Nekromanti T-shirts någon?

Foggmock

Myrmidon
Re: Nörd Pride!

Attans, du hann före med att jämnställa detta med bögarnas/invandrarnas återerövring av alla negativt laddade ord som används mot deras samhällsgruppering. Militären tog ifrån nassarna flaggan genom att sätta den på alla uniformer, och nationalsången är på väg att bli rumsren igen.

Det är dags att VI tar tillbaka ordet nörd från förtrycket!

Foggmock

Myrmidon
Själv skulle jag uppskatta om vi började med att trycka en "Standardtröja" som typ alltid ska finnas till försäljning, som är ren och stilig och inte flashig på något sätt. Sen kan vi ju då och då trycka upp limited edition-tröjor (den som är tryckt nu är ju limited edition och borde gå under benämningen Födelsedagströjan) med såna här specialsaker på.

För övrigt tycker jag att "Nørdens bästa rollspelssida" är... underbart. :gremlaugh:

Targon

Hero
Re: Om nördar och nörderier

Det jag menar är att det verkar som om du menar: "Nej, jag vill inte visa att jag ägnar mig åt aktiviteter som klassas som nördiga för jag är för cool för det".
Jepp, när det handlar om social överlevnad så är det helt klart så. Inför människor som undrar vad jag gör på min fritid säger jag "jo, ser du, jag lirar rollspel" och undviker därefter att utveckla saken. Det vill säga, om jag inte har turen att råka på någon som genast svarar "Faen va ballt! Vilka spel lirar du då? Känner du till Kult?" Då är det naturligtvis julafton, men julafton händer bara en gång om året.

Jag föredrar den blyga hållningen inför oinvigda. Jag tror också att det är just den hållningen som i slutändan gör hobbyn mest nytta. Med andra ord, håll inne med nörderierna inför kreti och pleti tills du kommer till spelmötet.

Targon

Hero

Och om du nu måste envisas med att tro att det är dåligt att vara nörd
Det är inte dåligt att vara nörd. Vad som är dåligt är att ständigt få epitetet klistrat på sig.

se det som rollspelens motsvarighet till "Gay Pride".
Rätten att älska någon av samma kön som något som motsvarar rätten att ha vilken hobby man vill? Ja, varför inte. Men är det egentligen det som www.rollspel.nu-tröjan handlar om? Öppen fråga.

Olle Linge

Snigel

ag föredrar den blyga hållningen inför oinvigda. Jag tror också att det är just den hållningen som i slutändan gör hobbyn mest nytta. Med andra ord, håll inne med nörderierna inför kreti och pleti tills du kommer till spelmötet.
Oj, det låter som du är rädd för att folk ska tycka du är underlig eller onormal på något sett? Jag skulle aldrig i livet få för mig att ändra på mitt beteende för att bättra på hobbyns rykte eller för att undvika att jag stämplades som "nörd", speciellt inte i social kretsar. Det är bara onödigt knepigt att hålla på att förställa sig själv och gömma undan olika sidor av sin fritidsverksamhet för att verka mindre nördig, då är det mycket bättre att man (förutsatt att den/de man pratar med intresserade) försöker förklara vad det är man tycker är roligt.

Min erfarenhet är att de flesta begriper sig på det snabbt och inte alls tycker det är töntigt. Jag har faktiskt julafton varje dag, det är mycket roligare då. Om vi menar strikt diskussioner kring vad rollspel är, tycker jag det blir bra nästan varje gång. Man får kanske några minuter på sig och på den tiden hinner jag för det mesta övertyga folk om att rollspel är någon ganska underlig kombination av teater, spel och skapande, som verkar rätt så svåråtkomlig, men säkert är intressant och berikande för de som pysslar med det.

PAX

Jordisk Äventyrare
Mitt förslag...

"Rollspel.nu - gräla inte bara med dina rollspelsvänner. Gör det även på vårt forum. Speciellt om du är nörd."

Den här tråden ballade ur någonstans...

Krille

Super Moderator

"Vad som är dåligt är att ständigt få epitetet klistrat på sig."

:gremgrin:

Jag måste komma ihåg att klistra en nördig www.rollspel.nu-tröja på dig om vi någonsin träffas personligen.

Det är fortfarande frivilligt att äga och bära tröjan, du vet. Du klistrar bara på epitetet av egen vilja, eller möjligen om vi skulle träffas öga mot öga.

"Men är det egentligen det som www.rollspel.nu-tröjan handlar om?"

Nånstans ska man börja.

Rising

Vila i frid
Nördidealet avväpnar kritiken som finns mot oss.

och nationalsången är på väg att bli rumsren igen.
Nej, mycket värre. Nu börjar man tänka på TV4 så fort som nationalsången spelas.

Men alltså, jag tror man måste bo ute i bushen för att tycka att nörd är något negativt idag. Nästan varenda reklam idag säljer ju på att företaget anses vara nördar; Expert visar tekniknördar, Aftonbladets rosa sidor lockar med sportnördar, bagerier visar upp brödnördar, osv. Samtidigt så fnyser alla åt de som är "duktiga"; blåskjortor, brats, sportfånar och machomän, medan alla nöjestidningar tycks vända sig åt rätt nördiga läsare.

Det är inte riktigt så för tjejer (där gäller fortfarande någon form av Britney-ideal) eller för svarta, och jag tror inte något har skett hos gaykulturen ännu, men hos de vita, heterosexuella medelklassmännen så har nördidealet slutligen segrat. Ingen klankar på Bjurman för att han är gammal, lökig eller ful, utan han är ju en rocknörd som alla diggar och respekterar. Samma sak gäller filmnörden Orvar och det syns överallt nu för tiden.

Alla älskar Simpsons. Ingen gillar "The Grind". Det råder ingen tvekan om att redaktionen på gamla Darling står mycket högre i kurs än redaktionen på, säg, Vecko-Revyn. Eller nej, förresten, idag är väl Emma Hamberg chefsredaktör på Vecko-Revyn? Hon är en serietecknande nördtjej. Och vem är redaktör på Cosmopolitan, om inte Jonna Bergh, en rocknördtjej vars förebilder är sådana som vågat klä sig fult.

Osv. Att ha distans till sig själv är det som gäller idag för de flesta av oss. Jag har visat att alla företag med självaktning har distans till sig själva idag (det syns i deras reklam. Det är inte den nördiga Iprenmannen som är "töntig" idag, utan de enda som är töntiga är de som försöker vara häftiga. Typ Oboyreklamen som går nu (brr) och all tysk reklam med glada farbröder som bjuder sina glänsande barnbarn på chokladpraliner), precis som alla nöjesjournalister och... tja, alla.

Jämför en person med självdistans och en utan:

Peter Jackson vs. Mel Gibson
Alla älskar supernörden Peter Jackson som ofta skämtar om bilden av sig själv, medan löken Mel Gibson är, som Southpark säger, "a whacko douche", som man kan driva rått med. Han suger. Alla hatar Mel Gibson.

---

En T-tröja med någon lökig text som saknar självdistans skulle jag aldrig i livet våga ha på mig. Då vore man verkligen töntig.

Nä, var inte rädda för att skämta om bilden av oss rollspelare. Nördidealet är kul. Det skulle avväpna väldigt mycket kritik mot oss rollspelare om vi visade att vi hade den sunda självdistansen.

---

Det som verkligen skadar bilden av oss rollspelare är ju nämligen när någon fåne skriver jättesura, indignerade insändare med en massa påhopp så fort som någon skrivit en artikel som ifrågasatt värderingarna som sprids i Sagan om Ringen, Harry Potter eller annan nödkultur. Liksom, då stormar den "dåliga" sidan av oss rollspelare fram, och de framför alltid sin kritik utan någon som helst sans eller återhållsamhet. Då framstår vi som riktiga töntar. På riktigt.

Sodivra

Champion
Jag tror att den bästa varianten på det temat vore just "Nordens bästa rollspelssida". Prickarna skulle ju ändå se ditmålade ut, om ni förstår vad jag menar. :gremwink:

Visserligen handlar Nördens-kritiken om vad som är bäst för hobbyn, och inte vad man själv föredrar för tröjor, men på det här sättet kan ju alla som vill ha tröjor skaffa sådana, och sedan iallafall välja sida. (Även om man inte får välja åt de andra.)

Troberg

Sinister eater
Vit T-shirt, svart spritpenna, problem solved [NT]

persoNliga Textilier

seinet

Swashbuckler
Re: Skulle vi inte kunna göra en poll?

Hade tänkt det, men först vill jag samla in en massa förslag så folk har några alternativ att rösta på.

/Seinet Wintermute - Kom på den här på väg hem från jobbet: "www.rollspel.nu - Sedan år 1999"

Rickard

Urverk speldesign
Jag tänkte precis samma sak [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som stött på vissa svenskar som läser ø som o

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det är fortfarande frivilligt att äga och bära tröjan, du vet."

Precis som det är alla forumiters rättighet att ha åsikter om en ännu icke tryckt text på baksidan av en eventuell framtida t-shirt. Nördtexten är ju trotsallt inte ett faktum utan öppen för diskussion oavsett vad du personligen tycker i frågan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Seriöst...

Jag har aldrig sett mig som en nörd och har därför heller inget behov av att vara självironisk i den frågan. Hela t-shirtsidén är mycket trevlig och har mitt fulla stöd, men jag kommer inte att köpa någon form av tröja nedklottrad med halvdassiga nördskämt. Varför måste vi tvunget spela på omvärldens fördomar på vår egen officiella t-shirt? Så roligt är det väl ändå inte?

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Men för den som önskar vara medveten om de attityder och kulturella koder som dominerar det sociala samspelet bör det stå fast att nörd verkligen är något negativt, något man visserligen kan vara men som man helst av allt bör undvika att skylta med om man, som jag, åtminstone vill låtsas göra anspråk på att vara "normal". "

Sannerligen. Jag håller med om att den rådande normen i den västerländska kulturen inte är snäll mot 'nörderier'. Men betyder det att man måste fortsätta att upprätthålla den normen? Varför ska vi? Normer kommer och går och dom som bygger dom är människorna som bygger upp kulturen. Jag har tycker mig åtminstone här i Uppsala kunna skönja en förändring till att börja betrakta begreppet nörd mer och mer positivt. Eller... i alla fall onegativt. (Uppsala är förvisso är en universitetsstad med massa nördiga studenter, så urvalet är kanske smulan skevt. Men ändå).

Min poäng är att man måste inte befästa normer. Jag har vägrat göra detta sen jag var liten kotte och jag hoppas av hela mitt hjärta att jag inte slutar med det. Alla gamla dammiga institutioner och kulturella koder behöver sig en rejäl omskakning då och då för att inte stagnera. Och det är klart att du inte personligen ska behöva bygga om dessa normer ifall du inte är bekväm med det. Naturligtvis. Men du kan inte heller förvänta oss att inte göra det bara för att det inte behagar dig.

/Naug, nördig, bland andra halv-kontroversiella saker

Ackerfors

Alas, your rapids!
En till som kan vara lite rolig...

Ja, jag "kom på" en till som kan vara lite rolig, nämligen...

Spela roll! - Var ett troll!

Annars skulle det ju vara rätt snyggt att bara ha :gremgrin:-smileyn på ryggen. :gremwink:

Olle Linge

Snigel
Helt klart! [ANT]

Annars skulle det ju vara rätt snyggt att bara ha :gremgrin:smileyn på ryggen.
Det där var helt klart en bra idé, om bara någon kunde göra den värdig lite större format :gremsmile: Nåja, jag vet att det inte är uppskattat med "jag håller med"-inlägg, men jag ville påpeka att jag tycker att det är mer än bara ett skämt, oavsett vad Yassilus tänkte :gremsmirk:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Helt klart! [ANT]

Ja, lite skämt var det väl tänkt som, men förslaget var seriöst, eller hur jag nu menar.
Hur som helst är det ju snyggare om man inte gör den med fler pixlar så att den ser ut såhär:

Färre pixlar åt folket!

Krille

Super Moderator
Re: En till som kan vara lite rolig...

Annars skulle det ju vara rätt snyggt att bara ha :gremgrin:-smileyn på ryggen.

Bifalles.

Ett par förslag till:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Har du trollat idag?[*][ANT]
'Nuff said![*]Va? Har inte du skrivit ett eget rollspel?[*]Det här är en t-shirt, inte nåt j-a inlägg![*]Inse! Ditt favvorollspel suger![*]Mest off-topic när han dör, förlorar![*]Ångestmatinédockskåpsprettokobold![/list]