entomophobiac
Low Prep High Play
Jag gillar tärningspölar. Jag gillar T6:or. Nästan alla system jag skrivit senaste åren har använt sig av den magiska kombination som uppstår när ett system har tärningspölar av T6:or.
Nyligen läste jag också Darkly Through the Labyrinth (DttL från och med nu), som använder en klättrande stege av tärningar för sina attribut. Har du T4 är du kass, har du T6 är du lite bättre, etc., hela vägen upp till T20. Men det intressanta är att svårighetsgraden funkar exakt likadant och du rullar svårighetsgrad och attribut samtidigt. Högst "vinner".
Så min tanke är helt enkelt att kombinera detta. Du har en T6-pöl för ditt attribut, exempelvis vita tärningar. Du har en annan T6-pöl för svårighetsgrad, exempelvis svarta tärningar. Rulla, räkna ihop, och jubla/gråt baserat på resultatet. Det jag gillar med detta efter att ha kastat runt lite tärningar är att du väldigt snabbt får en överblick. Det blir också väldigt lätt att se vad dina chanser är innan du rullar, och färdigheter, specialiseringar, eller vilka andra mekaniska tillägg som kan tänkas behövas blir enkla att passa in—ta bort eller lägg till tärningar. Done.
I min hjärna är det här genialt. Men jag föreställer mig att det handlar mer om stundens inspiration än om den riktiga verkligheten.
Nyligen läste jag också Darkly Through the Labyrinth (DttL från och med nu), som använder en klättrande stege av tärningar för sina attribut. Har du T4 är du kass, har du T6 är du lite bättre, etc., hela vägen upp till T20. Men det intressanta är att svårighetsgraden funkar exakt likadant och du rullar svårighetsgrad och attribut samtidigt. Högst "vinner".
Så min tanke är helt enkelt att kombinera detta. Du har en T6-pöl för ditt attribut, exempelvis vita tärningar. Du har en annan T6-pöl för svårighetsgrad, exempelvis svarta tärningar. Rulla, räkna ihop, och jubla/gråt baserat på resultatet. Det jag gillar med detta efter att ha kastat runt lite tärningar är att du väldigt snabbt får en överblick. Det blir också väldigt lätt att se vad dina chanser är innan du rullar, och färdigheter, specialiseringar, eller vilka andra mekaniska tillägg som kan tänkas behövas blir enkla att passa in—ta bort eller lägg till tärningar. Done.
I min hjärna är det här genialt. Men jag föreställer mig att det handlar mer om stundens inspiration än om den riktiga verkligheten.