Jag har börjat fundera lite på tärningssystem till mitt rollspelsalster och är intresserad av kommentarer.
Grunden är det gamla välbekanta "slå tärning, lägg till färdighet och kom över en svårighetsgrad" (normalsvårt skulle vara ungefär tio) och systemet använder två t10:r. Den ena tärningen är utfallstärningen, den andra tänkte jag ge något klatschigt namn som "ödestärningen".
Båda tärningarna slås samtidigt och resultatet är lika med vad utfallstäningen visar. Om ödestärningen skulle visa en tia slår man om tärningarna och lägger till utfallstärningens nya resultat, och om ödestärningen visar en etta drar man av utfallstärningen istället. Man fortsätter sedan slå så länge ödestärningen visar en etta eller tia.
Ett fummel inträffar om man misslyckas med slaget (dvs inte kommer upp i svårigheten) och tärningsutfallet är noll eller lägre. Ett perfekt slag inträffar om man lyckas med slaget och tärningsutfallet är högre än svårighetsgraden eller tio, beroende på vilket som är högst. Mina tafatta försök att räkna på sannolikheter får det till att chansen för perfekt/fummel ligger på drygt 5% vardera.
Är detta för komplicerat? Personligen tycker jag inte det, men jag vill höra andras åsikter innan jag bestämmer mig.
Ridijeck
ständigt jagande efter det perfekta tärningssystemet
Grunden är det gamla välbekanta "slå tärning, lägg till färdighet och kom över en svårighetsgrad" (normalsvårt skulle vara ungefär tio) och systemet använder två t10:r. Den ena tärningen är utfallstärningen, den andra tänkte jag ge något klatschigt namn som "ödestärningen".
Båda tärningarna slås samtidigt och resultatet är lika med vad utfallstäningen visar. Om ödestärningen skulle visa en tia slår man om tärningarna och lägger till utfallstärningens nya resultat, och om ödestärningen visar en etta drar man av utfallstärningen istället. Man fortsätter sedan slå så länge ödestärningen visar en etta eller tia.
Ett fummel inträffar om man misslyckas med slaget (dvs inte kommer upp i svårigheten) och tärningsutfallet är noll eller lägre. Ett perfekt slag inträffar om man lyckas med slaget och tärningsutfallet är högre än svårighetsgraden eller tio, beroende på vilket som är högst. Mina tafatta försök att räkna på sannolikheter får det till att chansen för perfekt/fummel ligger på drygt 5% vardera.
Är detta för komplicerat? Personligen tycker jag inte det, men jag vill höra andras åsikter innan jag bestämmer mig.
Ridijeck
ständigt jagande efter det perfekta tärningssystemet