Nekromanti Tärningspöl plus svårighetsgrad

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag gillar tärningspölar. Jag gillar T6:or. Nästan alla system jag skrivit senaste åren har använt sig av den magiska kombination som uppstår när ett system har tärningspölar av T6:or.

Nyligen läste jag också Darkly Through the Labyrinth (DttL från och med nu), som använder en klättrande stege av tärningar för sina attribut. Har du T4 är du kass, har du T6 är du lite bättre, etc., hela vägen upp till T20. Men det intressanta är att svårighetsgraden funkar exakt likadant och du rullar svårighetsgrad och attribut samtidigt. Högst "vinner".

Så min tanke är helt enkelt att kombinera detta. Du har en T6-pöl för ditt attribut, exempelvis vita tärningar. Du har en annan T6-pöl för svårighetsgrad, exempelvis svarta tärningar. Rulla, räkna ihop, och jubla/gråt baserat på resultatet. Det jag gillar med detta efter att ha kastat runt lite tärningar är att du väldigt snabbt får en överblick. Det blir också väldigt lätt att se vad dina chanser är innan du rullar, och färdigheter, specialiseringar, eller vilka andra mekaniska tillägg som kan tänkas behövas blir enkla att passa in—ta bort eller lägg till tärningar. Done.

I min hjärna är det här genialt. Men jag föreställer mig att det handlar mer om stundens inspiration än om den riktiga verkligheten.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Känns ganska likt (om än lite förenklat och sans special-symboler) som FFGs nyare spel kör på. Tror den generella "motorn" kallas för Genesys men det introducerades i Warhammer 3 och förfinades i Star Wars-linjen.

Där slår man ju ett antal tärningar för färdighet plus attribut och ett antal för svårighetsgrad. Läs av symboler när tärningarna är rullade...

Cog.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
cogitare;n324505 said:
Där slår man ju ett antal tärningar för färdighet plus attribut och ett antal för svårighetsgrad. Läs av symboler när tärningarna är rullade...
Håller mig generellt borta från spel som har specialtärningar. Men det låter ju onekligen likt!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Kommer det inte att bli vääääldigt många tärningar som ska slås på en gång och jämföras? Eller hur stora tärningspölar tänker du dig?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
entomophobiac;n324503 said:
Jag gillar tärningspölar. Jag gillar T6:or. Nästan alla system jag skrivit senaste åren har använt sig av den magiska kombination som uppstår när ett system har tärningspölar av T6:or.
Då borde du kolla in WOIN. Tärningspöl från attribut och tärningspöl från färdighet, rulla och jämför summan med en fast svårighetsgrad.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Du har rätt. Det är genialt. Jag använder redan detta system när jag spelar med min femåring.

Mitt system ser ut så här.

En figur har två i att göra allt, utom i en spetsad grundegenskap som den har tre i. Sedan får figuren plus en tärning om hen har en specialförmåga som "tyst som en mus" eller "snabb som en vessla"; just nu kör vi med tre sådana per figur; de ska vara bredare än grundegenskaper. Sedan får figuren plus en tärning om hen har lämplig utrustning. Detta ger en pöl på mellan två och fem tärningar. Dessa tärningar är vita. Har figuren sedan minst en kompis som kan bidra läggs en kompistärning till. Den är gul. Till denna tärningspöl läggs sedan svårighetsgraden, mellan en och fem tärningar. De är blåa. Totalt blir det alltså minst tre och som mest elva tärningar. Slå. Varje tärning på 4-plus är ett lyck. Om de vita tärningarna är flest vinner figuren, annars förlorar den. Jag kör med fail forward, för att det ska vara kul att spela men det måste man så klart inte göra med det här systemet.

System är grovt. Om du har en kniv eller helrustning och en tung kulspruta spelar ingen roll; och om din kompis är en ekorre eller Conan inte heller. Det kan jag leva med, i alla fall i detta sammanhang. Systemet har en stor fördel: det är lätt att förstå om något är lätt eller svårt, även om man är fem år gammal. Och man behöver inte kunna addera ens, bara räkna till sex för att själv kunna få fram sitt resultat. En mindre fördel är att eftersom bara barnet slår tärningar, så uppfattas inte ett nederlag som om att SL vann eller slog bättre. Ytterligare en fördel är att det är snabbt. En strid är ett enda tärningsslag, sedan är det klart.

Det jag inte fått in på ett snyggt sätt är effekten av mer ett ett lyck eller flera misslyckade. Noll-noll borde kanske dessutom ha en speciell effekt, kanske tom ett lyck med en nackdel. Fast det är svårt om ett misslyckande ska vara ett fail forward, det blir svårt att göra skillnad. Eftersom min spelgrupp består av en person har jag inte heller behövt ta ställning till hur det ska funka i konflikter där flera spelare är med - ska bara en spelare slå och de andra ge kompistärningar? Känns lite trist.

Tacksam för hjälp att spåna kring detta!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Gurgeh;n324522 said:
Kommer det inte att bli vääääldigt många tärningar som ska slås på en gång och jämföras? Eller hur stora tärningspölar tänker du dig?
Min startpunkt är mer eller mindre en ripoff av DttL, så antalet steg är inte överdrivet många. T4-T6-T8-T10-T12-T20 motsvarar som mest sex tärningar för både skill och svårighetsgrad. Normal svårighetsgrad för de flesta rutinaktiviterna är 2, och den metod rollpersonen är bäst på att använda (det handlar om poliser) är typ 4.

Men som allra mest, i extrema fall, kommer du rulla 12 tärningar. Förutsatt att denna totala ripoff blir kvar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Utpost fungerar såhär, för konflikter med Utsidan. Spelaren har ett antal tärningar, Utsidan (typ SL) har ett antal tärningar. Båda slår, flest träffar vinner. Du verkar vilja att spelaren slår alla tärningar själv och räknar dem själv, vilket känns som att det tar lite mer tid, men jag tror inte att det spelar så stor roll. Det funkar utan problem i Utpost. Där är högsta svårighetsgraden tolv tärningar, och spelaren kan (när hen får hjälp av många andra) också slå tolv eller ännu fler tärningar. Det funkar bra, men vi ligger där på en konflikt per session. De flesta ligger runt fyra till åtta tärningar på varje sida.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Genesis;n324536 said:
Du verkar vilja att spelaren slår alla tärningar själv och räknar dem själv, vilket känns som att det tar lite mer tid, men jag tror inte att det spelar så stor roll.
Yes! Mest för att det kokar ned alltihop till ett enda tärningsslag.
 
Top