Gurgeh;n249171 said:
Kan du utveckla det där? Jag är inte riktigt med på hur spelledarens kontroll över flöde och tempo är beroende av tärningsslag?
Absolut.
(Jag skippar att fuska med tärningsslag eftersom det är så uppenbart.)
I vanliga fall är det i huvudsak i strid som det är aktuellt för mig att slå tärning för SLPs. Låt oss därför utgå från strid.
När det är min "tur" som spelledare gör jag sex saker som jag kan komma på på rak arm. Kanske har jag glömt bort nåt.
1) förklarar situationen och vad vad SLP gör
2) tolkar det i regeltermer
3) slår tärning
4) tolkar utfallet
5) bokför skada etc
6) lämnar över till nästa spelare
Av dessa sex saker är det bara en som inte kräver att jag fokuserar: att slå tärning.
Ett vanligt argument för att låta spelarna slå alla slag är att det avlastar SL att inte behöva slå tärning. Och kanske det. Men av alla mina arbetsuppgifter som SL är det absolut minst betungande att slå tärning. Att slå en tjugosidig eller åttasidig tärning kräver inte ett uns tankeverksamhet från min sida, jämfört med till exempel att bestämma att du har -3 på slaget och ska slå över 14. Jag har alltså outsourcat min enklaste uppgift... om inte något av det andra följer med på köpet.
Min praktiska erfarenhet är att när spelarna slår slag för SLPs börjar de också sköta mer av det andra. Det som avlastar mig är att spelaren slår 2 och tolkar det till "jag undviker om inte monstret är skitbra på att träffa" och passat turen till nästa spelare som säger "14 - träff va?" osv. Det är skitsmidigt, men priset för den smidigheten är att jag blivit av med ett verktyg för att styra händelseförloppet.
så vilket är verktyget?
Jo, verktyget är att en strid följer ett fram-och-tillbaka-mönster där det ibland är min tur att göra saker och ibland spelarnas tur och att vi ger varandra tärningar som taktila påminnelser om detta flöde. Det är ett verktyg eftersom det finns en poäng med att steg 1 kommer före steg 3, alltså att vi vet vad vi slår om innan någon slår tärning. Ska jag kräva ett omslag för att någon blev för ivrig och slog innan jag hunnit berätta om eldkvasten? Såklart inte, eftersom det skulle innebära att jag fiskar efter ett visst utfall. Det är ett verktyg för att när jag har tärningarna kan jag låta alla goblins anfalla Otto för det är jag som bestämmer; slår spelarna alla slag blir samma situation som ett soloäventyr för honom.
Så, man byter minskad kontroll mot ökad smidighet. På samma vis som om man har självservering istället för fatservering.
---
Som ett sidospår: den främsta styrkan med att spelarna slår alla slag är att man kan ha mycket mer regler utan att OH ökar, eftersom det som gäller för en rollperson inte behöver interagera med någon annans regler. Du behöver inte fundera på vad som händer om en karaktär går aggro mot en annan som seize by force (och huruvida ev harm-moves blir en del av motståndarens move) eftersom normalfallet är att det inte går.