Nekromanti Ta en paus!

sakara

Veteran
Vi brukar ta en pus mitt i spelsessionen för te/kaffe, sträcka på sig och ta en nypa frisk luft.

Dock kan det bli flera pauser om SL inser att holy shit de har gått fram för ofrt och jag har inte 100% koll på nästa steg.

Tycker det är skönt att släppa rollspelt för några minuter om det varit en intensiv sesion ==)

God45

#PrayersForBahakan
Dock kan det bli flera pauser om SL inser att holy shit de har gått fram för ofrt och jag har inte 100% koll på nästa steg.
Jag förstår att man kan vilja ta en paus där. Men när jag som spelledare hamnar i en sådan situation och måste improvosera on the spot medan alla är super inne i spelet är när jag gör mitt bästa jobb som spelledare :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Jag förstår att man kan vilja ta en paus där. Men när jag som spelledare hamnar i en sådan situation och måste improvosera on the spot medan alla är super inne i spelet är när jag gör mitt bästa jobb som spelledare :gremlaugh:
Sånt är alltid individuellt. Jag gör alltid mitt allra sämsta när jag måste improvisera.

sakara

Veteran
jo visst kan man göra så men vår nuvrande SL vill hellre ha ett stöd från var äventyret ska ta oss genom den händelsen så hn inte gör sönder plotten =)

Korpa

Umenörd
Jag är ett stort fan av pauser och i nuläget är jag med i tre olika spelgrupper som sköter det här på olika sätt.

I AW börjar vi på eftermiddagen, oftast 15-tiden, och kör utan allmän paus fram tills det är dags att fixa middag. Personliga toapauser och liknande händer, men spelet stoppas inte. Middagspausen är lång, vi lagar alltid middag gemensamt och äter sedan i lugn och ro. Sedan kör vi 1-2 timmar utan allmän paus, sedan blir det efterrätt. Efter efterrättspausen (som oftast blir en allmän paus) kör vi tills vi känner oss klara. De enda gånger det blir allmänna pauser som inte är matpauser är när vi kör riktigt tunga scener som gör att både spelare och MC behöver få andas.

Min andra grupp spelar (eller försöker åtminstone) på onsdagar, det är NNO-spelare hela bunten, så där blir det bara allmänna pauser. När en spelare lämnar bordet för att gå på toa eller hämta vatten så bryts spelet.

Sedan i söndags spelar jag RQ6 med en grupp som har inga allmänna pauser. Det här med middagspaus fanns inte heller, så antingen måste jag övertyga de om att det är en bra sak eller så måste jag ta med mig mat som kan ätas som den är. Inställningen till själva rollspelandet känns som om det viktiga är att klara av utmaningarna och äventyret, inte nödvändigtvis att alltid spela sin roll med 100% inlevelse, och då funkar bristen på längre pauser.

Jag föredrar AW-pauserna, men det är tidskrävande och funkar inte för alla spelgrupper.

Patient Beta

Swordsman
Vi har med pauser när vi spelar (både korta pauser och matpauser), ofta så är de lagda passande i scenariot som spelleds så att de går in på antingen lättsamma ställen där de inte stör stora händelser eller när en tyngre scen avslutats och alla behöver några minuters andrum för att reflektera över vad som skett och ta nya tag. De gör så att vi kan spela längre, och att vi kan hålla fokus mer i scenerna.

I överlag så känns det som en bra grej, så länge pauserna kommer på rätt ställen. Det finns få saker som sabbar stämningen mer än när det blir paus på fel ställe och en känsla som byggts upp hela kvällen plötsligt måste läggas på is i en kvart.

Vi kan tidvis vara lite flamsig som grupp, och pauser då och då hjälper till att också lätta på trycket, så att man i scenerna kan fokusera på karaktärsspel och scenariot.

Och ibland så konspirerar händelser som exempelvis fel kommentar på fel ställe, eller ljudet av något helt orelaterat (som en reklamsnutt på nån TV i rummet intill, fel låtbyte eller liknande) och hela gruppen bryter ihop. Då behöver man ett tag att samla sig igen.

w176

Förlorad dotter
För mig hjälper det också att veta att det blir paus.

Vet jag att det blir paus efter en viss tidsinervall, tex det blir middagspaus vid sextiden, så vågar jag och och ka n jag ge järnet fram till klockan sex.

Vet jag att det blir paus efter 45 minuter, så vet jag att jag får flamsa av mig och gå off topic då, och kan skärpa mig och fokusera fram till dess.

Vet jag att ett lajv har aktbyten efter 16 timmar, så vpgar jag hänge mig i 16 timmar för ajg vet att efter 16 timmar få jag släppa taget och debrifa.

I min ena spelgrupp (som jag tyvärr måst lämna p.g.a. flytt) träffades vi mellan 18 och 23 på torsdagskvällar. Paus i nästan en timme vid åttasnåret.

I min andra spelgrupp sträcker sig spelmötena i allmänhet över en helg. Paus för sömn mellan 00 och 08. Paus för måltider med jämna mellanrum. Paus för att spelledaren ska hinna planera här och där.