Neeej!
För det första: t12:an är gräsligt ful! Där t10:an triumferar med sin ädelstenslika form, och t20:an med sina runda, välkomnande och kvinnliga former, bildar t12:an något slags hemskt mellanting. Kanterna känns hårda, nästan hullingförsedda, formen tung, balansen i handen icke eftersträvansvärd (för att uttrycka sig milt). Dessutom är ljudet av en rullande t12:a så vedervärdigt att jag hoppas att alla blasfemiska t12-spelare sitter i ljudisolerade rum - gärna även med madrasser på väggar och golv samt satta i tvångströja!
En annan "struntdetalj" (pyttsan!) att tänka på för den som sitter och pular med t12-system (*rysningar*), är att tärningen lider av notoriskt dålig karma. Det är väl känt att små barn och husdjur ofta sätter dem i halsen, och att gamla tanter närmast automatiskt halkar på en på golvet skräpande tärning och bryter lårbenshalsen. Tärningens grymhet skyr varken svag, gammal, ung eller dum. Tärningen har också en förmåga att trilla av spelbord, rulla ner för trappor, falla ner i gatubrunnar osv. - kort sagt har tärningarna en inneboende iver att sammanfogas med den underjord som en gång skapat dem. Bli därför inte förvånad om den på en hylla prydligt upplagda t12:an, en morgon ligger och väntar på dig på golvet, angelägen att skapa största möjliga smärta för varelser i dess närhet!
Jag tänker alltså inte ställa mig bakom något försök att skapa ett system för t12:an. Min uppmaning är istället att sky dessa spelskapare som pesten, för med dem bär de allt som är fördärvligt och skadligt för människan!