hmmm..
t20 - funkar utmärkt, man tar en av sin lämpliga grundegenskap för sin handling (styrka, smidighet, karisma......) Man modifierar denna egenskap (som oftast ligger mellan 3-15) med sin färdighet (man har olika nivåer typ 0.75, x1, +2, +4 osv) och slår sedan under med en t20, effektern är differansen. Man får plus 20 i effekt om man slår en etta. Den rikigt bra delen i reglerna är stridssystemet, (här komer klychorna igen) snabbt, smidigt och mycket roligt. Magin däremot är bara hyffsad, men det filar man till själv lite snyggt.
Gemini bra - Gemini är ett välgjort, mörkt fantasy spel. En väldokumenterad historia och målande beskrivning av världen, allt har sin platts. Det är helt klart lite smalare än Drakar&Demoner, men är mer inspirerande än EON (min smak). Spelet har en ganska stor prägel av medeltiden, Roms fall, inehåller mycket religiösa konflikten utan att ta udden av fantasy känslan. Ribban på allvarhet lägger man själv, spelet isig kan uppfattas som lite väl mörkt och ensidigt, men de flesta konventsäventyr bevisar en stor potential att blanda in humor och klassiska Grim sagor i det hela, utan att man behöver hänga upp sig på världen.
Handlingar - Spelet är överdrösat med konflikter, och har stor potential att utveckla sig både politiskt, religiöst, ideologiskt, filosofiskt, metafilosofiskt.....osv. Men grunden kvarstår ändå i det mest framgångsrika av alla konflikter, ondskan mot godheten. Men spelet är lite skruvat då det är lite svårt ibland att veta vad som är gott och ont, nyckel konceptet i spelet är att spelarna skall komma underfund med det själva OCH kommer att påverkas av det. Man blir inte serverad med någon klassisk fantasy prägel av moral, "de är onda, vi är goda, nu dödar vi dom"
hoppas du har fått lite upplysning...köp det NU!!!
Can you say kuh-THOO-loo?