Nördidealet avväpnar kritiken som finns mot oss.
och nationalsången är på väg att bli rumsren igen.
Nej, mycket värre. Nu börjar man tänka på TV4 så fort som nationalsången spelas.
Men alltså, jag tror man måste bo ute i bushen för att tycka att nörd är något negativt idag. Nästan varenda reklam idag säljer ju på att företaget anses vara nördar; Expert visar tekniknördar, Aftonbladets rosa sidor lockar med sportnördar, bagerier visar upp brödnördar, osv. Samtidigt så fnyser alla åt de som är "duktiga"; blåskjortor, brats, sportfånar och machomän, medan alla nöjestidningar tycks vända sig åt rätt nördiga läsare.
Det är inte riktigt så för tjejer (där gäller fortfarande någon form av Britney-ideal) eller för svarta, och jag tror inte något har skett hos gaykulturen ännu, men hos de vita, heterosexuella medelklassmännen så har nördidealet slutligen segrat. Ingen klankar på Bjurman för att han är gammal, lökig eller ful, utan han är ju en rocknörd som alla diggar och respekterar. Samma sak gäller filmnörden Orvar och det syns överallt nu för tiden.
Alla älskar Simpsons. Ingen gillar "The Grind". Det råder ingen tvekan om att redaktionen på gamla Darling står mycket högre i kurs än redaktionen på, säg, Vecko-Revyn. Eller nej, förresten, idag är väl Emma Hamberg chefsredaktör på Vecko-Revyn? Hon är en serietecknande nördtjej. Och vem är redaktör på Cosmopolitan, om inte Jonna Bergh, en rocknördtjej vars förebilder är sådana som vågat klä sig fult.
Osv. Att ha distans till sig själv är det som gäller idag för de flesta av oss. Jag har visat att alla företag med självaktning har distans till sig själva idag (det syns i deras reklam. Det är inte den nördiga Iprenmannen som är "töntig" idag, utan de enda som är töntiga är de som försöker vara häftiga. Typ Oboyreklamen som går nu (brr) och all tysk reklam med glada farbröder som bjuder sina glänsande barnbarn på chokladpraliner), precis som alla nöjesjournalister och... tja, alla.
Jämför en person med självdistans och en utan:
Peter Jackson vs. Mel Gibson
Alla älskar supernörden Peter Jackson som ofta skämtar om bilden av sig själv, medan löken Mel Gibson är, som Southpark säger, "a whacko douche", som man kan driva rått med. Han suger. Alla hatar Mel Gibson.
---
En T-tröja med någon lökig text som saknar självdistans skulle jag aldrig i livet våga ha på mig. Då vore man verkligen töntig.
Nä, var inte rädda för att skämta om bilden av oss rollspelare. Nördidealet är kul. Det skulle avväpna väldigt mycket kritik mot oss rollspelare om vi visade att vi hade den sunda självdistansen.
---
Det som
verkligen skadar bilden av oss rollspelare är ju nämligen när någon fåne skriver jättesura, indignerade insändare med en massa påhopp så fort som någon skrivit en artikel som ifrågasatt värderingarna som sprids i Sagan om Ringen, Harry Potter eller annan nödkultur. Liksom, då stormar den "dåliga" sidan av oss rollspelare fram, och de framför alltid sin kritik utan någon som helst sans eller återhållsamhet. Då framstår vi som riktiga töntar. På riktigt.