Re: Tärningsslag och immersion, men varför?
Jag gillar tanken på ett spel som uttryckligen sätter "tärningar" (även om jag i detta fall hellre skullese GM-fiat + slumptabeller) och formulär hos spelledaren och som är skrivet för att underlätta detta med allt vad bokföring och liknande innebär. "The engine" är ju något som "ska" hålla sig i bakgrunden och ticka fram kausala följder handlingar, varför känner vi spelare att vi måste ha insyn i detta? Varför sätts så mycket regel- och bokföringsarbete i spelarnas händer? Bör vi inte på 10-talet kunna ta fram lösningar som gör att spelledaren sköter detta med lätthet?krank said:Tja... nja, egentligen inte. Gumshoe till exempel gillar jag ju - men det kräver metatänk och att spelarna använder systemet. Om man tar storyteller och skrapar bort alla speciaregler för förmågor etc kanske man kommer nånvart.Elmrig said:Har du något exempel som i alla fall närmar sig målet?
Null State är nog också lätt nog att helt skötas av SL.
Spelarna ska inte behöva ha koll på reglerna alls så länge vi har ungefär likartade förväntningar kring rollperonernas ungefärliga kompetensnivåer. wods femgradiga skalor och null states sexgradiga duger fint.Hur mycket ska spelarna behöva bry sig om och förstå av reglerna? Måste de ha exakta mått på hur "bra" de är på olika saker? Sådant är vi inte direkt begåvade med i verkligheten (Jag vet att jag är tekniskt bättre än min bror på att brottas men han är starkare, det är oklart vem av oss som är objektivt "bäst"), ska SL i så fall ha koll på dessa mått eller kan hen göra bedömningar från fall till fall utifrån grova kategorier så som "dålig", "medel" och "bra"?
Sen har jag inga problem alls med att spelarna i någon mån metatänker mellan spelmötena. Men egentligen behöver de inte ens ha rollformulären medan vi faktiskt spelar.
sen har jag ibland spelare som gärna VILL ha formulär och rentav rulla tärning. För all del. Det jag beskriver här är min egen föredragna spelstil, i praktiken är jag såklart flexibel.