Nekromanti T12-systemet

MrG

Swashbuckler
Har en bunt T12:or och använt de flitigt en gång i tiden till Neobunnies, inklusive att arrangerat Neobunnies som rollspel på LinCon (så jorå t12 till rollspel funkar utmärkt)

cogitare

Swashbuckler
Men den ligger alltid "någonstans" när man behöver den, så det blir att man slår T20 och slår om alla slag över 13.
Om du nu slår om slag över 13 så blir det väl en T14 du slår och inte en T12? :gremconfused: :gremgrin:

C.

Dimfrost

Special Circumstances
Varför är 1-10 mer intuitivt? Ger du bara en världsmässig förklaring till varför 12 är viktigt, så tycker jag det är mer befogat än att tärningen slutar på ett tiotal.
"Hur bra är det på en skala från ett till tio?" är lite mer vanligt förekommande än "Hur bra är det på en skala från ett till tolv?".

Och någon världsmässig förklaring kommer det inte att vara tal om. Systemet kommer att vara semi-generiskt (ungefär som Snigels system, passa till en genre i olika miljöer).

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag kanske har en

För mig skulle det vara en liten spärr, eftersom det är jobbigt att behöva skicka runt tärningar. Är det ett vettigt system i övrigt är det dock inga direkta problem, även om jag inte tycker att det är värt det (att använda den tärningen av estetiska skäl, alltså).
Nej, det skulle inte vara en spärr för dig eftersom vi skulle spela det och jag har flera. :gremgrin:

Annars är det ju inte de estetiska skälen som överväger, även om de flesta har fokuserat på det i sina svar. Poängen är, som jag har påpekat förr, att "T12-systemet" är ett för bra namn att lämna oanvänt. :gremlaugh:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Sammanfattning

Ja, folk tycks ha T12:or, och i annat fall bör de kunna skaffa en.

Ja, det är snyggt med T12:or. Det visste jag i och för sig innan också, men man vet ju aldrig om folk har vettiga estetiska preferenser. :gremlaugh:

Det tycks alltså bli T12 framför T10 när jag väl ser till att skriva ihop (eller åtminstone speltesta) systemet. Sällan har jag sett användarna här varit så eniga i en fråga.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tolv har förresten massvis med användbara egenskaper.

Tolv är delbart på två, tre, fyra och sex. Det är mer än vad man kan säga om tio.

Tolv är större än tio (som enligt mig har lite för liten detaljrikedom i utfallen) men mindre än 20 (som enligt mig har betydligt mer detaljrikedom än vad man behöver).

Pom

Swashbuckler
Jag gjorde ett T12-system för många år sedan. Grundprincipen handlade om att det var T10-artade utslag som gällde, men att "11" blev en specialeffekt och "12" blev en annan specialeffekt.
Men jag var också förtjust i 12-talet och bestämde mig aldrig helt för om jag skulle gå helt på det eller behålla specialeffekterna.

Bunny

Crazy like a fool
Neeej!

För det första: t12:an är gräsligt ful! Där t10:an triumferar med sin ädelstenslika form, och t20:an med sina runda, välkomnande och kvinnliga former, bildar t12:an något slags hemskt mellanting. Kanterna känns hårda, nästan hullingförsedda, formen tung, balansen i handen icke eftersträvansvärd (för att uttrycka sig milt). Dessutom är ljudet av en rullande t12:a så vedervärdigt att jag hoppas att alla blasfemiska t12-spelare sitter i ljudisolerade rum - gärna även med madrasser på väggar och golv samt satta i tvångströja!

En annan "struntdetalj" (pyttsan!) att tänka på för den som sitter och pular med t12-system (*rysningar*), är att tärningen lider av notoriskt dålig karma. Det är väl känt att små barn och husdjur ofta sätter dem i halsen, och att gamla tanter närmast automatiskt halkar på en på golvet skräpande tärning och bryter lårbenshalsen. Tärningens grymhet skyr varken svag, gammal, ung eller dum. Tärningen har också en förmåga att trilla av spelbord, rulla ner för trappor, falla ner i gatubrunnar osv. - kort sagt har tärningarna en inneboende iver att sammanfogas med den underjord som en gång skapat dem. Bli därför inte förvånad om den på en hylla prydligt upplagda t12:an, en morgon ligger och väntar på dig på golvet, angelägen att skapa största möjliga smärta för varelser i dess närhet!

Jag tänker alltså inte ställa mig bakom något försök att skapa ett system för t12:an. Min uppmaning är istället att sky dessa spelskapare som pesten, för med dem bär de allt som är fördärvligt och skadligt för människan!

Johan K

Gammal & dryg
Hahaaa !!

Skönt inlägg Bearnie !! :gremgrin:
Småflinade hela vägen när hjag läste inlägget ditt.
Jag inser åxå att t4:an måste vara t12:ans onde bror elelr nått sdåant.. :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
Jag när ett drömprojekt om att designa om Eons system till ObT8:or istället. För det ändamålet har jag inköpt en shitload med sunkbilliga T8:or. Tanken är, att det grövsta problemet med Eons regelkärna; den låga upplösningen, på så sätt hade åtgärdats. Har folk inte T8:or i massor kan de skaffa det, resonerar jag. För övrigt, om jag någonsin ror projektet i hamn, vore det ändå bara för min egen skull. Dessutom är T8:an snyggast av alla tärningar.

Så...i jämförelse; att designa ett regelsystem för att användas med bara en enda T12:a...kan jag inte riktigt se problemet med. 1-10-skalan är ingen höjdare ändå imo; jag föredrar 3-18.

- Ymir, borde plugga