Nekromanti T12-systemet

Dimfrost

Special Circumstances
Några snabba frågor:

1. Har folk T12:or? Går det att designa ett system som enbart använder en sådan (endast en tärning alltså; riktigt så tokig att jag överväger ett tärningspölssystem med T12:or (eller ens ett pölsystem alls då, men det är en annan sak) är jag inte) utan att tappa presumtiva läsare?

2. Är det vettigt att välja T12 framför T10 av rent estetiska och marknadsföringsmässiga skäl (det vill säga T12:an är snygg, och "T12-systemet" är inte upptaget)? Är det värt att tvingas ange värden på en skala på 1-12 i stället för det något mer intuitiva 1-10?

<font size="1">3. Är min uppdelning helt meningslös eftersom jag ställer flera frågor efter varje siffra? (Hint: Ja.)</font size>

/Dimfrost

Arfert

Facit
1. Har man en T10 så har man sannolikt en T12a också.. eller kan köpa utan större problem. Och jag är glad att du inte funderar på en pöl.

2. ja, varför inte... 12 är ju också ett estetiskt tal, och kulturellt förankrat. Tärningen är snyggare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mitt eget system Omega har alltid använt t12:or. Tidigare, när skalorna var mer detaljerade, användes FV+2t12 mot SG, numera är det istället FV+1t12 mot FV, med möjligheten att istället slå 2t6 för de som vill ha normalfördelning...

Krille

Super Moderator
2. Är det vettigt att välja T12 framför T10 av rent estetiska och marknadsföringsmässiga skäl (det vill säga T12:an är snygg, och "T12-systemet" är inte upptaget)?
Tja, varför inte? Den inofficiella slagdängan för T10-systemet är "hälften så stor, dubbelt så bra" (med referens till ett visst annat system), så du kan nog marknadsföra dig med "nu 20% mer!". :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, varför inte?
Det jag är rädd för är att folk faktiskt inte har tärningen som ska användas. Precis samma grej som att jag inte skulle skriva ett spel som kräver fudgetärningar eller Gurgehs åtrådda 0-5-T6:or, alltså, fast i mindre skala. Därav denna tråd, delvis. :gremsmile:

Fin slogan, för övrigt. :gremlaugh:

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Dodekaedern är den främsta platonska soliden och dessutom troligtvis den enda geometriska form någon blivit mördad över (vilket jag tror att jag lärde mig här på forumet).
Kör hårt, alltså.

/Feliath — Pentagoner = The Shit

Rising

Vila i frid
1. Har folk T12:or?
Ja. Men den ligger alltid "någonstans" när man behöver den, så det blir att man slår T20 och slår om alla slag över 13. Och varje gång man gör det så spränger man förstås alla sannolikhetskalkyler i världen genom att slå arton slag på raken som är så pass höga.

Men om det nu kommer ett specifikt spel som använder T12:an så är det väl okej.

Arfert

Facit
T12an är ju betydligt enklare att få tag på än fudgetärningar i alla fall... Finns ju i alla spelbutiker.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Har folk T12:or?
Ett par stycken har nog de flesta efter något köp av tärningsrör, även om de kan vara svåra att hitta, eftersom de aldrig används.

Är det vettigt att välja T12 framför T10 av rent estetiska och marknadsföringsmässiga skäl (det vill säga T12:an är snygg, och "T12-systemet" är inte upptaget)? Är det värt att tvingas ange värden på en skala på 1-12 i stället för det något mer intuitiva 1-10?
Om man vet att man använder en tolvsidig tärning känns det nog inte ett dugg konstigt att ange värden på en skala från 1-12, utan tvärtom helt självklart. Annars är det mest vettigt just för att tärningen är så vacker, och sådana skäl ska inte underskattas.

/tobias, som inte sa något som ingen sagt innan

Man Mountainman

Storsvagåret
En sedelärande berättelse: Spelet Tribe 8 använder ett system som heter Silhouette. Detta Silhouette skrevs ursprungligen för att användas med T8:or. När systemet sedan skulle publiceras så valde man att byta ut T8:orna mot T6:or eftersom T8:an var för ovanlig. Resultatet blev förstås att systemet blev obalanserat. Sensmoral: ingen blir gladare av att man undviker en viss tärning för att den är "för ovanlig". Givetvis äger folk T12:or, och gör dom inte det så får dom väl för fan skaffa några! :gremmad:

/Dnalor

Dimfrost

Special Circumstances
Annars är det mest vettigt just för att tärningen är så vacker, och sådana skäl ska inte underskattas.
Fast för mig är det ändå sekundärt. Det viktigaste är att det är så ofantligt svårt att komma på bra systemnamn, och så ligger "T12-systemet" där alldeles oanvänt. :gremlaugh:

/Dimfrost

thark

Hero
T12an är en skön tärning som får alldeles för få tillfällen att få komma ut att leka, så det är ju synd om den stackarn och alla insatser att låta'n ta huvudrollen uppmuntrar jag.

I övrigt håller jag med Feliath.

Sodivra

Champion
Jaaaa

Eh ja?!

Vem har inte en T12? Har DU inte en T12? Vad är det för fel på dig?

T12 är den bästa tärningen, och har man skaffat ett rollspel så är det inget problem att skaffa en tärning också. Som är bäst.

Rickard

Urverk speldesign
"1. Har folk T12:or? "
Borde du inte ha frågat "Har du köpt en tärningstyp bara för att få spela ett rollspel?". Själv så svarar jag "Ja" på den frågan. Deadlands fick mig att köpa T12:or och till Feng Shui så köpte en spelare en tärning som hade en tärning inuti sig, eftersom spelsystemet lägger till och drar bort 1T6. Själv köpte jag röda (negativa) och gröna (positiva) tärningar.

"Är det värt att tvingas ange värden på en skala på 1-12 i stället för det något mer intuitiva 1-10?"
Varför är 1-10 mer intuitivt? Ger du bara en världsmässig förklaring till varför 12 är viktigt, så tycker jag det är mer befogat än att tärningen slutar på ett tiotal.

/Han som minns Blood Bowl där 11 var antalet spelare på planen eftersom det var guden Nuffles heliga siffra

Olle Linge

Snigel
Jag kanske har en [ANT]

För mig skulle det vara en liten spärr, eftersom det är jobbigt att behöva skicka runt tärningar. Är det ett vettigt system i övrigt är det dock inga direkta problem, även om jag inte tycker att det är värt det (att använda den tärningen av estetiska skäl, alltså).

Foggmock

Myrmidon
Jag har asmånga!

...som jag stulit av Sverok.

Varför?

...för att jag en gång i tiden funderade på ett pölsystem. Med T12:or... :gremcrazy: