[T2000] "Youre on your own"

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Del 19
Att vandra genom ett radioaktivt slagfält med rostande pansarvagnar är inte alls trevligt. Man kan riktigt känna hur partiklarna letar sig in bland kläder och hårväxt och genast börja mutera. Så var det iaf för Donnie, som genast och närmast panikartat ville ta sig därifrån!

Så att vi hittade en hyfsat intakt strålskyddad M60 utility tank var oerhört välkommet. Dessvärre visade den sig vara riggad med en fälla och Miller fastnade därmed i en rävsax. Tanken var nog bebodd, men ingen var hemma. Så efter att ha förbundit Miller och tagit det mesta av värde gav vi oss av igen.

Vi hade inte hunnit går mer än 50 meter innan någon öppnar eld mot oss. Från en skogsdunge säkert 500m bort. Vi kastar oss i skydd, men James lyckas få syn på skytten genom sitt kikarsikte. Det ser ut att vara en ung flicka. Han skjuter några skrämselskott vilket får flickan att ge upp. En något äldre pojke ansluter sig och vi låter dem komma fram. Det visar sig vara deras tank, men efter att ha gett tillbaka maten vi stal förklarar vi att de inte kan bo kvar här. De är strålsjuka och kommer bli ännu sjukare och de stannar. Så vi tar dem med oss.

Det är två polska tonåringar, som sett och varit med om lite för mycket. Men vi lovar att skydda och hjälpa dem.

De kan vägen till fängelset men vi ser först till att ordentligt skrubba oss själva och kläder.

Vi anländer till Rasputins fängelse, civilklädda.
OBS, fängelset är en beskriven äventyrsplats
Gömmer resten:
Vi blir väl mottagna, men tvingas lämna ifrån oss våra vapen. Efter några månader i vildmarken är vi oerhört misstänksamma och letar efter fel och brister som ska avslöja de bofasta som marodörer, slavjägare eller något värre. Men det tycks vara en hyfsat normalt tillhåll, även om det bebos av gamla kåkfarare som leds av en gangster. Vi tillbringar två dagar med attbekanta oss med invånarna och platsen. Miller börjar genast odla kontakter. Vi bevistar en mässa, äter och sover. Dag tre ser vi de första tecknen på att det finns konflikter innanför murarna. Det finns grupperingar, och har skett dödsfall. Under en begravning sker ett mord. Vi avslutar här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Del 20 - Dogs of War

Vi är kvar i Rasputins fängelsesekt, och eftersom det är ett scenario i boxen så gömmer jag en del bakom spoilers:
Så, efter de första dagarna märkte vi som sagt att det fanns sprickor i fasaden. Mordet på gården var ett tydligt tecken och Donnie (min RP) märkte att det fanns två grupperingar som reagerade lite olika på incidenten. Rester av fängelsegäng från före kriget. Donnie närmar sig det gäng som han iom sitt ingripande blivit lite knuten till, till viss del för att undvika hämndaktion från det andra gänget. De bjuder honom på sprit och det blir lite av en fest.

Miller å sin sida fortsätter att odla sina kontakter. Tack vare hans skada i benet får han träffa Dr Ala Gurin varje dag och knyter henne till sig.

Sgt James däremot känner sig instängd och klaustrofobisk och litar inte alls på det samhälle Rasputin byggt upp bakom fängelsemurarna. Han får tillåtelse att gå ut och börjar rekognoscera omgivningen. Det är en miljö han förstår och känner sig hemma i.

Dagarna går och den lilla gruppen integreras i samhället. Iaf Donnie och Miller. Rykten sprids, grupperingar bråkar lite. Donnie hänger lite med bröderna Burkowski, som basar över alkoholproduktionen - mest för att få fri tillgång till sprit - och han blir skyldig dem en gentjänst. Miller gräver djupare och djupare, och närmar sig den floppy disk han söker, som Rasputin sägs ha.

(Den här episoden ska ni dock alla få njuta av)

Sgt James ger sig av på patrull igen. Livet i fängelset är inget för honom. Han vet att det ligger en mindre stad en bit åt norr och tänker ta sig dit för att bärga vad som nu kan finnas där. När han söker igenom en gammal lokal (en gång i tiden kanske en underleverantör till någon sovjetisk fabrik, men nu en vagt överväxt hyfsat intakt ruin) hör han morranden och krafsanden, och en trio raggiga vildhundar kommer lufsande. De har fått vittring och börja hetsa varandra, och snart är de i fullt attackläge. James stänger in sig i ett gammalt kontor med tre vansinniga och undernärda schäferhundar utanför. De kastar sig mot dörren, skäller och James känner att det här är en rätt dåligt situation. Han måste hålla emot dörren, för med hundarnas ständiga utfall är risken stor att handtaget ska tryckas ner och dörren flyga upp. Han gläntar lätt på dörren för att slänga ut en granat, men hinner inte innan ett raggigt huvud med dräglande käftar och galet uppstärrade ögon försöker pressa sig igenom. Han lyckas dock freda sig och stänger dörren igen. Men den kommer inte hålla. Han står med sin granat i handen och inser att han måste agera. Han drar ut splinten, räknar tyst, släpper den sedan, låter dörren öppnas och kastar sig ut genom det trasiga fönstret. Granaten brisserar och ylanden blir till gnällanden och till slut tystnad. James tycks ha klarat sig! Då kastar sig en av bestarna ut genom fönstret efter honom, sliter i hans arm och de båda tumlar runt på den spruckna asfalten utanför. James får upp sin pistol, men tappar den. Vildhundens käftar har hans arm i ett järngrepp och genom den tjocka uniformsjackan tränger blod igenom. James försöker ta sig upp för att få fram sin karbin, men vildhunden är på honom igen, hugger i hans ben och James känner hur orken tryter. Han har förlorat för mycket blod, armen är i trasor och han når inte pistolen. Den är för långt bort. Det sista han ser är hur vildhunden tar nytt tag runt armen, tänderna tränger djupt in i överarmen, artärblödning. Död.

Miller och Donnie blir naturligvis oroliga när James inte dyker upp till frukost. Och börjar leta. De förstår att han aldrig kom tillbaka från sin patrull, men ingen av dem vill lämna säkerheten i fängelset. Efter några dagar följer Donnie med en patrull ut. Deras uppdrag är att hitta reservdelar och annat, men de passar på att leta efter James. Men utan framgång.

Miller och Donnie tilldelas tjänst. Miller börjar jobba i sjukstugan och Donnie får stalltjänst. Infiltrationen fortsätter.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
I rätt sorts spel är det ju jävligt gött att få dö en så totalt meningslös död
Verkligen. SL var tvungen att ta en paus, men det kändes ju helt "on brand" för spelet. Och någonstans blev det en story av det, en som ingen hade kunnat hitta på. För den hade känts fattig och menlös då. Men nu blev det så sjukt passande. På allvar en av de mest minnesvärda scenerna jag har varit med om.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Sådant där är fantastiskt när man bara börjar följa utfall + agerande + utfall + agerande tills man kommer till något viloläge, typ bara rollspel och riktigt jävla bra böcker som inte prompt följer dramaturgisk logik 101 som fixar det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Sådant där är fantastiskt när man bara börjar följa utfall + agerande + utfall + agerande tills man kommer till något viloläge, typ bara rollspel och riktigt jävla bra böcker som inte prompt följer dramaturgisk logik 101 som fixar det.
Ja, T2000 gör detta väldigt bra. Gå in i ny hex - slå lite slag för att ha koll på läget - ev dra en encounter - bli uppäten av vildhund.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
774
Verkligen. SL var tvungen att ta en paus, men det kändes ju helt "on brand" för spelet. Och någonstans blev det en story av det, en som ingen hade kunnat hitta på. För den hade känts fattig och menlös då. Men nu blev det så sjukt passande. På allvar en av de mest minnesvärda scenerna jag har varit med om.
Vi har haft någon liknande död både i mutant år noll och i svärdets sång, och där har det känts väldigt rätt, meningslöst och brutalt utan att följa någon story, eller kurva, mer dokumentärt typ "det var det här som hände"
Medan liknande dödsfall när vi spelade snösaga eller undergångens arvtagarekampanjen för länge sen mest kändes som irriterande avbrott
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Del 21

Blir ännu ett inlägg fullt av spoilers, denna gång även till kampanjens metaplott, men kan bjuda på denna teaser:
Sist dog vår prickskytt James, när rabiessmittade vildhundar gav sig på honom, och vi trodde nog inte att vi skulle kunna toppa det, men det kunde vi...

En nyanländ ryss dyker upp i fängelset (ny RP, Proffessor Levanov, sovjetisk avhoppare med intel som vår CIA-agent Miller gärna vill ta del av. Efter den sedvanliga invigningen och rundvandringen sammankopplas de båda och får genast mycket att prata om. Miller är röjd, eftersom vår vän i Lodz, CIA-agenten Joe, har blivit röjd. Levanov har kommit över en rapport rörande detta, som han ger till Miller. Den innehåller en del om Operation Reset, även om ryssarna inte kallar den det.

Donnie, eller Frank som han kallar sig i fängelset, hittade 3st 6-pack öl sist, och när han återvänder bjuder han friskt, och blir rätt poppis. Chicken Man, som han jobbar med i stallet, börjar så sakteligen öppna sig. De funderar lite på vad de ska göra med Dubrowski, och bröderna Burkowsi, men istället utbryter slagsmål. Eller snarare mord. De både gängen har rykt ihop igen, och den sida Donnie har valt tog den tuffaste smällen. Vilket såklart gör vår missbrukande och traumatiserade veteran en aning nojig. Miller och Levanov nattsuddar och smider planer. Donnie däckar efter att Levanov bjudit på vodka.

Mitt i natten vaknar hela fängelset upp av skottlossning. Det är de väldiga kulsprutorna på muren som öppnat eld, och den besvaras utifrån. Donnie springer halvt panikslagen ut, halkar i gräset och tar sig upp till ett av tornen. Iklädd kallingar och ett armélinne ser han hur en grupp marodörer (?) närmar sig från norr. De har en lastbil, en AA-kanon på släp, och en bunt fotsoldater. Han sliter bort den vettskrämda vakten som bemannar kulstprutan och tar över den. Han drar snabbt i sig det uppåttjack han har, det är hans enda chans att inte bryta ihop. Och öppnar eld! Det andra tornet på norrsidan slås ut, men Donnie besvarar elden och tycks iaf temporärt slå ut AA-kanonen. Han siktar istället in sig på lastbilen, som han är övertygad om är en stor bomb som ska köra in i muren och rasera den. Även lastbilen slås ut. Kulorna viner och Donnie slänger sig flera gånger i skydd, men tar återigen posto bakom kulsprutan. Till slut flyr marodörerna, och Donnie faller skakande ihop på det kalla stengolvet. Han är dock uppjagad, stressad och rätt påtänd och sover inte mer den natten.

Miller tar tillvara på tillfället och i paniken som uppstår ger han sig ut i fängelset för att se vad läkarassistenten håller på med. Han misstänker att han är en spion. Vi tror oss veta att det finns en KGB-agent på fängelset, men vi vet inte vem det är. Donnie föreslår att de ska ta Dubrowski, eftersom han tycks veta allt om alla, men Miller bedömer att det inte är värt det (för han tror att Donnie bara vill göra Burkowskibröderna en tjänst, så att han ska få gratis sprit av dem, vilket iofs är sant). Läkarassistenten blir dock misshandlad och ivägsläpad av bröderna. Miller följer efter. De tar ner honom i källaren men Miller följer inte efter ner.

Donnie varvar ner med morfin och flyttar ut i stallet. Han känner sig inte säker därinne längre. Större delen av dagen försvinner i ett töcken av sömn och droger men Miller och Levanov är flitiga. De bestämmer sig för att konfrontera bröderna, och besöker dem i källaren (där de förestår fängelsets spritkokeri). De hotar att avslöja dem med de nekar. När Miller och Levanov vill gå därifrån drar de vapen och säger "vi kan inte låta er gå". Det övertag de trodde sig ha byts snabbt mot ett akut underläge, när även den andra broderna drar fram ett avsågat hagelgevär.

Den här episoden kan jag bjuda på, men den är geggig:

Levanov binds med grov ståltråd runt handlederna, och när Miller ska få samma behandling drar han blixtsnabbt fram den sax han burit i linningen en tid (som skydd, då vapen är strikt förbjudet). Han kör in den djup i armbågen och X skriker högt. Y avlossar sitt hagelgevär men missar. X kastar sig baklänges för att ta sig i säkerhet, medan Miller tar några snabba kliv och driver saxen djupt in i Y:s axel. Levanov ser panikslaget vad som sker och tror inte sina ögon. En pistol avlossas men ingen träffas. X försöker fly upp för trappan, medan Miller återigen gör saxen i X:s kropp, och han faller ihop. Han springer efter Y och hugger honom i ryggen.

Där asvlutar vi ett galet spelmöte med oerhört hög adrenalinnivå!
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
It was a good run! Men vi avslutar kampanjen här. Känns alldeles för tungt att plocka upp den igen. Vi hade oerhört kul, och att spela så mycket som vi gjort den senaste tiden var lite av en livlina för oss alla. Att glömma verkligheten för några timmar då och då, även om denna alternativa verklighet var ett postapokalyptiskt helvete, var trots allt väldigt trösterikt.

Nu får nån annan vinna kriget!
 
Top