"
...så det är mig som du ska skälla på."
Skälla? Jag kommenterade..
"
Och nu vet jag att det är en regelprincip som du inte är så förtjust i,"
Mmm.. Precis.. Du har utökat speligheten i spelet (jämfört med andra populärrollspel) medan jag brukar vilja ta bort den.. Spelardeltagande var egentligen inte det jag vände mig mot, utan snarare att tärningsslagen bara ger ett
sken av valmöjlighet..
"
Jag hade den funderingen till en början, men kom fram till att jag inte var förtjust i fördelningen av slumpresultaten då. /.../ Det måste förmodligen speltestas tokmycket, och det skulle nog ändå inte ge mycket mer än uttryck för personlig smak."
Ja, precis.. Det var bara ett förslag från min sida för att få enhetligt tärningsanvändande.. Som jag skrev i förra svaret: "men man kan lika gärna lösa det hela genom att..."
Seghet - småkommentarer
"
Komma ihåg (snabbt) eller kolla på tabell.."
Sant.. Glömde faktiskt "komma ihåg".. Å andra sidan så krävs det en beräkning där, innan man jämför med tabellresultatet..
Ta reda på vapenskadan.. <-- kan ta tid (snabbt)"
Sant.. Jag utgick för mycket från att spelledaren slår alla tärningar och därmed var tvungen att fråga spelarna om skadan (därav "kan ta tid").. Klart spelarna vet skadan för sitt vapen när de slår tärningarna själva..
"
Slå anfall och försvar <-- antar att den tar lika lång tid i DoD som i T10, så vi ignorerar att du glömde den och bibehåller ändå rättvisa i jämförelsen"
Är det något jag fetmissat eller? Jag trodde initiativslaget avgjorde anfalls/försvarsvärdet också..?
"Om delstriden är en mot en så slår båda sidorna två tärningar dolt. Man väljer sedan huruvida den ena tärningen används för turordning eller den andra. /.../ Därefter avslöjas tärningarna, och tärningarna för turordning jämförs. Den som slår högst blir anfallare och den som slår lägst blir försvarare. Tärningen som inte användes för turordning används nu för anfallsslag respektive försvarsslag, vilket beskrivs mer nedan."
(taget från sidan 2 i T10F_strid.doc)
Därför tog jag inte med anfallsslag/försvarsslag i T10..
"
Bokföra skadan <-- antar att den tar lika lång tid i DoD som i T10, så vi ignorerar att du glömde den och bibehåller ändå rättvisa i jämförelsen
Berätta skada <-- kan ta tid"
Ok, med berätta skada menade jag så att spelaren kan bokföra den.. Men visst.. Bokföra är väl ett bättre ord.. Själva berättandet för hur striden går till är inget jag tar tid på, då detta är en
bra sak..
"
Och skillnaden mellan din uppskattning av T10 och Krigarens Väg-Dod är en hel sekund - till DoDs nackdel."
Jag har aldrig sagt att jag gillar Krigarens Handbok.. Faktum är att jag
ogillar det systemet skarpt, då det bara tillför detaljer som inte tillför något.. Faktum är att det finns detaljer i EDD som jag inte heller gillar.. Med andra ord; att jämföra med något som (jag tycker) är dåligt är något som inte direkt säger något om systemet.. Det är som att dricka råolja med argumentet "Ja, men bajs smakar ju inte heller gott"..
"
Att i en hastighetsjämförelse ställa tjugo års erfarenhet av DoD mot fem timmars erfarenhet av Västmark tycker jag låter lite... orättvist, faktiskt."
Ja, nu vet jag inte hur snabb spelledaren är i andra rollspel vid strider eller hur mycket han spelat Västmark.. Antagligen hade
han inte spelett spelet alls mycket och då kan det bli avbrott..
"
Just regelmomentet att välja tärningar kan till exempel strykas helt om det engagerar spelaren i spelet så till den grad att momentet blir en del av dennes rollprestation."
Det är rätt konstigt påstående med tanke på att det står att man ska
rollspela allting i T10F-filen ("Det är faktiskt ganska enkelt att rollspela skador. Vid till exempel en Skråma ska man i alla fall reagera"), men då var vi tillbaka i den gamla diskussionen igen.. Jag tycker inte
engagerade spelare behöver vara detsamma som rollspelande spelare.. Behöver vara - för jag vet själv att jag har sagt "Aj" när rollpersonen fått en rejält skada mot sig.. Nog för att jag menade "Aj" i betydelse "så mycket i skada?" istället för "Oj, vad ont det gör.".. Men man kan väl säga att det är en sorts rollspelsagerande
som andra kan uppfatta..
Du tycker annorlunda än mer - en mer spelig uppfattning.. Vi får väl helt enkelt inse och acceptera att vi är oense..
Seghet - jämförelse
Ok, om jag försöker göra detta grundligt..<TABLE BORDER=1><TR><td VALIGN=top>
T10
<STRIKE>Slå initiativ.. <-- snabbt (trots öppna tärningar?)</STRIKE>
Välja tärningar.. <-- kan ta tid
<STRIKE>Jämföra stridsresultat.. <--
kan ta tid</STRIKE>
Subtrahera anfallsvärde och försvarsvärde/Jämföra med tabellresultat <-- kan ta tid
<STRIKE>Ta reda på vapenskadan.. <--
snabbt</STRIKE>
Beräkna
skadevärde.. <-- kan ta tid
Slå stryktålighetsslag (slag + addition) <-- tar tid[/i]
Subtrahera skadevärde och stryktålighetsslag <-- kan ta tid
<STRIKE>
Bokföra skadan <-- kan ta tid</STRIKE></TD><td VALIGN=top>
DoD
<STRIKE>Slå initiativ <-- snabbt</STRIKE>
<STRIKE>Jämföra resultat <-- kan ta tid</STRIKE>
Slå anfall och försvar <-- kan ta tid
Jämföra resultat <-- kan ta tid
<STRIKE>Ta reda på vapenskada <--
snabbt</STRIKE>
Slå skadeslag <-- tar tid
<STRIKE>Bokföra skadan <-- kan ta tid</STRIKE></TD></TR></TABLE>
Det som jag ändrat från förra upplägget (bland annat dina uppskattningar) har jag markerat med kursiv stil.. Det som är lika på båda sidor har jag strukit över.. Jag var lite ful och lade till "Subtrahera skadevärde och stryktålighetsslag <-- kan ta tid".. Å andra sidan så lade jag till "Slå anfallsslag och försvarsslag <-- kan ta tid" på DoD.. Tiden skiljer sig alltså en sekund mellan en erfaren Västmarkspelledare och en erfaren DoD-spelare.. Jag försökte uppskatta den minsta tidsmängd som behövdes till alla moment..
Å andra sidan är DoD i grundform rätt efterblivet.. Om vi ska jämföra med EDD som kör med kroppsdelar..
<TABLE BORDER=1><TR><td VALIGN=top>
T10
<STRIKE>Avgöra initiativ.. <-- snabbt (trots öppna tärningar?)</STRIKE>
Välja tärningar.. <-- kan ta tid
<STRIKE>Jämföra stridsresultat.. <--
kan ta tid</STRIKE>
Subtrahera anfallsvärde och försvarsvärde/Jämföra med tabellresultat <-- kan ta tid
<STRIKE>Ta reda på vapenskadan.. <--
snabbt</STRIKE>
Beräkna
skadevärde.. <-- kan ta tid
Slå stryktålighetsslag (slag + addition) <-- tar tid[/i]
Subtrahera skadevärde och stryktålighetsslag <-- kan ta tid
<STRIKE>
Bokföra skadan <-- kan ta tid</STRIKE></TD><td VALIGN=top>
EDD
<STRIKE>Avgöra initiativ <-- snabbt</STRIKE>
<STRIKE>Jämföra resultat <-- kan ta tid</STRIKE>
[color:\\"brown\\"]
Slå anfall och försvar[/color] <-- kan ta tid
Jämföra resultat <-- kan ta tid
<STRIKE>Ta reda på vapenskada <--
snabbt</STRIKE>
[color:\\"brown\\"]
Bestämma träffad kroppsdel[/color] <-- kan ta tid
[color:\\"brown\\"]Slå skadeslag[/color] <-- tar tid
<STRIKE>Bokföra skadan <-- kan ta tid</STRIKE></TD></TR></TABLE>
Så varför har jag helt plötsligt satt vissa punkter i en färg? Jo, för att dessa moment kan man göra samtidigt och därmed spara tid.. Du kan slå anfallsslag, kroppsdel och skada i ett slag.. Kan man göra något av detta på Västmarksidan? Upplys mig, för själv tycker jag det är svårt att utföra två beräkningar samtidigt.. Så
enligt mig så har EDD 6 moment som ska utföras per runda mot Västmarks 9.. Detta för att Västmarks moment inte går att kombinera och utföra samtidigt som de andra momenten..
Men det här är ju jag.. Som skrivet redan i första svarsinlägget.. Jag vill ha snabbhet.. Något, som jag även påpekade i förra inlägget, som var smart och som jag ska ta med mig var att spela ett par rundor per spelare.. Det är nog lättare att få mer levande beskrivningar då mellan varje runda.. Som det är nu så nollställs jag och kommer inte ihåg vad som hände i den föregångna rundan när jag går från en spelare till en annan..
"
PS: Du vet om att svenska språket har en (1) punkt i slutet på mening, eller tre (3) punkter vid ellipsis?"
Svenska språket, ja.. På inlämningsarbeten och officiella papper, ja.. Man ska inte använda "Men" i början av en mening men lik förbannat gör jag det ändå här på nätet.. Gud, vad folk har kommenterat dubbelpunkterna de senaste två veckorna..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] var inte den som först tog upp jämförelsen med DoD