Faehrengaust
Hero
Håller på att vela mellan flera olika tärningsmekaniker för att slå t.ex. färdighetsslag.
Det jag skulle vilja uppnå är enkelhet, snabbhet och lagom differentiering av resultat. Men det vill väl alla? Men om jag bryter ned det lite mer:
Det jag funderar på är att använda ett vanligt slag med Färdighet + T10 och jämföra med svårighetsgrad. Är det över så är det lyckat.
Men det ger bara 2 resultat; lyckat eller misslyckat.
Men om man lägger till en tärning till och adderar de separat från varandra (dvs lite som en tärningspöl men med modifikationer på tärningarna) så kan man få:
För att få 4 resultat så måste man använda 3T10 och det betyder 3 additioner samt 3 jämförelser vilket börjar övergå min smärtgräns. Vad tror ni? Vore det för smärtsamt att slå på det sättet?
Standardfallet vore att man har ca 5 i FV och att svårighet är 10. Så det blir 5 + t10 jämför med 10 tre gånger och sedan sammanställa resultatet.
Alternativet vore att man drar av FV från svårighetsgraden. Men då har vi en subtraktion och det var ju inte önskvärt...
Dessutom skulle jag mycket hellre ha 2 tärningar än 3 eftersom det passar resten av mina planer bättre. Jag vill nämligen att färgen på tärningarna spelar roll i vissa fall, men jag vill bara ha 2 färger, inte 3.
---
Ytterligare ett alternativ är att man slår 2t10 som ovan och tolkar sedan resultatet:
---
Ytterligare en möjlighet är att använda 2t10 men tolka resultaten annorlunda:
Men jag gillar inte mittenresultatet. Det för inte berättelse framåt.
---
Någon som har en idé som gör att jag kan komma till mitt önskade resultat?
Det jag skulle vilja uppnå är enkelhet, snabbhet och lagom differentiering av resultat. Men det vill väl alla? Men om jag bryter ned det lite mer:
- Ingen subtraktion, det är för jobbigt
- Inte för mycket addition heller
- Inte för många tärningar (helst 2 men absolut max 4), det är för jobbigt och störande
- Helst bara en typ av tärning i hela spelet
- Helst 4 olika resultat
- Helt misslyckat
- Delvis misslyckat
- Delvis lyckat
- Helt lyckat
Det jag funderar på är att använda ett vanligt slag med Färdighet + T10 och jämföra med svårighetsgrad. Är det över så är det lyckat.
Men det ger bara 2 resultat; lyckat eller misslyckat.
Men om man lägger till en tärning till och adderar de separat från varandra (dvs lite som en tärningspöl men med modifikationer på tärningarna) så kan man få:
- 2 lyckade
- 1 lyckad och 1 misslyckad
- 2 misslyckade
För att få 4 resultat så måste man använda 3T10 och det betyder 3 additioner samt 3 jämförelser vilket börjar övergå min smärtgräns. Vad tror ni? Vore det för smärtsamt att slå på det sättet?
Standardfallet vore att man har ca 5 i FV och att svårighet är 10. Så det blir 5 + t10 jämför med 10 tre gånger och sedan sammanställa resultatet.
Alternativet vore att man drar av FV från svårighetsgraden. Men då har vi en subtraktion och det var ju inte önskvärt...
Dessutom skulle jag mycket hellre ha 2 tärningar än 3 eftersom det passar resten av mina planer bättre. Jag vill nämligen att färgen på tärningarna spelar roll i vissa fall, men jag vill bara ha 2 färger, inte 3.
---
Ytterligare ett alternativ är att man slår 2t10 som ovan och tolkar sedan resultatet:
- 2 lyckade -> Helt lyckat
- 1 lyckad och 1 misslyckad -> Delvis lyckat
- ingen lyckad, men lyckat om tärningarna adderas -> delvis misslyckat
- inte ens addering lyckas -> helt misslyckat
---
Ytterligare en möjlighet är att använda 2t10 men tolka resultaten annorlunda:
- 2 lyckade = lyckat
- 1 lyckad och 1 misslyckad = varken lyckat eller misslyckat
- 2 misslyckade = misslyckat
Men jag gillar inte mittenresultatet. Det för inte berättelse framåt.
---
Någon som har en idé som gör att jag kan komma till mitt önskade resultat?