Niklas73 said:
Ja det är en dubbelbestraffning men de två olika bestraffningarna har ju olika syften. Omtöckning är ju effekten jag antar man får av att ha fått däng. Man är... ehh omtöcknad sen striden helt enkelt.
Jag kan inte T10 så nu antar jag att du tänker att man drar ifrån 1 på sitt resultat i en strid om man använder 1 poäng ur den negativa pölen förförd? Eller?
Nope.
Handlingspölar är pölar med handlingar.
En poäng i en pöl, vilken pöl som helst, är en handling. Poäng kan även användas till att göra mothandlingar (
"jag gillar inte alls att du slår på mig, så jag tänker försvara mig"), andra handlingar (
"och så tänker jag slå tillbaka!"), toppa slag (
"jag gillade inte alls det här slaget, så jag slår om"), eller sätta turordning på handlingar (
"jag vill minsann slå tillbaka först").
Du får i början på en konflikt (strid eller social) sätta upp en huvudpöl, dvs poäng som kan användas till vad som helst. Du har sedan spelmötets början tillgång till en kommunal kamratpöl som alla kan använda och en egopöl som bara du kan använda. Egenskaper från dina prylar (exempelvis flygplan) kan ge dig bonuspölar eller begränsningspölar.
En bonuspöl ger dig en liten namngiven pöl på ett par poäng. Exempelvis, om ditt flygplan har Dubbla maskingevär +2 så får du två poäng som du lägger i en liten hög och kallar den högen Dubbla maskingevär.
En begränsningspöl tar ett antal poäng från huvudpölen och lägger dem i en separat namngiven pöl. Om du har Förförd -2 så tar du två poäng ur huvudpölen och lägger dem i en liten separat hög och kallar den högen Förförd.
När du sen vill göra något - deklarera en handling eller en mothandling, toppa något slag eller sätta turordning på en handling - så tar du en poäng ur någon pöl, vilken som helst.
Det finns ett krav:
om pölen namnges efter en egenskap så måste det du gör med poänget ha med egenskapen att göra. Huvudpölen, kamratpölen och egopölen har inga egenskaper, så de kan du använda fritt till vad som helst.
I princip alla andra pölar namnger en egenskap. Kan du inte motivera hur det du gör har med egenskapen att göra så får du inte använda poäng ur den pölen.
Vill du toppa ett anfallsslag med ett poäng ur Dubbla maskingevär så går det i allmänhet bra, så länge du beskriver hur den dubbelt så täta kulsvärmen gör jobbet.
Däremot kommer du få svårt att tala om för mig hur du toppar anfallsslaget med ett poäng ur Förförd, så med stor sannolikhet kommer du inte få använda det. Men hey, kommer du på något bra, varför skulle jag klaga?
Därmed ser man vad som är bra med bonuspölar och dåligt med begränsningspölar: bonuspölar ger dig ett antal extra poäng som du visserligen inte kan använda till allt, men nu ska vi inte skåda given häst i munnen; du har ju fått några gratispoäng. Begränsningspölar är däremot dåliga: de tar ju några poäng som kunde ha använts till allt, och säger nu att de inte får användas till allt.
Och eftersom tillstånd är begränsningspölar som kan tömmas så följer att tillstånd är dåliga, men på samma sätt som alla andra begränsningspölar. Skillnaden är att de kan ta slut och försvinna och är på så sätt temporära. Du kan komma över att du blev Förförd, din Lätta Skada kan läkas, men din Sopwith Camel Svänger Trögt Åt Vänster, och det kommer du inte undan utan att byta flygmaskin som har andra egenskaper.
Niklas73 said:
Nu har du inte förklarat så utförligt men varför skulle förförd påverka en fysisk konflikt?
Drama, förstås! Du har ångest över att du har varit otrogen och är ofokuserad och inte riktigt med på banan!