da_bohz
Swordsman
- Joined
- 31 Jan 2016
- Messages
- 454
I vissa spel har jag sett att förflyttning i strid kräver att man lyckas med ett tärningsslag först - annars sker ingen förflyttning.
I andra spel får man något slags "straff" om man misslyckas med ett sådant tärningsslag, men förflyttningen är fortfarande möjlig (men att flytten exempelvis tar längre tid).
Nu tänker jag på situationer där det inte nödvändigtvis finns några hinder i vägen för förflyttningen - vilket också kan kräva tärningsslag i vissa system.
Vad har ni för tankar om denna typ av tärningsslag? Fördelar? Nackdelar?
Namedropping av system där detta förekommer undanbedes om ni inte samtidigt förklarar varför ni namedroppar det och vilka specifika mekaniker som gör det bra/dåligt, etc. Jag har inte ork och tid att kolla upp saker i regelböcker som jag troligtvis inte äger.
Jag tänker mig främst BRP, fantasy och medeltids-/renässansmiljö, men ta gärna upp relevanta exempel ur andra typer av settings och system.
I andra spel får man något slags "straff" om man misslyckas med ett sådant tärningsslag, men förflyttningen är fortfarande möjlig (men att flytten exempelvis tar längre tid).
Nu tänker jag på situationer där det inte nödvändigtvis finns några hinder i vägen för förflyttningen - vilket också kan kräva tärningsslag i vissa system.
Vad har ni för tankar om denna typ av tärningsslag? Fördelar? Nackdelar?
Namedropping av system där detta förekommer undanbedes om ni inte samtidigt förklarar varför ni namedroppar det och vilka specifika mekaniker som gör det bra/dåligt, etc. Jag har inte ork och tid att kolla upp saker i regelböcker som jag troligtvis inte äger.
Jag tänker mig främst BRP, fantasy och medeltids-/renässansmiljö, men ta gärna upp relevanta exempel ur andra typer av settings och system.