som 1, för den goda sakens skull.

Om vi sedan säger att du har tio bokstäver, och ska välja ut tre av dessa (utan att repetera). Första bokstaven har du tio val på, på den andra har du nio, och på den tredje har du åtta. Det blir 10*9*8 val. Man ser lätt att det är början av 10*9*8*7*6*...*1. De delarna som inte är med är ju från 7 och nedåt (10 minus de 3 du valde) - alltså kan du välja dem på 10!/7! sätt. För att generalisera det hela: Om du ska välja k element av n där ordningen spelar roll kan du göra det på n!/(n-k)! sätt.

Om sedan inte ordningen spelar roll på de 3 valda elementen (t ex för att de är likadana) så har vi ju redan kommit fram till att de kan ordnas på 3! olika sätt, eller k! i det allmänna fallet. Delar vi vårt tidigare resultat med detta får vi 10!/(3!*7!) i det specifika fallet, eller n!/(k!*(n-k)!) i det allmänna fallet. Detta skrivs C(n,k), eller
om man inte är radbunden. Så långt kombinatoriken.

Om vi sedan går in på sannolikhetslära, så kan vi definiera P som sannolikheten för en händelse (t ex ett lyckat tärningsslag), och Q = 1-P som sannolikheten att det inte händer (misslyckat tärningsslag). P och Q uttrycks alltid som tal mellan 0 och 1.

Sannolikheten för att flera av varandra oberoende händelser ska hända är lika med produkten av dessa händelsers sannolikheter. Chansen att jag ska lyckas två gånger i följd är P*P (eller P^2), chansen att jag ska misslyckas två gånger i följd är Q*Q = Q^2, chansen att jag ska lyckas och sedan misslyckas är P*Q, och chansen att jag ska misslyckas och sedan lyckas är Q*P. Slår jag fyra gånger är möljigheterna som följer:
PPPP
PPPQ
PPQP
PQPP
QPPP
PPQQ
PQPQ
PQQP
QPQP
QQPP
QPPQ
QQQP
QQPQ
QPQQ
PQQQ
QQQQ

Om vi inte bryr oss om ordningen på slagen, utan endast hur många lyckade, så har vi fyra olika utfall:
4 lyckade - PPPP
3 lyckade - PPPQ, PPQP, PQPP, QPPP
2 lyckade - PPQQ, PQPQ, PQQP, QPQP, QQPP, QPPQ
1 lyckad - QQQP, QQPQ, QPQQ, PQQQ
0 lyckade - QQQQ

Som synes är chansen för alla sex utfallen i "2 lyckade" samma: P*P*Q*Q, eller P^2*Q^2. Chansen att någon av dem händer blir summan av de sex sannolikheterna, alltså 6*P^2*Q^2

Hur vet vi då hur många olika kombinationer som finns för varje val? Jo, det är ju svaret på frågan "hur många sätt kan jag välja k positioner av n möjliga utan att ordningen spelar roll?" Och det är, som vi redan sett, C(n,k). Vi prövar och se om det stämmer:

C(4,4): 4!/(4!*0!) = 24/24 = 1
C(4,3): 4!/(3!*1!) = 24/6 = 4
C(4,2): 4!/(2!*2!) = 24/(2*2) = 24/4 = 6
C(4,1): 4!/(1!*3!) = 24/6 = 4
C(4,0): 4!/(0!*4!) = 24/24 = 1

Vi summerar: Vi vill veta sannolikheten för k lyckade slag av n försök. Vi vet följande:

Det finns C(n,k) olika utfall som alla ger k lyckade.
Vart och ett av dessa utfall har sannolikhet P^k*Q^(n-k)

Den totala sannolikheten blir då C(n,k) * P^k * Q^(n-k)

Vill man ha reda på sannolikheten för minst k lyckade får man helt enkelt summera (chansen för minst 3 av 5 är lika med chansen för exakt 3 av 5, 4 av 5, och 5 av 5).

obak

Hero
Har gjort några excellark och kikat på detta, får det att funka när det gäller dom "Lätta" slagen, vill säga när en eller två tärningar utfaller under eller lika med P
Men jag vill även använda det för Svåra slag, vill säga slag där det räcker med att två tärningar utfaller över P, min tanke är att summera alla utfall bestående av 0-(n-2) lyckade och på så vis få ut risken för tå misslyckade utfall på samtliga tärningar, dock vet jag inte om jag lyckats, tycker jag får lite underliga sifror...

Attachments