Nekromanti [T10] En skadetanke

Krille

Super Moderator
  • Anfallaren slår anfallsslag. Om slaget är 9 eller mer har anfallet gått in, och man lägger på vapnets Skada och får Anfallsvärdet. Om inte kan man stanna här.
  • Försvararen slår försvarsslag. Om slaget är 9 eller mer har man åtminstone delvis försvarat sig och lägger på vapnets Försvar. Sedan lägger man på rustningens Skydd, oavsett om slaget var 9 eller mer eller inte. Summan är Försvarsvärdet.
  • Om försvarsvärdet är större än anfallsvärdet så kan man stanna här. Försvararen har helt stoppat anfallet, med rustning, parering eller båda.
  • Om inte så tar man fram Skadepotential, varande Anfallsvärde minus Försvarsvärde.
  • Försvararen slår stryktålighetsslag mot skadepotentialen (dvs skadepotentialen blir svårigheten i ett slag för lämpligt attribut för att tåla stryk, exempelvis Kraft).
  • Om slaget lyckas får försvararen en Lätt skada. Försvararen får omtöckning lika med Omtöckning minus Dämpning.
  • Om slaget misslyckas får försvararen en Allvarlig skada. Försvararen får omtöckning lika med Omtöckning gånger två, minus Dämpning, och försvararen är utslagen.
  • Omtöckning är en negativ modifikation som dras av från alla slag man gör.

Nabu

Warrior
Utan att vara mer insatt i T10 än jag blev från ditt inlägg så tycker jag att det verkar vara en utmärkt idé!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ja det är en dubbelbestraffning men de två olika bestraffningarna har ju olika syften. Omtöckning är ju effekten jag antar man får av att ha fått däng. Man är... ehh omtöcknad sen striden helt enkelt.

Jag kan inte T10 så nu antar jag att du tänker att man drar ifrån 1 på sitt resultat i en strid om man använder 1 poäng ur den negativa pölen förförd? Eller? Om så så är man ju iofs dubbelbestraffad men å andra sidan så är tillstånd och omtöckning två skilda saker.

Nu har du inte förklarat så utförligt men varför skulle förförd påverka en fysisk konflikt? Jag antar att man kan stoppa in 1 poäng från förförd i önskad konflikt för att lätta på traumat men jag tycker i så fall att du - som jag - ska skilja vilka tillstånd och trauman man i kan använda i vilka typer av konflikter.

Själv jobbar jag också med tillstånd - lustigt att vi kommit på samma grej ungefär samtidigt - i sociala konflikter men då påverkar de inte fysiska konflikter utan sociala. Men jag delar upp mina trauman beroende på typer av konflikt. Jag kan dock inte utveckla det än för det är otydligt.

Som svar på din fråga: jag förstår inte hur förförd ska begränsa en fysisk konflikt, om jag nu fattat det rätt. Om den begränsar en social konflikt och man dessutom är omtöcknad så tycker jag inte att det är helt fel men det är en dubbelbestraffning. Sen tycker jag begränsningar överlag är ganska tråkiga så jag skulle nog inte uppskatta omtöckning över huvud taget.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Ja det är en dubbelbestraffning men de två olika bestraffningarna har ju olika syften. Omtöckning är ju effekten jag antar man får av att ha fått däng. Man är... ehh omtöcknad sen striden helt enkelt.

Jag kan inte T10 så nu antar jag att du tänker att man drar ifrån 1 på sitt resultat i en strid om man använder 1 poäng ur den negativa pölen förförd? Eller?
Nope.

Handlingspölar är pölar med handlingar. En poäng i en pöl, vilken pöl som helst, är en handling. Poäng kan även användas till att göra mothandlingar ("jag gillar inte alls att du slår på mig, så jag tänker försvara mig"), andra handlingar ("och så tänker jag slå tillbaka!"), toppa slag ("jag gillade inte alls det här slaget, så jag slår om"), eller sätta turordning på handlingar ("jag vill minsann slå tillbaka först").

Du får i början på en konflikt (strid eller social) sätta upp en huvudpöl, dvs poäng som kan användas till vad som helst. Du har sedan spelmötets början tillgång till en kommunal kamratpöl som alla kan använda och en egopöl som bara du kan använda. Egenskaper från dina prylar (exempelvis flygplan) kan ge dig bonuspölar eller begränsningspölar.

En bonuspöl ger dig en liten namngiven pöl på ett par poäng. Exempelvis, om ditt flygplan har Dubbla maskingevär +2 så får du två poäng som du lägger i en liten hög och kallar den högen Dubbla maskingevär.

En begränsningspöl tar ett antal poäng från huvudpölen och lägger dem i en separat namngiven pöl. Om du har Förförd -2 så tar du två poäng ur huvudpölen och lägger dem i en liten separat hög och kallar den högen Förförd.

När du sen vill göra något - deklarera en handling eller en mothandling, toppa något slag eller sätta turordning på en handling - så tar du en poäng ur någon pöl, vilken som helst.

Det finns ett krav: om pölen namnges efter en egenskap så måste det du gör med poänget ha med egenskapen att göra. Huvudpölen, kamratpölen och egopölen har inga egenskaper, så de kan du använda fritt till vad som helst.

I princip alla andra pölar namnger en egenskap. Kan du inte motivera hur det du gör har med egenskapen att göra så får du inte använda poäng ur den pölen.

Vill du toppa ett anfallsslag med ett poäng ur Dubbla maskingevär så går det i allmänhet bra, så länge du beskriver hur den dubbelt så täta kulsvärmen gör jobbet.

Däremot kommer du få svårt att tala om för mig hur du toppar anfallsslaget med ett poäng ur Förförd, så med stor sannolikhet kommer du inte få använda det. Men hey, kommer du på något bra, varför skulle jag klaga?

Därmed ser man vad som är bra med bonuspölar och dåligt med begränsningspölar: bonuspölar ger dig ett antal extra poäng som du visserligen inte kan använda till allt, men nu ska vi inte skåda given häst i munnen; du har ju fått några gratispoäng. Begränsningspölar är däremot dåliga: de tar ju några poäng som kunde ha använts till allt, och säger nu att de inte får användas till allt.

Och eftersom tillstånd är begränsningspölar som kan tömmas så följer att tillstånd är dåliga, men på samma sätt som alla andra begränsningspölar. Skillnaden är att de kan ta slut och försvinna och är på så sätt temporära. Du kan komma över att du blev Förförd, din Lätta Skada kan läkas, men din Sopwith Camel Svänger Trögt Åt Vänster, och det kommer du inte undan utan att byta flygmaskin som har andra egenskaper.

Niklas73 said:
Nu har du inte förklarat så utförligt men varför skulle förförd påverka en fysisk konflikt?
Drama, förstås! Du har ångest över att du har varit otrogen och är ofokuserad och inte riktigt med på banan!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sjukt likt mitt system om jag fattar herr Sundelin rätt. Jag har tillstånd och trauman istället för begränsningspölar men de fungerar likadant bortsett från hur man blir av med dem men jag gillar ditt sätt och adapterar nog det.

Men kan inte Omtöckning helt sonika vara ett tillstånd också istället för att påverka tutti?

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Men kan inte Omtöckning helt sonika vara ett tillstånd också istället för att påverka tutti?
Tanken med den här tråden är att göra sig av med Omtöckning över huvud taget.

Möjligen kan beräkningen av Omtöckning (dvs vapnets Omtöckning minus skyddets Dämpning, dock minst 1) användas för att sätta storleken på Tillståndet. Så har vapnet Omtöckning 4 och ditt skydd Dämpning 3 och du får en Lätt skada, så blev det alltså en Lätt skada -1.

I och med det här så tar T10-systemet ett stort steg framåt eftersom Omtöckning har varit med sedan version 1. Så nu är det dags att säga att det är version 3.

Sent kommet svar, men ändå...

Kommer alla tärningsslag från tärningspölar?
Som jag förstått det används tärningspölarna vid konflikter (sociala eller andra), men det kan fortfarande förekomma andra tärningsslag mellan konflikterna. Som jag förstått reglerna med olika tillstånd så har de ingen relevans om ingen handlingspöl existerar. Det har ju däremot omtöckningen.

Alltså: Om man tar bort regeln om omtöckning, finns det då någon regel som simulerar att saker är svårare när man är skadad men inte plockar tärningar från en tärningspöl?

Krille

Super Moderator
Mannen i skogen said:
Alltså: Om man tar bort regeln om omtöckning, finns det då någon regel som simulerar att saker är svårare när man är skadad men inte plockar tärningar från en tärningspöl?
Omtöckning sjunker till noll så fort en konflikt är över, så det gör ingen skillnad.

Krille said:
Omtöckning sjunker till noll så fort en konflikt är över, så det gör ingen skillnad.
Nej, man har ju alltid kvar en omtöckning per skada. Om skadan är kvar efter konflikten (vilket mina brukar vara) så sjunker inte omtöckning lägre än antalet skador.
Eller det kanske är ändrat i Blå himmel iofs.

Krille

Super Moderator
Mannen i skogen said:
Krille said:
Nej, man har ju alltid kvar en omtöckning per skada. Om skadan är kvar efter konflikten (vilket mina brukar vara) så sjunker inte omtöckning lägre än antalet skador.
Eller det kanske är ändrat i Blå himmel iofs.
Efter mycket om och men så strök jag även den. Det var sällan mer än -1 eller -2, och jag märkte att en hel del spelare glömde eller "glömde" att dra bort det från sina slag. Så nånstans i höstas så beslutade jag mig för att ta bort den regeln.

Trots allt, en regel som inte används har förfelat sitt syfte.